Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

Heltid på pappans dagar

Agda90 skrev 2023-06-29 14:16:54 följande:
    Fast har man två platser för att man har gemensamvårdnad men är skild så är det inte barnets timmar som blir det primära. Då beror det på vad de olika vårdnadshavarna har för sysselsättning. Är vårdnadshavare nr 1 abetslös eller f-ledig då gäller 15/20/25/30 timmar i veckan (antalet timmar är olika från kommun till kommun). Arbetar den andra vårdnadshavaren så är det de tderna som styr vad barnet är på förskolan - allt beror på vems dag/vecka det är

Du verkar insatt. Hur funkar det med dessa 15 timmar om mamman är föräldraledig med barn nr 2, och pappan jobbar som vanligt, separerade. Har mamman rätt till hälften då dvs 7,5 timmar per vecka(15 timmar varannan vecka) att fördela på sina dagar? 

ber om ursäkt för lite trådkapning.

• Maymom
    Agda90 skrev 2023-06-30 09:28:48 följande:
    Är man separerad så går barnet på förskolan utifrån den föräldern barnet är hos. 
    Arbetar mamman och har behov av 30 timmar i veckan så är det den tiden barnet går. Är pappan arbetslös då har barnet rätt till 15 timmar den veckan barnet är hos pappan. 
    Arbetsförmedlingen kan dessutom kräva att barnet ska vara 40 timmar på förskolan när man är arbetslös för man ska söka jobb på heltid. 

Är barnet över 3 år är 15 timmar gratis  då det faller under allmän förskola men då följer man den vanliga skolans termingång. 

Samma gäller vid f-ledigt. Har man separerat så har båda föräldrarna vars en plats (om man tittar i systemet på hur placeringarna är uppbyggda). Den f-lediga har rätt till 15 timmar och den arbetande har rätt till sina antal timmar. 

Säger kommunen något annat så hade jag protesterat ganska rejält och tagit det vidare. 
    Tack 😊
Svar på tråden Heltid på pappans dagar
Nästa tråd från kategorin Förälder: Barnomsorg
  • anthonyka

Jag jobbar heltid och frugan 75%. När kan vi ha barnet på förskolan?

Nu är det så att jag jobbar 100% måndag-fredag.
    Min fru jobbar som väktare och jobbar endast 75% (120h). Dock har hon olika pass och olika timmar så tex denna månad jobbar hon 15 dagar endast.
    Betyder det att vi endast får ha sonen på förskolan dom 15 dagarna?
    Hur gör vi om hon jobbar måndag, ledig tisdag och jobbar onsdag?
    Då behöver hon tisdagen för att vila.

Jag har googlat runt lite men inte hittat några bra svar.
    För mig är det logiskt att sonen är på förskolan varje dag men att frugan lämnar senare och hämtar tidigare dom dagarna hon är hemma.

Vad för regler finns det kring detta?

• Svar på tråden Jag jobbar heltid och frugan 75%. När kan vi ha barnet på förskolan?
  • Anonym (Ja)

Ja, hur menar du vila? Naturligtvis har hon barnet hemma när hon är ledig och på förskolan när hon jobbar. Hur gör alla ensamstående föräldrar tänker du när de alltid är själva med barn?

Det vanliga är att ha ledigt på helgerna och då är ju barnet tillsammans med föräldrarna. Det finns ingen " ledighet från barn"-tid.

Förskolan är för att barn ska vara någonstans när man jobbar. När man inte jobbar så är barn hemma. 

Om hon jobbar natt så behövs i och för sig tid för 8 timmars sömn. Då får hon komma hem, sova 8 timmar och sedan hämta på förskolan. 

• Anonym (Thea)

Du behöver stämma av med din hemkommun vilka regler de har, eftersom det varierar. Eller direkt med förskolan, om den är fristående.

Om din fru arbetar deltid och dessutom inte alla dagar i veckan så kanske det är rimligt att barnet inte är på förskola måndag-fredag? Eller vad är anledningen till att hon inte arbetar heltid? De flesta gör ju så för att man vill ha mer ledig tid med sitt barn.

