Inlägg från: Anonym (Refa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Refa)

Hur förklara krimering för barn?

Säg som det är. Man eldar upp kroppen och det är askan som blev kvar som ligger i urnan. 

• Anonym (Refa)
    Anonym skrev 2023-07-03 07:11:23 följande:
    Vilka heter så, menar du?

Bäst idag! 

• Anonym (Refa)
    Xlr8 skrev 2023-07-03 23:25:49 följande:
    det Tror jag är en tämligen dålig ide.

Varför skulle det vara det? 

• Anonym (Refa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-04 09:31:45 följande:
    Vad är kopplingen mellan akvarium och död och begravning?
    Som det stod: det ger med jämna mellanrum tillfälle att prata om döden (för akvariefiskar lever inte så länge). 
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 09:54:37 följande:
    Fast det stämmer ju verkligen inte. De flesta akvariefiskar lever runt tio år om akvariet sköts bra.
    Jag vet inget om sånt, förklarade bara vad hen menade. 
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 16:16:29 följande:
    Nej.

Ett så litet barn SKA INTE dras med på en begravning. 
    Gör vad du vill med dina ungar, ts får göra som hon vill med sin.

Men har man något som helst vett oc förstånd så drar man inte med småungar på sånt.

Det finns inget mer att säga om saken.

Det ger verkligen inga men i vuxen ålder. Lägg av bara.

Varför skulle inte barn vara med på begravning? I vår släkt har alla barn, från bebisar och uppåt i ålder, varit med. Det finns inget farligt med att se vuxna vara ledsna. Det är en del av att vara människa och inget konstigt. 

Barn vet mycket väl att döden finns. Den blir inte mer skrämmande av att de får gå på begravning. Snarare något mer begriplig (om vi nu någonsin kan förstå döden). 

(Jag tror iofs inte heller att små barn skadas av att inte vara med.)

Av samma skäl tycker jag att det är helt självklart att förklara för barnen hur gammelmorfar kan få plats i en burk/vas. Säger man inte sanningen kommer de ju klura ut alla möjliga förklaringar på egen hand. 

• Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 18:01:02 följande:
    Bebisar säger jag inget om, de förstår ändå i stort sett ingenting.
    Vad menar du att äldre barn skulle kunna förstå och därmed fara illa av? 
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 18:31:34 följande:
    Jag pratar om småbarn. Barn äldre än runt tio säger jag inget om att man kanske tar med.
    Även om jag själv inte hade gjort det.
    Och vad kan småbarnen förstå och därmed fara illa av då? 
  • Anonym (Refa)
    Anonym (S-G) skrev 2023-07-09 14:21:29 följande:

Du hr fel i princip allt du skriver så verkar otroligt att du jobbar med det.

Kremering är idag den vanligaste begängelseformen, under 2019 var 82% kremationsbegravningar. 
    https://www.begravningar.se/att-ordna-begravning/jordbegravning-eller-kremation

Lägger mig i lite här. Man kan ju ha kistbegravning även om kroppen efter det kremeras. Alla jag känner som dött har kremerats, men endast vid en begravningsceremoni hade kremeringen skett innan ceremonin. 
Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?