• Anonym (Förälskad)

Förälskad i min kollega

Jag bytte jobb för ett halvårsedan och efter en månad på mitt jobb blev jag handlöst förälskad i min kollega. Det känns helt underbart, men till saken hör att jag är gift sedan väldigt många år och vi har barn ihop.
    Vi har ett fint förhållande, men allt går på rutin och nu när jag blivit förälskad i min kollega så hittar jag ?fel? hos min man. 
    .

Jag försöker varje dag undertrycka de känslorna jag har för min kollega men det ger bara motsatt effekt. Att undvika honom på jobbet går inte då vi är en liten arbetsplats och han och jag har en del arbetsmoment vi måste göra ihop
    Min kollega är flera år yngre än jag, singel och har inga barn.
    Ibland inbillar jag mig att han är lite intresserad av mig med eller så är han bara så otroligt snäll.
    Vi kan prata med varandra om det mesta och han är så glad över att jag älskar hans torra humor.
    Jag har märkt att våra blickar möts ofta och han kollar in mig ibland. 

Vi har skrivit till varandra på messenger vid några tillfällen om helt oskyldiga saker men senast gav han mig denna emojin 😉 vad ska man tolka detta som?
    Jag kommer inte berätta för honom om mina känslor men skulle han säga något om  intresse från hans sida, kommer jag säga att det är besvarat  men vet inte hur jag ska göra.

Vet inte vad jag vill med inlägget, men behöver skriva av mig och höra era andra erfarenheter kring detta

• Svar på tråden Förälskad i min kollega
  • Anonym (Basketkorg)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-30 20:18:12 följande:
    Plus ett på denna.

Det hade varir en annan sak om de båda varit singlar. Nu är det tom barn inblandat och då KAN man inte bete sig som en 15-åring och skylla på känslor. Det kan man inte.
    Jag var singel när jag var kär i en yngre tjej på jobbet. Hon också. Du säger att det hade varit en annan sak då, om båda är singlar. Ingen av oss hade barn. Då kan jag informera dig om att de flesta inte tyckte att det var ok ändå.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 20:39:38 följande:
    Fast känslor kan man inte styra, och därför har inte TS gjort något fel. Du vill istället sätta dit henne för något hon aldrig gjort eller ens planerat att göra. Hur vet du föresten att hon planerat att göra något när hon sagt att hon inte ska göra det? Det är enbart något du hittar på för att du vill sätta dit TS.
    Nej, vad detta handlar om är inte huruvida TS gjort rätt eller fel, utan detta handlar om dig och din längtan att få sätta dit människor. Jag vet hur din typ fungerar. Vad som får igång er är att få sätta dit folk, helst för saker de inte rår för eller saker de aldrig gjort (vilket förklarar varför du hittar på att TS skulle gjort något fel). Vart denna längtan och glädje att sätta dit andra kommer ifrån kommer jag aldrig förstå. Däremot är det ytterst talande att såna som dig alltsom oftast dyker upp just på fredagskvällar. Det kan tyda på att er längtan efter att få sätta dit andra bottnar i bitterhet för att spendera fredagskvällar på Familjeliv är inte något drömliv direkt. Själv jobbar jag natt och har tid över nu. Övriga tider håller jag mig borta från Familjeliv.

Varför jag råder TS att byta jobb är för att TS inte kommer bli av med känslorna så länge hon arbetar, vilket var ett svar på om det går att trycka undan känslorna.
    Nej.

TS har redan dagdrömmar om kollegan. TS messar utanför arbetstid med kollegan hon fått någon känsla för. TS ?råkar? snudda vid kollegan och blir till sig. Det här sammantaget är saker TS gör för att hon intr kan hålla sig, och skulle TS man få veta om det skulle han säkert inte uppleva det som superkul.

Man rår inte för känslor men man går banne mig inte och messar privat med mannen i fråga och hänger så nära att man råkar snudda honom. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Basketkorg) skrev 2023-06-30 21:25:35 följande:
    Jag var singel när jag var kär i en yngre tjej på jobbet. Hon också. Du säger att det hade varit en annan sak då, om båda är singlar. Ingen av oss hade barn. Då kan jag informera dig om att de flesta inte tyckte att det var ok ändå.
    Jaha. Säger du det.
  • Anonym (Trasiga skor)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 20:39:38 följande:
    Fast känslor kan man inte styra, och därför har inte TS gjort något fel. Du vill istället sätta dit henne för något hon aldrig gjort eller ens planerat att göra. Hur vet du föresten att hon planerat att göra något när hon sagt att hon inte ska göra det? Det är enbart något du hittar på för att du vill sätta dit TS.
    Nej, vad detta handlar om är inte huruvida TS gjort rätt eller fel, utan detta handlar om dig och din längtan att få sätta dit människor. Jag vet hur din typ fungerar. Vad som får igång er är att få sätta dit folk, helst för saker de inte rår för eller saker de aldrig gjort (vilket förklarar varför du hittar på att TS skulle gjort något fel). Vart denna längtan och glädje att sätta dit andra kommer ifrån kommer jag aldrig förstå. Däremot är det ytterst talande att såna som dig alltsom oftast dyker upp just på fredagskvällar. Det kan tyda på att er längtan efter att få sätta dit andra bottnar i bitterhet för att spendera fredagskvällar på Familjeliv är inte något drömliv direkt. Själv jobbar jag natt och har tid över nu. Övriga tider håller jag mig borta från Familjeliv.

Varför jag råder TS att byta jobb är för att TS inte kommer bli av med känslorna så länge hon arbetar, vilket var ett svar på om det går att trycka undan känslorna.
    Bra skrivet! Många fina inlägg från dig. Är också så galet trött på dessa människor som ska mobba och försöka sätta dit för att känna sig bättre själva. Sluta döm, kom med konkret råd, läs inte in negativa händelser mellan raderna som ts aldrig skrivit. Klarar man inte av det kan man helt enkelt låta bli att skriva. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 20:25:24 följande:
    Och vad har då TS gjort utöver att få känslor för sin kollega? Har hon försökt varit otrogen? Har hon flirtat med kollegan? Förklara!
    Hon har inte jobbat på relationen med sin man. Istället för att dagdrömma om en annan kan hon ju förbättra den relationen hon redan har. Eller skilja sig. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Trasiga skor) skrev 2023-06-30 21:36:09 följande:
    Bra skrivet! Många fina inlägg från dig. Är också så galet trött på dessa människor som ska mobba och försöka sätta dit för att känna sig bättre själva. Sluta döm, kom med konkret råd, läs inte in negativa händelser mellan raderna som ts aldrig skrivit. Klarar man inte av det kan man helt enkelt låta bli att skriva. 
    Fast det hjälper inte TS. TS är tonårsförälskad i den här mannen. Skriver med honom, blir till sig om de råååkar snudda vid varann, läser in saker in hur han ser på henne och skapar scenarior i huvudet.

TS har också en man och barn hemma. Det är TS prio 1. Är hon trött på mannen är det där hon ska starta. Reda ut det förhållande hon har och agera vuxet. Inte springa runt och små-messa med någon hon är attraherad av och tolka in betydelser i emojis.

Att fortsätta som TS gör nu kommer resultera i en tråd om någon månad där de bara råkade kyssas. Eller där hennes man läst meddelandena och TS nu är panikslagen att han vill skiljas direkt.
  • Anonym (Trasiga skor)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-30 21:45:32 följande:
    Fast det hjälper inte TS. TS är tonårsförälskad i den här mannen. Skriver med honom, blir till sig om de råååkar snudda vid varann, läser in saker in hur han ser på henne och skapar scenarior i huvudet.

TS har också en man och barn hemma. Det är TS prio 1. Är hon trött på mannen är det där hon ska starta. Reda ut det förhållande hon har och agera vuxet. Inte springa runt och små-messa med någon hon är attraherad av och tolka in betydelser i emojis.

Att fortsätta som TS gör nu kommer resultera i en tråd om någon månad där de bara råkade kyssas. Eller där hennes man läst meddelandena och TS nu är panikslagen att han vill skiljas direkt.
    Om du vill komma med riktiga råd är man inte raljerande. Man är respektfull och använder inte förminskande uttryck som "tonårsförälskad", eller "råååkar" för nedsätta hennes känslor och upplevelser. Bete dig och sluta låtsas att försöker hjälpa ts.  
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-30 21:45:32 följande:

Nu ljuger du rakt av. TS har aldrig skrivit att hon råkat snudda vid honom eller att hon blir sig till när hon snuddar honom. Det enda hon har sagt är att de ibland messar varandra oskyldigt, och det är inte fel att messa med kollegor.

