Meddelande borttaget
Inlägg från: Anonym (S)
|
-
-
Många läggs inte ens i en "kista" idag utan körs till kremering och hamnar i en urna. Och sen blir begravningakten kring urnan. Inte ett dugg ovanligt! Och oftast då sker jordfästningen i samband med begravningsakten.Anonym skrev 2023-07-02 23:31:59 följande:Det vanliga är att man har kistan stående i kyrkan under begravningen.
Kremeringen sker efter begravningen och vid ett senare tillfälle sänks urnan i jorden.
Ni behöver inte ta med barnet till det senare tillfället med urnan
-
Jo men så är det! Eller kista, det är en spånskivelåda i princip om det är direktkremering. Kistbegravningar är fortfarande vanligast! Kroppen måste begravas/kremeras inom en månad efter dödsfallet i normalfall. Kremeras man så kan urnan stå upp till ett år innan den begravs.Citronella skrev 2023-07-03 14:03:06 följande:För några år sen var det lag på att kista måste användas vid kremering men det kanske är ändrat nu. Hur som helst lär kista fortfarande vara vanligast det tar tid för vanor att ändras.
Som med allt annat så anser människan att den ska bestämma så mycket mera omkring allt nu för tiden, så även detta. En del väljer att kremera och sen begrava urnan när det "passar bättre". T.ex inte mitt under semestern, eller så man får tid att samla släkten om man är ordentligt utspridda. -
Man tycker olika, jag är ännu inte bekväm med akt kring urna. Kan man hålla två tankar i skallen samtidigt så anser i alla fall jag att det blir lite komiskt att behandla urnan som att det är en bortgången människa. Krama den och pussa på den, som faller sig mer naturligt vid en kista, då det rent visuellt känns mer som en människa. Vid gravsättningar brukar urnan få vandra runt från famn till famn som om det vore en lite bebis.Krocko skrev 2023-07-03 13:26:14 följande:Det kan ju finnas flera skäl till att man inte har kistbegravning och sedan kremering efteråt. Det är ju lika fint och värdigt ändå.
Min svärfar låg i en urna framme vid altaret vid hans begravning och det var precis lika fint som om det stått en kista där. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara något "fniss" inblandat i det förfarandet?
Men huvudsaken är att kunden är nöjd, och det är bara att vänja sig, det kommer komma allt mer! -
Krya på dig!Xlr8 skrev 2023-07-03 23:24:05 följande:Komistkt??? visa lite respekt!!!
Den avlidna kanske redan valt una eller dennes partner kanske redan valt.
övriga kanske ej har ngt att säga till om. vi har hört din förkärlek för kista, två gånger nu. Passa på och säg det en gång till så ingen missar det.
för din kännedom, jag har aldrig varit delaktig i valet eller haft något att säga till om angående kista eller ej. jag kan bara acceptera valet och göra det bästa av det. -
Eller så kan man tänka själv?Anonym (M) skrev 2023-07-04 06:22:08 följande:Självklart vill ni i begravningsbranschen sälja in traditionella begravningar, gärna så dyra som möjligt.