Inlägg från: Anonym (typiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (typiskt)

Förälskad i min kollega

Anonym (H2O) skrev 2023-07-05 12:55:58 följande:
    Det är nog många trådar som rent av är bekräftelsetrådar.

Kvinnor är ju oftare de som tröttnar i ett förhållande om det är för rutinmässigt och enformigt. Männen nöjer ju sig i större grad med sånt.
    Tror jag med, personen har egentligen redan bestämt sig för att gå vidare med det men vill få andras input för att det inte är så farligt ändå, man bara mänsklig, alla har rätt att ha känslor, etc, etc.... de vanliga ursäkterna för att döva sitt samvete och det kommer de såklart alltid få.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Suck) skrev 2023-07-06 08:50:25 följande:
    Men TS: vad gör du aktivt för att få känslorna att svalna? Det bästa vore nog om kollegan skaffade partner eller bytte jobb, det brukar kunna vara effektivt. Att i nuläget tänka på att ni ska kunna vara bra goda vänner är inte realistiskt, det kan komma senare när känslorna svalnat och du ser även kollegans alla irritationsmoment och fel. 

Men under semestern; släpp kollegan helt. Radera era konversationer om du inte gjort det. Och fokusera helt på familjen. Kanske borde du just lyfta med din man att du känner att det blivit lite mkt vardag och lite lite förhållande, så han också får en ärlig chans att jobba på det han med.
    Vad hon gör?

Hon håller känslorna vid liv genom att chatta med kollega, planera träff med kollegan, fundera över kärleksförklaringar till kollegan... och drar på sig offerkoftan och känner sig "kränkt" när andra undrar vad hon håller på med. Det är vad hon gör.

Den här tråden har aldrig handlat om att få tips på hur hon ska sluta... den här tråden handlar om att få medhåll och pepp för att bedra sin man och slippa ha dåligt samvete över det. Det spelar ingen roll vad någon här säger, TS kommer gå vidare med det ändå för det är vad hon tänkt göra hela tiden.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Förälskad) skrev 2023-09-11 23:26:16 följande:

Tack för alla svar i tråden.

Semestern blev inte den nystarten i äktenskapet som jag hoppades, var iofs massa annat tråkigt som hände som inte har med detta att göra , dock.

Det känns som jag kommer gå sönder inombords av alla förvirrade känslor, för känslorna för min kollega har djupnat och vi hörs ibland av på sms, ganska oskyldigt och han vet att han betyder mycket för mig ( kanske inte på vilket sätt, men ändå).
    Jag mår så otroligt bra i hans sällskap och någonstans känns det som han har fått känslor för mig med, och i alla sammanhang på jobbet liksom ?väljer? vi varandras sällskap.

Jag älskar även min man, men mer som en väldigt nära vän, och sexet är trots allt bra, men jag känner mig som världens hemskaste som jämt tänker på min kollega.

Allt känns bara kaosigt och jag känner mig så ensam i detta?..

Men hur har du förväntat dig att semestern skulle bli en nystart när du envisas med att hålla ständig kontakt med kollegan? 

Ärligt talat TS, man får ju nästan känslan av att du driver med oss.... 
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Jag med) skrev 2023-09-11 23:59:34 följande:

Har inte hunnit läsa alla svar men kan bara säga att jag till viss del känner igen mig. Jag är väldigt förälskad i en person i min närhet (inte från jobbet men liknande). Jag har valt att ta avstånd för en kortare tid sedan men vi "springer på varandra" titt som tätt vilket gör det svårt. Förstår inte hur jag ska sluta känna för honom, tänker på honom så mycket så jag blir helt trött i huvudet. 
    Inte lätt situation, även om jag förstår att man "utifrån" kanske kan tycka det.
    Så här har du iaf en person som fördtår dig till fullo!

Det är nog ingen "utifrån" som tror att situationen är lätt, men det är onekligen väldigt svårt att förstå hur TS på allvar kan tro att det kommer lösa sig genom att hon envisas med att hålla ständig kontakt med kollegan även på fritiden och bli förvånad över att känslorna för kollegan djupnat?

Visst det är säkert starka känslor men någon slags rationellt tänkande måste man väl ändå kunna ha?
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Suck) skrev 2023-09-12 10:08:21 följande:

TS är förälskad i sin kollega, och vill inte släppa honom. Det är inte svårare än så. Det som är problemet är att TS inte vill släppa sin trygghet med sin man heller. Att ha träffat en ny och separera är ju något som ändå händer - men då är ju ärlighet viktigt. 

TS måste ta ett beslut nu och göra ett val, för just nu försöker hon både ha kakan och äta den, och det är inte snällt mot någon. Allra minst mot mannen hemma.

