• Malls

Skaffa syskon efter IVF...?

Vi hade liknande IVF-resa som ni, ett äggplock, 7 ägg ut varav 2 blev befruktade. ET blev inget men sedan blev FET vår son som nu är 2,5 år gammal. 

Vi har nu aktivt försökt bli gravida på egen hand i över ett års tid och ska påbörja IVF när mensen kommer nästa gång. Vi har hela tiden vetat att vi troligen behöver IVF för att bli gravida igen men jag har haft en låsning vid att vi kanske ändå kan lyckas själva. Dels handlar det om pengarna vi behöver lägga ner den här gången, det kostar så väldigt mycket med behandlingar. Men mest har vi skjutit upp det på grund av oron för hur vi kommer må. Men nu kan vi inte skjuta upp det längre, tiden och min ålder är en viktig faktor för att lyckas så nu kör vi och håller alla våra tummar för att jag inte har får få/dåliga ägg redan.

Det var hemskt att gå igenom IVF med allt hopp och förtvivlan om vartannat. Jag kunde nästan inte jobba, tänkte på att få barn nästan all vaken tid. Alla säger att man ska slappna av och tänka på annat men HALLÅ! Hur gör man det?! Jag är så oerhört tacksam att vi lyckades på första IVF-behandlingen och tacksamheten över att jag har min son når inga gränser. Men det tar inte bort syskonlängtan. Den är stark och det känns så jobbigt att vi kanske inte kommer lyckas få något syskon. 

Vi har i alla fall bestämt oss för att köra behandling nu, så vi får se hur det går och hur jag mår. Nu har jag i alla fall ett barn så det kan inte bli lika jobbigt som förra gången. Tanken på  att aldrig bli mamma är ju inte längre något jag behöver oroa mig över. 

Har ni någon plan för hur länge ni vill försöka hemma innan ni gör IVF igen?

Svar på tråden Skaffa syskon efter IVF...?