Sekundär barnlöshet. Hjälp!
Hej Lejon!
Tråkigt allt som hänt dig, jag beklagar! Själv fick jag två X (extrauterina graviditeter) i mina bägge äggledare i december-14 och Januari -15, liknande det som hände dig. Jag opererades i narkos och första gången sa de att kvarvarande äggledare såg bra ut men testerna blev inte bättre och smärtan återkom så de gjorde en ny operation och då var min andra äggledare bortom all räddning.
När allt detta hände mådde jag så psykiskt dåligt och allting var jättejobbigt plus att jag hade ont efter mina operationer. Jag gjorde en deal med mig själv om att jag i två veckors tid skulle sörja. Då fick jag tycka synd om mig själv, älta allt och gråta hur mycket jag ville. Efter de två veckorna tog jag mig upp ur soffan och "tog tag i mig själv och mitt liv". Dvs jag började kontakta berörda läkare/personer som kunde hjälpa oss och sedan började det rulla på så smått och det började kännas bättre!
Vi hade inga barn sedan tidigare så då fick vi IVF via Region Skåne och vi fick en dotter förra året (allting tog några år av olika anledningar, vi tog bland annat en paus för det var för psykiskt påfrestande ett tag).
Nu går vi hos en privat klinik och har precis gjort vår andra embryoåterföring. Detta har vi bekostat själva. Vi tog bara en behandling men vi är redan uppe i 45.000 kronor men vi hoppas det kommer gå vägen!
Det positiva med privat klinik är att det är knappt någon väntetid, de verkar ha mindre antal patienter. Vi har hela tiden fått besökstider snabbt och mycket bra bemötande!
Och angående din ålder om det stressar dig, så var jag 39 när min dotter föddes och det gick hur bra som helst! Om detta går vägen kommer jag vara 41 när nästa barn kommer och jag är helt övertygad om att det kommer gå minst lika bra!
Kram till dig!