I vår familj är vi två heltidsarbetande men en av oss jobbar skift. Det finns alltså helt lediga dagar mitt i veckorna och det finns dagar då ena föräldern jobbat natt och behöver sova/återhämta sig. Dagen är alltså "ledig" i schemat men det är inte rimligt att barnet är hemma för föräldern kan inte sova det som den behöver då.
    Men vi har ändå alltid haft minst en ledig dag i veckan, oftast två. Det har gjort att man också givit oss stor flexibilitet att byta dagar mm. För man vet att våra barn är anmälda som heltidsbarn och vi betalar för heltid. Men nyttjar inte det.

Så ett schema för oss kan se ut så här:
    Måndag, jag jobbar dagtid och flexar ut 1530, maken jobbar 730-1730
    Jag lämnar 800 och hämtar 1600

Tisdag jag jobbar som vanligt och maken "arbetsfri"
    Barnen lediga

Onsdag jag jobbar som vanligt och maken börjar nattpass 1730
    Barnen lediga

Torsdag jag jobbar som vanligt och maken jobbat natt
    Jag lämnar 800 och maken hämtar vid 14

Fredag, jag jobbar dagtid och flexar ut 1530, maken jobbar 730-1730
    Jag lämnar 800 och hämtar 1600

• Anonym (Thea)

Jag lägger till att barnens pappa dessutom jobbar helger.
    Så vissa veckor blir det dessa lediga vardagar som blir hans tid med barnen så att säga. För sen ses de inte så mycket på helgen. 

Jobbar han söndagen (dygnet eller natten söndag-måndag) så lämnar jag barnen på måndag morgon och han hämtar vid 14.

• Agda90
    anthonyka skrev 2025-05-12 08:30:40 följande:
    Jag jobbar heltid och frugan 75%. När kan vi ha barnet på förskolan?

Nu är det så att jag jobbar 100% måndag-fredag.
    Min fru jobbar som väktare och jobbar endast 75% (120h). Dock har hon olika pass och olika timmar så tex denna månad jobbar hon 15 dagar endast.
    Betyder det att vi endast får ha sonen på förskolan dom 15 dagarna?

Jag har googlat runt lite men inte hittat några bra svar.
    För mig är det logiskt att sonen är på förskolan varje dag men att frugan lämnar senare och hämtar tidigare dom dagarna hon är hemma.

Vad för regler finns det kring detta?

Jobbar hon dag måndag, ledig tisdag och dag omsdsg då är barnet hemma med mamma på tisdagen.
    Jobbar hon natt däremot har hon rätt till att få sova när hon går av på morgonen. 
  • Anonym (Jui)

Från det att barnet är tre har det rätt till allmän förskola. Annars är det de lokala bestämmelserna som gäller, så ring och hör med huvudmannen för förskolan. Det är bästa sättet att få rätt svar. I vissa kommuner är det väldigt strikt, i andra slappare. Privata/kooperativa förskolor sätter sina egna regler. 

• Anonym (H)

Jobbar hon alltså natt? Då får barnet vara på förskolan dagen efter ett pass så hon kan sova. 

• Anonym (Thea)
    Anonym (H) skrev 2025-05-13 11:38:54 följande:

Jobbar hon alltså natt? Då får barnet vara på förskolan dagen efter ett pass så hon kan sova. 

Ja om man jobbat natt så är det en sak.
    Men jobbar man deltid tisdag dagpass och torsdag dagpass och är ledig på onsdagen så lär man inte ha rätt till omsorg.
  • Anonym (Natt)

Jag har jobbat nattskift i 10 år när barnen var små och vad folk inte verkar förstå är att man måste sova på dagen när man har jobbat. Man orkar inte vara vaken dygnet runt. Jag har för mig att det tog en stund att få berörda instanser att fatta det. Men sen var det inga problem. Min man jobbade vanlig dagtid heltid, barnen var på förskolan dom dagar jag behövde sova. Jag tror jag slutade 7 på morgonen, så gick hem o sov och hämtade barnen vid 2-3 på eftermiddagen. Dom dagar jag var ledig (vilket var 2 dagar per vecka) då var barnen hemma med mig. 