Ja vi har nog alla fattat att hon är förälskad, men bara för att man är förälskad så betyder ju inte det att man då absolut måste tappa vettet helt och hållet, många som är förälskade lyckas ju ändå behålla nån slags vett och försöker iaf hålla lite distans men TS verkar ha noll impuls kontroll öht utan ska bara fortsätta messa kollegan på fritiden och blir nästan förvånad över att relationen med sin man inte blir bättre och att relationen med kollegan djupnat... tacka fan för det hon har ju gjort sitt absolut bästa för att se till att det blev så.

Tror inte det finns en chans i världen att TS kommer göra ett val, hon verkar ju inte ens kapabel att släppa telefonen och sluta messa kollegan.. hur ska hon då kunna ta större beslut om sin relation?

Ofattbart hur vuxna människor kan bete sig så oerhört barnsligt... 
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Suck) skrev 2023-09-12 10:22:56 följande:
    Risken är ju att TS man kommer se hennes konversation med kollegan och förstå, eller bara ana det på henne. Det är svårt att hemlighålla saker i en evighet.
    Ja som hon håller på så är det ju bara en tidsfråga innan det skiter sig för hon verkar ju jobba hårt för att se till att det blir så. Och då kan hon ju knappast påstå att "det bara blev så" och "det gick inte att undvika"... hon så ju medvetet till att det blev just så.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (Jag med) skrev 2023-09-12 12:54:58 följande:

Ville bara säga att jag tycker det var bra tankar du har "att välja".

Fast hon har ju redan valt, hon har valt att ha sönder sin relation genom att hålla på men nån annan eftersom allt hon GJORT hittills har ju varit åt det hållet.

Hon har fortsatt hålla kontakt med kollegan på fritiden... och som av en händelse så blev blev semester inte alls någon nytändning med hennes man... men OJ så förvånande, vem hade anat att det skulle bli så liksom???

Hon har fortsatt hålla kontakt med kollegan på fritiden.... och som av en händelse så råkade bara hennes relation till kollegan ha fördjupats... men OJ så förvånande, vem hade anat att det skulle bli så liksom???

Problemet är att hon inte verkar kunna erkänna det för sig själv utan intalar sig själv att saker bara kommer lösa sig av sig självt TROTTS att hon gör sitt bästa för att det ska skita sig.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (att välja) skrev 2023-09-12 15:46:16 följande:

hm, jag hade inte läst mer än ett par sidor kommentarer.
    inte förvånad, som sagt.

Det kräver ganska mycket att kämpa emot hormonerna.
    Troligen kommer relationen krascha, frågan är hur högt priset blir.

Tror faktisk inte det bara handlar om hormoner utan mer om hur stark eller svag man är som person... alla hanterar ju inte förälskelser på samma sätt.

Ja jag tror oxå relationen kommer krascha eftersom TS gör ju sitt bästa för att se till att det gör det.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (att välja) skrev 2023-09-13 12:19:29 följande:

Att det handlar om hormoner är iofs ren vetenskap, sen kan man välja att ta det till sig eller inte givetvis. Lite som att det finns folk som tror att jorden är platt.

Samtidigt har du rätt i att alla inte reagerar likadant på starka hormonpåslag (det gäller ju även akut rädsla, sorg, depression etc.).
    I praktiken beror reaktionen på en massa orsaker. Hur stark förälskelsen är, individuella reaktioner och liknande. Kanske spelar även kultur in, dvs. hur starkt förväntas omgivningen reagera och hur högt blir fallet om det kraschar. 

Med tanke på hur "idiotiska" val människor gör vid förälskelse tycks inte den rationella beslutsförmågan vara påkopplad i många fall och regler/normer (moral) tycks inte begränsa handlingarna för väldigt många.

Man kan givetvis prata om att människor är olika starka eller svaga men min uppfattning är att man ökar chansen att agera klokt genom att förstå varför man plötsligt reagerar på ett sätt som man aldrig gjort tidigare. Varför man tar risker som var helt otänkbara tidigare och varför den bild man har av verkligheten (och förälskelsen) kan vara förvrängd och en falsk bild.

Jag tror att ökad kunskap om detta, tillsammans med samtalsterapi, har större chans att rädda individer och relationer från att krascha - jämfört med skam, skuldbeläggande och moraliserande reaktioner.

Nja, det är vetenskap att hormoner påverkar ja, men det är absolut inte vetenskap att det får precis varenda person att agera exakt likadant för i så fall hade ju alla betett sig exakt likadant när de blev förälskade och så är det ju bevisligen inte så hur man är som individ spelar minst lika stor roll som hormonerna.

Det är ju likadant med det mesta, alla flippar ju inte totalt när de druckit alkohol tex. Om det bara vore alkoholen som avgjorde hur folk beter så skulle alla flippa när de drack. Hur bra impulskontroll man har spelar nog ganska stor roll.

Jag håller inte alls med om att daltande alltid är den bästa lösningen, för en individ som beter sig dumt kommer givetvis inte förstå hur dumt den beter sig om alla bara klappar personen på ryggen och därmed bekräftar att bete sig så är helt ok och likadant med att lägga skulden på annat eller andra.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (E.) skrev 2023-09-13 15:10:52 följande:
    Jag tror också att det finns människor som aldrig blir särskilt starkt förälskade, eller som kan styra in förälskelsen på personer som de redan med förnuftet har bestämt är godtagbara. De drabbas aldrig av den där häftiga passionen vid fel tillfälle i livet, och då kan de heller inte förstå hur svårt det är att göra rätt.
    Nja, det handlar inte om hur starka känslorna är det handlar om hur bra man är på att kontrollera sina känslor.

Det handlar heller inte om att man inte kan förstå att vissa människor har svårt att kontrollera sina impulser, det handlar snarare om att inte tror på argument som försöker bortförklara dålig impulskontroll med hormoner och att man bara känner mer än andra för det stämmer ju inte, människor som kan kontrollera sig har precis samma hormoner som andra och har precis samma förmåga att känna saker, det är INTE där problemet ligger.

Och vill man på allvar lösa sina problem så är det ju bra om man kan vara ärlig med sig själv och inser sina brister så man kan lägga fokus på rätt saker. Att bara skylla allt på hormoner eller att man bara känner mer än andra kommer ju inte lösa något, då kvarstår ju det verkliga problemet.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (E.) skrev 2023-09-13 17:50:15 följande:
    Fast det är sant som jag säger att vissa människor kan styra sina känslor mer än andra, d.v.s. de HAMNAR aldrig i de där starka olämpliga förälskelserna, som man blir så olycklig av när man måste bryta med föremålet och ta sig bort. 

Jag  har väninnor som är så, för vi har pratat mycket och jag vet hur de fungerar. De börjar dejta en man, och kollar samtidigt upp att allting stämmer - typ att han verkligen har den yrkestitel och den befattning han påstår, att han inte har några skulder hos Kronofogden, inte förekommer i Belastningsregistret, inte är gift eller sambo, och inte har barn. Då, när förnuftet gett klartecken  - kopplar de på förälskelsen!

Det är på ett sätt avundsvärt men på ett annat sätt inte... för de alldeles huvudlösa passionerna har också sin charm!
    Absolut, vissa är bättre på att kontrollera sina känslor än andra. Men det har ju inget med hur starkt man känner att göra.

Jag tycker inte det finns någon charm öht i att bete sig som under en psykos, speciellt inte med familj och barn. Visst det är säkert jättefina känslor för den som är mitt i det, men för omgivningen är det ofta bara allmänt jobbigt, och att rusa in i saker berusad leder ju inte alltid till sådär jättesmarta val.
  • Anonym (typiskt)
    Anonym (E.) skrev 2023-09-14 17:30:37 följande:

Jag tror att det stämmer som Drottning Kristina skrev till "sin" kardinal i Rom, att när människor berömmer sig själva över att de har lyckats stå emot sina passioner, så har det egentligen inte berott på att deras karaktärer varit starka, utan att deras passioner var svaga... Det är det vi ser här i trådarna, när vissa inte förstår kärlekens makt.

Nu tror jag iof inte att en kardinal på 1600-talet då man trodde att åderlåtning var lösningen på alla sjukdomar och terapi var detsamma som att bikta sig för prästen och lösniningen på skuldkänslor var att läsa 20 ave maria eller betala kyrkan en liten peng....är någon speciellt pålitlig källa för "vishet" vad gäller impulskontroll och psykologi Drömmer

Om du vill tro att all mänskligt beteende beror på hormoner och "yttre påverkan" så får du väl tro det. Men det vore ju bra om du iaf kan försöka se pragmatiskt på det... vem är det som försatt sig själv i skiten här? En person som inte kan kontrollera sina känslor eller de som svarar? Och vad hjälper det då att låtsas som att det bara inte går att kontrollera sina känslor pga hormoner? Hon kommer fortsätta sitta i skiten och hon kommer fortsätta agera på ett sätt som kommer få hennes relation att skita sig...eller hur?

Så visst, vi kan sitta här och låtsas som att det inte går att kontrollera sina känslor bara man har hormoner, men TS relation kommer skita sig ändå. Och ja det har hon i så fall sett till att det gör, inte hennes "hormoner". Och nej "hormon teorin" kommer nog inte hjälpa hennes man och hennes ungar (om de har några) ett skvatt.
Svar på tråden Förälskad i min kollega