Återigen försöker du bara hitta en anledning att sätta dit TS på grunder som inte finns eftersom du gillar att sätta dit folk. TS är en av de mer självreflekterande personerna jag sett på Familjeliv, och hon själv inser att hon inte bör eller kommer göra något med kollegan. Istället gör hon allt för att försöka jobba på sitt förhållande med sin man, bland annat genom att försöka hitta tillbaka till honom efter semestern. Hon ber också om hjälp med att trycka undan sina känslor för kollegan eftersom hon vet att det är fel. Jag ser verkligen inte vad det finns att trycka till TS för? Hon gör ju allt hon kan för att hon inte ska vara otrogen eller förstöra sitt äktenskap. Jag vill gå så långt som att säga att TS är en fantastiskt fin människa som är raka motsatsen till självcentrerad som går igenom allt sånt här för sitt äktenskaps skull.

Att du vill sätta dit TS beror endast på att du gillar att sparka på folk som redan ligger, och det är enligt mig ett symptom på en vidrig attityd till sina medmänniskor.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 22:06:39 följande:
    Nu ljuger du rakt av. TS har aldrig skrivit att hon råkat snudda vid honom eller att hon blir sig till när hon snuddar honom. Det enda hon har sagt är att de ibland messar varandra oskyldigt, och det är inte fel att messa med kollegor.

Återigen försöker du bara hitta en anledning att sätta dit TS på grunder som inte finns eftersom du gillar att sätta dit folk. TS är en av de mer självreflekterande personerna jag sett på Familjeliv, och hon själv inser att hon inte bör eller kommer göra något med kollegan. Istället gör hon allt för att försöka jobba på sitt förhållande med sin man, bland annat genom att försöka hitta tillbaka till honom efter semestern. Hon ber också om hjälp med att trycka undan sina känslor för kollegan eftersom hon vet att det är fel. Jag ser verkligen inte vad det finns att trycka till TS för? Hon gör ju allt hon kan för att hon inte ska vara otrogen eller förstöra sitt äktenskap. Jag vill gå så långt som att säga att TS är en fantastiskt fin människa som är raka motsatsen till självcentrerad som går igenom allt sånt här för sitt äktenskaps skull.

Att du vill sätta dit TS beror endast på att du gillar att sparka på folk som redan ligger, och det är enligt mig ett symptom på en vidrig attityd till sina medmänniskor.
    Man kan uttrycka sig på olika vis, men du själv verkar vara väldigt pigg på att hela tiden tala om för Suck hur hen sparkar på ts osv. Det är ju att ta i rätt mycket. Absolut att ts reflekterar, men av hennes svar så får jag känslan av att hon bara vill att känslorna ska försvinna, men är inte villig att göra nåt särskilt för att det ska hända. Tycker om att umgås, tycker om att messa, tycker om att vara nära. Ibland kan det behövas väldigt raka ord, och inget gullande och inlindande. Det betyder inte att man sparkar på någon, utan att man är rak och tydlig.

Och jo, ts har visst beskrivit hur de nuddar vid varandra och att det pirrar när detta händer, se ts tidigare inlägg. Precis som du inte tycker att man ska sparka på andra ska du inte heller anklaga människor för att ljuga.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Trasiga skor) skrev 2023-06-30 22:02:30 följande:
    Om du vill komma med riktiga råd är man inte raljerande. Man är respektfull och använder inte förminskande uttryck som "tonårsförälskad", eller "råååkar" för nedsätta hennes känslor och upplevelser. Bete dig och sluta låtsas att försöker hjälpa ts.  
    Jag raljerade mot dig nu.

Tonårsförälskad är för övrigt inte nedsättande, det är en beskrivning av en typ av förälskelse.

Och du kan bete dig själv och sluta försöka förminska de i tråden som är raka mot TS bara för det inte passar dig.

TS har ett ansvar för sin familj och barn. Det är dealen när man skaffar barn. Man prioriterar dem. Tar kärleken slut med barnets andra förälder så löser man det först innan man blrjar tråna efter andra och ta små steg mot att agera på känslor.

Jag kanske är hård mot TS. Men har man en familj så har man inte privilegiet att låta känslor styra en. Då hanterar man allt på hemmaplan först. Det är att hjälpa TS. 
Svar på tråden Förälskad i min kollega