• jsmalmo

Hur ofta ska man borsta håret på sin dotter!

Jag och mitt ex har en liten diskussion!

Jag tycker att det räcker med att borsta håret på vår dotter 1 gång om dagen medan mitt ex tycker minst  två gånger om dagen. 

Vad är det som gäller?

• Svar på tråden Hur ofta ska man borsta håret på sin dotter!
  • Brittan

Jag tycker att det inte finns något rätt eller fel i frågan, utan personerna gör som man vill.

• Magical
    jsmalmo skrev 2023-06-30 18:25:43 följande:

Jag tycker att det räcker med att borsta håret på vår dotter 1 gång om dagen medan mitt ex tycker minst  två gånger om dagen. 

Vad är det som gäller?

Du skojar? Bråkar ni om sånt? Och du orkar dessutom skriva en tråd här om det? 

Ni gör precis som ni vill båda två och så småningom gör dottern som hon vill med sitt hår! 
  • Litorina

Beror på hur hon leker, vilken hårkvalitet hon har och, framför allt, hur långt hår hon har. En kort eller relativt kort frisyr räcker med att borsta på morgonen. Långt hår minst morgon och kväll. Jag har två långhåriga barn med olika hårkvalitet. För den ena räcker snabb borstning morgon och kväll. Den andras tar lite tid att borsta igenom, bör helst borstas någon gång under dagen och måste flätas nattetid för att inte förvandlas till ett skatbo. 

• Lönnsirap
    jsmalmo skrev 2023-06-30 18:25:43 följande:

Vad är det som gäller?

Det finns naturligtvis inte någon fast regel om antal tillfällen per dag hår behöver, eller inte behöver borstas, utan det handlar om att vårda det går barnet har.

Vi borstar 2 gånger de gånger frisyren faktiskt inte är lämplig att sova i.... Och då det är uppenbart att håret kommer vara/bli onödigt tovigt av att låta bli.

Ditt Ex kan naturligtvis inte gå in och detaljstyra hur du ska göra... Men min erfarenhet är att det ibland är klokt att borsta en extra gång per dygn. Och att faktiskt använda eventuella produkter....
  • Litorina
    Magical skrev 2023-06-30 18:39:00 följande:
    Du skojar? Bråkar ni om sånt? Och du orkar dessutom skriva en tråd här om det? 

Ni gör precis som ni vill båda två och så småningom gör dottern som hon vill med sitt hår! 
    Var står det något om att bråka? 
  • Censur

Beror på hårlängd, hårkvalité och aktivitet under dagen. Dottern med långt, tjockt och lite lockigt underhår måste borsta både morgon och kväll. Gärna sova med fläta också då hon får stora tovor väldigt enkelt. Ena tösen har finare hårstrån (tunt alltså) och rakt. På henne räcker det att borsta på morgonen om hon har mössa, hoppar studsmatta eller badar i havet typ.. har en tös med tjockt, rakt hår som borstar på morgonen. Det räcker oftast. Samma där, beroende på aktivitet kan det variera. Sista tösen har fint, lockigt hår. Hon borstar på morgonen och då försvinner ofta lockarna och blir håret blir vågigt och fluffigt istället. Hon borstar ofta några gånger per dag men det hade nog räckt med 1-2. Blir inte så lätt tovor.

Svar på tråden Hur ofta ska man borsta håret på sin dotter!