• Anonym (Thea)
    Anonym (Natt) skrev 2025-05-13 12:54:23 följande:

Jag har jobbat nattskift i 10 år när barnen var små och vad folk inte verkar förstå är att man måste sova på dagen när man har jobbat. Man orkar inte vara vaken dygnet runt. Jag har för mig att det tog en stund att få berörda instanser att fatta det. Men sen var det inga problem. Min man jobbade vanlig dagtid heltid, barnen var på förskolan dom dagar jag behövde sova. Jag tror jag slutade 7 på morgonen, så gick hem o sov och hämtade barnen vid 2-3 på eftermiddagen. Dom dagar jag var ledig (vilket var 2 dagar per vecka) då var barnen hemma med mig. 

Det tror jag att de flesta har förståelse. Min man jobbar natt och det är inget snack, de dagarna lämnar jag och sen hämtar han när han sovit klart och hunnit äta något. Oftast runt 14-1430.

Däremot framgår inte här om frun jobbar natt. Det som står är nedan. Och då är frågan vad för sorts pass?
    Och varför skulle en person som jobbar måndag och onsdag och är ledig däremellan behöva "vila" på tisdagen?

• Anonym (Ledig)

Är man som förälder ledig då har man sitt barn hemma. "Behöver vila". Förskolan är då föräldrarna arbetar samt restid till och från arbetet. 

• Anonym (Natt)
    Anonym (Thea) skrev 2025-05-13 12:57:16 följande:
    Det tror jag att de flesta har förståelse. Min man jobbar natt och det är inget snack, de dagarna lämnar jag och sen hämtar han när han sovit klart och hunnit äta något. Oftast runt 14-1430.

Däremot framgår inte här om frun jobbar natt. Det som står är nedan. Och då är frågan vad för sorts pass?
    Och varför skulle en person som jobbar måndag och onsdag och är ledig däremellan behöva "vila" på tisdagen?

Det var Försäkringskassan som hade svårt att fatta varför man inte kan vara vaken dygnet runt. Och det tog ett tag innan dom fattade. Men när dom väl gjorde det så var det inga problem. 
  • Anonym (Thea)
    Anonym (Natt) skrev 2025-05-13 13:36:14 följande:
    Det var Försäkringskassan som hade svårt att fatta varför man inte kan vara vaken dygnet runt. Och det tog ett tag innan dom fattade. Men när dom väl gjorde det så var det inga problem. 
    Ok de är ett helt eget kapitel!!
    Innan de förstod hur de skulle tolka arbetsgivarens inskickade uppgifter om årsarbetstid förlorade min man väldigt mycket pengar när han vabbade.
    Jobbar med liknande frågor så vet hur kvoter och scheman påverkar men handläggarna på FK satt som fågelholkar...
  • Anonym (F)

Kort och enkelt: Ni får ha barnen på förskolan när ni arbetar (+ restid). Vid nattjobb så får man ha barnen på förskolan den tid som behövs för sömn 

Exempel: Din fru jobbar 21.00-06.00. Hon har då rätt att ha barnen den tid hon sover för att återhämta sig. 

Varför är det så att så många blir sura över att de behöver ha sina barn hemma en ledig tisdag men inte på lördag eller söndag? Det är ju samma sak, bara det att den lediga dagen infaller på en vardag. 

Även barn har behov av vila och återhämtning.

• Anonym (Natt)
    Anonym (F) skrev 2025-05-13 16:24:46 följande:

Kort och enkelt: Ni får ha barnen på förskolan när ni arbetar (+ restid). Vid nattjobb så får man ha barnen på förskolan den tid som behövs för sömn 

Exempel: Din fru jobbar 21.00-06.00. Hon har då rätt att ha barnen den tid hon sover för att återhämta sig. 

Varför är det så att så många blir sura över att de behöver ha sina barn hemma en ledig tisdag men inte på lördag eller söndag? Det är ju samma sak, bara det att den lediga dagen infaller på en vardag. 

Även barn har behov av vila och återhämtning.

Jag håller med. Jag jobbade konstiga tider för att kunna vara ledig några dagar i veckan och minska antalet timmar på förskolan. Jag tror dom flesta vill ha barnen hemma så mycket som möjligt, man har ju skaffat barn för att man vill ha dom (förhoppningsvis). 🙂
Svar på tråden Jag jobbar heltid och frugan 75%. När kan vi ha barnet på förskolan?