Inlägg från: Anonym (Katt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Katt)

Hur blir en katt en utekatt?

För att svara på TS fråga. När jag skaffat katt så har jag gjort det på hösten/vintern och hållit katten inne till nästa vår/sommar, på det sättet lär den känna familjen och vet var "hemma" är. Sedan får man se vad katten har för personlighet, det finns katter som inte vill gå ut, som inte vill komma in och de som inte bryr sig, katter som vill vara nära sin familj och katter som gör långa utflykter. Men skaffar man katt nu så rekommenderas nog att ni håller den inne i några veckor (kanske till den är kastrerad), både för att se personlighet och om det är en kattunge så bör den nog få växa till sig lite.

Jag har bott i lägenhet och olika hus, min katt (som gick bort i februari i år) var med överallt. Hon hade inga problem att bo i vår lägenhet, men i mina föräldrars hus på sommaren, sedan i våra hus och mina föräldrars lägenhet när vi var bortresta. Hon har bråkat med grannkatter, men det är ju revir osv och tyvärr ofta de andra "besökande" katterna som fick på pälsen.

Aldrig haft problem med att hon har gått till grannar, men hon gilla att hålla sig runt huset och vara nära oss. Aldrig haft problem med grannkatter som kommit till oss (förutom lite duster hon haft med dem). Hon var inne hela vintrarna, kissade ute på sommaren men kom alltid in och bajsade året runt. Hon har dragit in kanske 3-5 småfåglar per år (ofta möss när vi bodde i ett hus i skogen). Min systers katt drar gärna in både skator, fiskmåsar och duvor... Stor katt = stora byten.

Viktigt att katten är kastrerad och jag rekommenderar vaccinationer om den ska gå ute och eventuellt träffa andra katter med sjukdomar. Jag har också upplevt att hankatter är lite mindre bråkiga och lugna, men det kanske bara är min upplevelse :)

Klart ni ska skaffa katt om ni vill ha en! Men det är lite lotteri med vilken personlighet hen har och hur det då blir med att gå ute.

Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?