• Anonym (reserveradsjäl)

Hur skall jag berätta att jag inte vill flytta ihop?

Jag har varit tillsammans med min partner i tre år. Vi kommer från tidigare förhållanden och har barn, men vi har lyckats skapa en "varannan vecka"-livsstil som fungerar väldigt bra för oss. Första veckan är vi barnfria och nästa vecka har vi alla barnen hos oss. Vår relation är kärleksfull, varm och en otroligt fin. Det är fantastiskt att se hur bra våra barn, både mina och hennes, trivs tillsammans. Det känns nästan för bra för att vara sant, särskilt när man har hört andra föräldrar prata om svårigheterna i en bonusfamilj. Det enda som skaver är att det är så få problem jämfört med vad vi har hört från andra.

Nu kommer vi till kärnan av problemet. För tillfället bor vi en bit ifrån varandra, ungefär 5 mil, men jag håller på att flytta till samma stad för att vara närmare varandra. Både jag och min partner är entusiastiska inför denna förändring. I början av vår relation var jag den som var mest öppen för att flytta ihop, men nu har min entusiasm svalnat medan hon visar mer intresse för att flytta ihop.

Efter noggrant övervägande har jag kommit fram till att jag verkligen inte vill bli sambo utan vill fortsätta som särbo. Detta beror främst på att vi har helt olika syn på ekonomi, uppfostran, städning och inredning - nästan på allt. Jag har också hört från vänner som har separerat och funnit kärleken på nytt, att när dom skapat sin nya bonusfamilj är det bästa valet dom gjort är att fortsätta som särbo.

Nu står jag inför frågan: Hur kan jag på ett ödmjukt sätt berätta detta för min partner? Jag känner att jag behöver råd från andra, då jag verkligen vill att mitt budskap ska tas emot på rätt sätt. Jag ser en framtid där vi lever tillsammans resten av våra liv, men jag ser också tydliga tecken på att hon mer och mer vill bo under samma tak. Jag förstår att det inte kommer bli glada miner, historiskt sätt vet jag att jag inte är bra på att nyheter som dessa på ett bra sätt.

Tack för all insikt och hjälp!

/reserveradsjäl
  • Svar på tråden Hur skall jag berätta att jag inte vill flytta ihop?
  • Anonym (M)

Anledningen till att det fungerar så bra för er är ju att ni inte bor ihop, annars hade ni ju haft samma problematik som många andra, speciellt med tanke på att ni är så olika. 

Har ni inte redan pratat om det detta nu när du ska flytta? Känns ju märkligt, har du inte börjat leta boende ännu? 

Men annars får du ju säga som du skriver här, att ni är olika och att du tror att det inte fungerar att bo ihop. 

• Anonym (Femme)

Jag tror du är rädd att bli lämnad när du säger till henne att du vill vara särbo föralltid? Ja, risken finns. Anledningen att du behöver säga det är för att ge henne möjligheten att lämna dig för det, helt ärligt. Säg det bara. Finns inga andra sätt att försöka Linda in det i bomull för att försöka minska risken att hon lämnar av den anledningen.

• Anonym (Process)

Eftersom jag förutsätter att du i nuläget INTE flyttar in i sambo-skap är väl själva grejen att faktiskt först flytta och se hur det bli och sen faktiskt inte åter "flytta ihop" om inte förutsättningarna tvingar er.

Jag tänker att du gör klokt i att lyfta fördelarna med att vara särbo och att det är precis som alla andra grejer i en relation. Något man pratar mer, eller mindre om utifrån vad man vill, respektive inte vill. 

Jag tänker att du gör klokt i att inte "gnugga in" att du inte längre vill bli sambo, men att det just är viktigt för ett par att vara överens om vilket liv man vill leva tillsammans. Nån gång behöver du ju vara ärlig, men du behöver ju faktiskt inte gå in i det hela, helt omedveten om att det faktiskt också kan såra.

Anonym (Femme) skrev 2023-07-04 13:28:56 följande:

Jag tror du är rädd att bli lämnad när du säger till henne att du vill vara särbo föralltid? Ja, risken finns. Anledningen att du behöver säga det är för att ge henne möjligheten att lämna dig för det, helt ärligt. Säg det bara. Finns inga andra sätt att försöka Linda in det i bomull för att försöka minska risken att hon lämnar av den anledningen.

Nu skall vi se här, är inte helt med på vad du menar. 

Jag är absolut för att inte linda in det, men det kan ändå presenteras på ett ödmjuk sätt som inte är för hårt. Vilket jag behöver öva på.

Jag är inte rädd att bli lämnad, vi har en stark relation så det tänker jag inte på även om såklart risken finns. Men du får gärna förklara vad du menar med "Anledningen att du behöver säga det är för att ge henne möjligheten att lämna dig för det, helt ärligt."

Anonym (Process) skrev 2023-07-04 13:43:06 följande:

Eftersom jag förutsätter att du i nuläget INTE flyttar in i sambo-skap är väl själva grejen att faktiskt först flytta och se hur det bli och sen faktiskt inte åter "flytta ihop" om inte förutsättningarna tvingar er.

Jag tänker att du gör klokt i att lyfta fördelarna med att vara särbo och att det är precis som alla andra grejer i en relation. Något man pratar mer, eller mindre om utifrån vad man vill, respektive inte vill. 

Jag tänker att du gör klokt i att inte "gnugga in" att du inte längre vill bli sambo, men att det just är viktigt för ett par att vara överens om vilket liv man vill leva tillsammans. Nån gång behöver du ju vara ärlig, men du behöver ju faktiskt inte gå in i det hela, helt omedveten om att det faktiskt också kan såra.

Tack för dina ord, jag tänker också att lyfta det positiva med särbo, framför allt att det är svårt att hitta lägenheter eller hus som har en rimlig prisnivå när man är totalt 7 personer i hushållet. Och inte hamra in att "man inte vill" utan vad fördelarna är, som du säger. Tack!
  • AstridElizabeth

Linda inte in det. Säg rakt upp och ner hur DU vill ha DITT liv.

Jag förstår dig fullt och helt. Jag är glasklar från start med alla jag träffar att jag aldrig någonsin kommer dela boende eller ekonomi med en man igen. Aldrig! Han får vara hur underbar och jämställd som helst. Det är nej ändå. Mitt hem är min och barnens borg. Min ekonomi är mitt och barnens välstånd och vår frihet och livlina. 

Du får lägga i vågskålen vad du vill ha mest. Ditt boende och din ekonomi ifred eller din partner. Hon vill bo ihop och risken finns att hon väljer att avsluta er relation för att kunna träffa någon som vill leva mer traditionellt med gemensamt boende.

Jag är fortfarande solo och även om jag ibland kan längta efter en vuxen relation så har hittills inte träffat någon som är beredd att leva som särbo. Men för mig är det långt viktigare att få ha mitt boende och min ekonomi trygg och säker. Det väger över så mycket att det inte kräver minsta eftertanke. Särbo eller tack och hej! 

• Anonym (Klo)
    Anonym (reserveradsjäl) skrev 2023-07-04 14:05:46 följande:

Nu skall vi se här, är inte helt med på vad du menar. 

Jag är absolut för att inte linda in det, men det kan ändå presenteras på ett ödmjuk sätt som inte är för hårt. Vilket jag behöver öva på.

Jag är inte rädd att bli lämnad, vi har en stark relation så det tänker jag inte på även om såklart risken finns. