Anonym (Natt) skrev 2025-05-13 12:54:23 följande:
Jag har jobbat nattskift i 10 år när barnen var små och vad folk inte verkar förstå är att man måste sova på dagen när man har jobbat. Man orkar inte vara vaken dygnet runt. Jag har för mig att det tog en stund att få berörda instanser att fatta det. Men sen var det inga problem. Min man jobbade vanlig dagtid heltid, barnen var på förskolan dom dagar jag behövde sova. Jag tror jag slutade 7 på morgonen, så gick hem o sov och hämtade barnen vid 2-3 på eftermiddagen. Dom dagar jag var ledig (vilket var 2 dagar per vecka) då var barnen hemma med mig.
Det tror jag att de flesta har förståelse. Min man jobbar natt och det är inget snack, de dagarna lämnar jag och sen hämtar han när han sovit klart och hunnit äta något. Oftast runt 14-1430.
Däremot framgår inte här om frun jobbar natt. Det som står är nedan. Och då är frågan vad för sorts pass?
Och varför skulle en person som jobbar måndag och onsdag och är ledig däremellan behöva "vila" på tisdagen?
Hur gör vi om hon jobbar måndag, ledig tisdag och jobbar onsdag?Då behöver hon tisdagen för att vila.