• RahRah

Barn som inte vill borsta tänderna

Mitt barn har en stora syster som ibland äter sötsaker och alltid borstar tänderna innan läggdags och då vill ju den lill också alltid smaka på sånt som
    hans storasyster äter MEN problemet är att den lilla 2 åringen vill absolut inte borsta. 
    han blir sååå ledsen varje gång vi har försökt och ändå är han arg och frustrerad varje gång:( Vad gör man? 

ni föräldrar som har haft svårt med att borsta dem små tänderna men ni gav upp som jag, vad hittade ni för lösning? 

• Svar på tråden Barn som inte vill borsta tänderna
  • Anonym (Nope)

Man ger inte upp. 

• Anonym (Sara)

Vad har sötsaker med tandborstning att göra? Tänderna ska borstas två gånger om dagen oavsett. Sedan hade jag inte gett en tvååring sötsaker och sagt till det äldre barnet att hen inte får äta sådant framför tvååringen. 

• Anonym (Li)

Vi hade också en sådan period med tvååringen som vägrade att borsta tänder. Men det var inte förhandlingsbart för vår del, tänderna skulle borstas. Så det blev långa stunder i badrummet, ömsom lirkandes, ömsom strikta tongångar. Det var en kamp varje gång, men vi sjöng och busade och stojade, gav henne en egen tandborste att greja med medan vi borstade, fick prova att borsta själv, fick borsta våra tänder osv osv. Lek och tjo och tjim, och till slut blev det lättare och hon accepterade att man borstar tänderna. Inga problem därefter.
    Om ni har ett äldre barn, kan de inte borsta tänderna samtidigt, så att den lilla ser hur den stora gör?

• Anonym (Nope)
    Anonym (Nope) skrev 2023-06-30 22:33:28 följande:

Man ger inte upp. 

Precis som Sara skrev så borstas ju tänderna ändå  morgon och kväll  och inte bara efter godis. 
  • FuckGoggleAskMe

Man säger glatt att det är jättebra att borsta tänderna, och så gör man det, oavsett vad barnet tycker om det. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (Li) skrev 2023-06-30 22:35:36 följande:

Om ni har ett äldre barn, kan de inte borsta tänderna samtidigt, så att den lilla ser hur den stora gör?

Mycket bra tips. Ta hjälp av äldre syskon. De små vill ju ofta göra samma som dem. 
  • Anonym (Borsta tänderna)

Självklart borstar man tänderna på barnen. Jag har själv en skrämmande historia om mitt bonusbarn. Barnets mamma brydde sig inte om tandborstning. Barnet flyttade till oss när barnet var 8 efter att ha bott nästan på heltid hos sin mamma (mamman och pappan bodde i olika länder). Barnet hade hål i cirka varannan tand. Godis löste sig självt då barnet fick så ont i tänderna av att äta godis på grund av alla problem därför ville barnet inte ha godis i början. Barnet vägrade ändå att borsta tänderna emellanåt. Det kunde ibland ta 1 timme att förmå barnet att borsta tänderna då mamman sagt att det är ok att inte alltid borsta tänderna. Man får inte ge sig helt enkelt. 

Nu är jag inte rabiat och tycker att det är ok att missa ett par gånger per år om barnet inte har problem med tänderna t ex somnar innan man hunnit p g a en händelserik dag men det får inte bli en vana. Har barnet problem med tänderna är det inte ok att missa. Tyvärr är inte detta rättvist då en del har dålig bakterieflora i munnen och får hål trots exemplarisk tandhygien.

Bonusbarnet har inte haft ett enda hål efter att det flyttade till oss (utöver alla de hål barnet kom med). Barnet fyller snart 17. Jag har känt mig som den elaka styvmodern många gånger när barnet var litet och inte fick sova utan att ha borstat tändrrna. Nu förstår barnet/ungdomen varför jag tjatat om detta och berättar för sitt mycket yngre syskon att om man inte borstar tänderna gör det så ont att man inte kan äta godis.

• Polyrytm

Domkraft och skruvstäd.

Nämen man får inte ge sig. Sen hittade vi nån rolig app/spel som gick ut på att borsta tänderna för barn i den åldern. Det blev som en tävling och utmaning för ungarna.

• glassgumman78

Detta är ju 2-års åldern i ett nötskal...och vissa strider kan man ju välja bort men tandborstning är inte en av dem. Det är ju viktigt både ur ett här och nu och för en framtida god tandhälsa.
    Nu är jag lite hård men jaha om han blir ledsen..
    I detta behöver ni föräldrar ta ett vuxenansvar. Han kan inte förväntas förstå hur viktigt detta är men det gör ju ni. 
    Försök att inte göra det diskuterbart, varken för barnet eller för er själva. Ge inte upp. Man borstar tänderna punkt slut.
    Men ge barnet möjligheter att få välja inom den strikta ramen.
    Vill du borsta med den röda eller blå tandborsten?
    Vill du borsta i badrummet eller i ditt rum?
    Vill du ha hjälp av mamma eller pappa?

Ni har ju fått massa tips redan hur ni kan höra det roligare. Vi borstade tänderna tillsammans hela familjen och våra barn fick borsta våra tänder som en kul grej. Vi köpte blinkande tandborstar som signalerade hur länge. Vi hade särskild tandkräm för helgen (något att längta till) och de fick välja en eltandborste med motiv som morot för att sluta med napp...

Jag hoppas att ni hittar strategierna

Styrkekramar

• Anonym (Teaterapan)

Vi gjorde teater av det.

Ena föräldern hanterar tandborsten, den andra spelar tandtroll och smyger sig in i badrummet fram mot barnet.  Det enda som skrämmer bort tandtrollet så det piper högt AJAJAJ OJOJOJ och skuttar iväg utanför badrummet är att man sätter tandborsten i munnen och borstar.

Vi hade svinkul och det är mycket enklare att borsta tänderna på ett barn som gapskrattar.

Svar på tråden Barn som inte vill borsta tänderna