• Lejon87

Sekundär barnlöshet. Hjälp!

2017 fick jag akutopereras och ta bort min vänstra äggledare. 24 maj fick jag ett plus och var överlycklig, 13 juni började jag blöda Gråter. Tog kontakt med kvinnosjukvården och fick komma in dagen efter. Där konstaterade man att det inte fanns någon graviditet i livmodern. Fick lämna blodprov för att mäta hcg och skulle även lämna 2 dagar efter. Mitt Hcg fortsatte att öka och jag blev även undersökt den lördagen eftersom jag var orolig för min högra äggledare. Läkaren kunde inte se något och gav mig lugnande besked och meddelade att om mitt hcg även ökade på måndagen skulle de sätta in cellgift. Träffade en ny gynläkare 2 dagar efter, han sa att han såg ett utomkved på vänster sida och cellgift sattes in och jag kände mig lugn och tänkte jag kommer kunna få fler barn. I måndags den här veckan hade hcg sjunkit lite, men den här läkaren kunde inte se det läkaren hade sett men allt såg bra ut på höger sida. I torsdags natt vaknade jag av smärtor och åkte in akut. Där kunde en ny läkare konstatera en graviditet i höger äggledare och blod i buken. Min värld rasade och jag är så oerhört ledsen. Kördes direkt till operation och nu har jag inga äggledare kvar. Jag kommer inte kunna få egna barn på egen hand. Jag och sambon har ett gemensamt barn, så vi kommer väl antagligen få bekosta detta själva. I 3 veckor har jag kört över 40 mil i veckan, och jag är så besviken. 

Men nu behöver jag er hjälp eftersom längtan efter ett till barn är stort. Jag är 35 år. Vilken IVF klinik ska jag vända mig till? Ska jag kanske vända mig till en kurator och prata om det här traumat? 

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!
  • Lejon87
    EpicF skrev 2023-07-01 10:21:33 följande:

Jag är inte expertet, men i erat fall tror jag ni kan få slippa att bekosta IVF själva. Ta kontakt med det sjukhus du tillhör. 

Och ja, du ska absolut prata med kurator eller psykolog för att få bearbeta traumat. 

Beklagar ❤️

Tack snälla ❤️
  • Lejon87
    EpicF skrev 2023-07-01 10:39:30 följande:
    Jo, i hennes fall kan eventuellt få det. Vet om folk tidigare som fått det. Men som du säkert missade så skrev jag aldrig att hon till 100% kan få det, utan att hon skulle ta kontakt med sjukhuset hon tillhör. Endast det landsting vet vad som gäller exakt för ts. 
    Ja, precis. Läkaren ringde mig igår morse och berättade om operationen och frågade om jag förstod vad det innebar att inte ha några äggledare kvar och då grät jag och sa ?ja, jag kan inte få mer barn? Då sa hon ?nej, inte på egen hand men med hjälp kan du få? och då grät jag ännu mer och sa ?som jag får bekosta själv?. Läkaren sa då att hon inte var så säker på det eftersom jag inte hade några äggledare kvar eftersom de opererat bort dem och att jag skulle kontakta fertilitetsmottagningen. De har tyvärr semesterstängt till 14:e augusti. Jag ville bara höra om någon hade varit med om samma sak och hur de har gjort. 
  • Lejon87
    EpicF skrev 2023-07-01 14:56:22 följande:
    Jag har aldrig sagt att det finns ett kriterie för att få IVF bekostnad när man har barn sedan innan. Så var fick du det ifrån. 

Jag sa att allt bedöms individuellt och beroende på medicinsk grund så kan man få bekostnad IVF även om man hsr barn sedan innan. Och jag skrev också att jag känner folk (bla med samma anledning som ts) som fått bekostnad IVF trots barn sedan tidigare. 

Jag heller aldrig påstått att ts ska få IVF utan att hon kanske kan få men att hon måste vända sig till sitt landsting för att få reda på vad som gäller just henne. 

Ett tips är att faktiskt läsa vad som står istället för att tolka hej vilt. 

Jag förstod vad du menade och jag ska ta kontakt med en kurator på måndag. Kommer även ta kontakt med fertilitetsmottagningen efter sommaren. Just nu mår jag fruktansvärt dåligt och har väldigt ont efter operationen. Det är jobbigt när livet inte blir som man har tänkt sig. Jag har träffat massa olika läkare de här 3 veckorna och verkligen sagt till dem att jag var livrädd för att graviditeten skulle sitta på höger sida, men alla har lugnat mig och sagt att allt sett bra ut. På grund av cellgifterna kan jag inte bli gravid på ett tag till ändå. 

Om det nu är så att vi får bekosta det själva, så kommer vi ju givetvis göra det. Den här tråden skapade jag för att jag ville ha hjälp med hur jag ska gå vidare och få råd. Ingen tråd där man kastar massa skit på varandra. Det finns en uppsjö av IVF-kliniker, så jag hade hoppats på att någon kanske kunde rekommendera någon speciell. 

Tack epicF, jag kommer ta kontakt med regionen. 

• Lejon87
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:48:08 följande:
    Nej, det är inte inte. Detta är inte individuellt. Har du någon källa på att det skulle finnas undantag? 
    Läkaren som ringde efter operationen sa att det fanns en möjlighet att få det men att jag skulle prata med mottagningen. Den är tyvärr semesterstängd. Jag vill inte att det ska bli någon otrevlig ton i den här tråden. Just nu försöker jag bara läka och fråga om erfarenheter från andra som har varit med om precis samma sak som mig.  
Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!