• Anonym (Mia)

Sekundär barnlöshet. Hjälp!

Helt absurt att vissa skulle kunna få ivf kostnadsfritt för barn nummer två pga saknade äggledare när andra vars äggledare visserligen finns kvar men är totalt igenkorkade pga sjukdom måste bekosta det själva. 

Inget ont mot dig Ts, good for you om du inte behöver betala! Önskar dig all lycka. 

• Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 13:12:35 följande:
    Finns många som av olika anledningar ingar fått betald IVF även om de har ett gemensamt barn sedan tidigare. Bla av samma orsak som ts. 
    Hur kommer det sig? De flesta som inte kan få barn utan ivf har ju en medicinsk orsak, varför är vissa undantagna? 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 13:22:28 följande:
    Undantag? 
    Ja, varför får vissa hjälp gratis inför barn nummer 2, när majoriteten då får bekosta det själva? 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 13:38:43 följande:
    Är rätt många som får tre gratis försök. 
    Nej, inte med barn nummer 2. Det är ovanligt. Återigen, varför får vissa det? Säg bara att du inte vet om du inte vet, istället för att ge sken av att veta så mycket. Länka gärna till uppgifter om detta, eller som vilken region som har detta. Hittar absolut inget om det när jag letar. 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 13:46:59 följande:

Men spelar ingen roll vad du eller jag säger. Ts ska ta kontakt med landstinget i sin kommun för att få veta vad som gäller just henne. 

Du vet alltså ingenting. Det finns inget att hitta på internet om kriterier för att få finansierad assisterad befruktning vid andra barnet och du kan heller inte namnge ett enda landsting som tillhandahåller detta. Det är inte farligt att bara säga - jag vet inte. 
  • Anonym (Mia)

Vad då vad du eller jag säger? Jag vill veta mer om VARFÖR vissa slipper bekosta det själva. 

• Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 13:56:25 följande:

Jag känner folk som fått det vid olika landsting även om de haft varn sedab tidigare. Det är inget jag tänker outa för dig då det är privat och känslig information. Förstår du inte det? 

Dessutom så har jag aldrig skrivit att ts kommer att fp det beviljat utan att hon kanske kan få det beviljat pga hennes situation. 

Äh, du vet inget, och jag vet inte varför du låtsas som att du vet, väldigt märkligt att hålla på så. Jag har inte bett dig outa personlig info, utan var detta sker och vad anledningen kan vara. Jag har inte bett dig ange namn, personnummer och journalkopior. Du framställer det som att det är relativt vanligt och att du vet många som fått det. Då borde det inte vara svårt att hitta allmän info. Men jag förstår nu att du faktiskt inte vet något alls, för då hade du kunnat ge tydligare svar. Du behöver inte svara mer på mina inlägg, du har ändå noll att tillföra.
  • Anonym (Mia)

Har dessutom sett dig i en diverse andra trådar använda exakt det uttrycket när någon ber dig backa upp dina påståenden och du blir trängd. Det är inget jag tänker outa för dig då det är privat och känslig information. Förstår du inte det? 

Smidigt. Bara så länge du medveten om att alla genomskådar det. 

• Anonym (Mia)

Allmän info om situationer när det skulle kunna vara aktuellt! Allmän info om att det kan finnas undantag! Allmän info kring att individuella bedömningar kan göras i vissa fall! Det finns ingen som helst sådan info som jag kan hitta. Därför frågar jag. Förstår du på riktigt inte eller spelar du bara? 

• Anonym (Mia)

Jag har aldrig bett dig om info om dina bekanta! Det är du som gömmer dig bakom det för att maskera din okunskap! 

• Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:28:55 följande:
    Det är precis det du har gjort när du efterfrågar bla landsting. Varför kan inte du förstå att det är väldigt individuellt vilka som får bekostnad IVF? 

Är du bitter för att du själv inte fått det? 

Att nämna ett landsting är en personlig uppgift? Ser du vad du själv skriver? 

Ja, otroligt bitter, därför vill jag ha mer info. Men jag inser ju nu att du far med osanning, så du behöver inte tillägga nåt mer. 

• Anonym (Mia)

Om det nu existerade, vilket jag inte längre tror på, så skulle det självklart göras individuella bedömningar. Men det är liksom inte så att en läkare kan göra denna bedömning helt godtyckligt, utan i så fall finns det vissa grundförutsättningar. Och detta borde det någonstans kunna finnas en gnutta info om, eller i alla fall att ens möjligheten till individuell bedömning finns. Men den infon tycks inte finnas. Det är bara du som vet. Mycket trovärdigt. 

• Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:39:41 följande:
    Ja, det kan vara en orivat uppgift vilket landsting man tillhör. Sedan hjälper inte det dig ett skit eftersom allt bedöms individuellt. 

Nej, det inte osanning. Jag flera både bekanta och nära som fått bekostnad ivf av olika anledningar (bla samma anledning som ts) och olika landsting. Några av dem med barn sedan innan. 

Beklagar att du inte fick bekostnad ivf. Men förmodligen hade du inte dem kritieriena som behövdes. 
    Troligtvis för att det inte existerar några kriterier. 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:42:28 följande:

Mia: Jo, självklart existerar det olika kriterier. 

Tror jag inte.
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:45:18 följande:

Mia: Jo, självklart existerar det olika kriterier. Bla stabil relation (min 2 år).
    Minst 1 års ofrivillig barnlöshet, såvida inte tidigare känd faktor föreligger. Plus massa annat. 

Men snälla, detta är kriterierna inför assisterad befruktning när man inte har barn sedan innan. Det är dessutom ett av kriterierna - inte ha gemensamt barn sedan innan. 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:48:37 följande:
    Ja, Stockholm har set kriteriet bla annart. Men mam kan tydligen komma undan det. 

Så du går med på att det finns olika kriterier? Kritierier som du sade inte fanns... 
    Nej, jag skrev att jag inte tror på att det finns kriterier för att få finansiering av ivf vid andra barnet. Inte att det inte finns kriterier för någonting?
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 14:55:40 följande:
    Jag har aldrig sagt att det finns ett kriterie för att få IVF bekostnad när man har barn sedan innan. Så var fick du det ifrån. 

Jag sa att allt bedöms individuellt och beroende på medicinsk grund så kan man få bekostnad IVF även om man hsr barn sedan innan. Och jag skrev också att jag känner folk (bla med samma anledning som ts) som fått bekostnad IVF trots barn sedan tidigare. 

Jag heller aldrig påstått att ts ska få IVF utan att hon kanske kan få men att hon måste vända sig till sitt landsting för att få reda på vad som gäller just henne. 

Ett tips är att faktiskt läsa vad som står istället för att tolka hej vilt. 

Haha, jag vet inte riktigt vad du håller på med, jag tycker du verkar vara en obehaglig människa. Jag lämnar tråden nu för du har övertygat mig om att du bara är en clown som av någon outgrundlig anledning får näring av att framställa dig som kunnig och allvetande, när det är så uppenbart att du bara fabricerar, och försöker vända och vrida på diskussionen till din fördel så att du aldrig behöver stå till svars för vad du hittar på. 

Om nån annan har riktig, läsbar info blir jag själaglad, men jag kommer aldrig ta något du skriver på allvar igen. 

Ts - önskar dig all lycka till och att du får all den hjälp du behöver. 

Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!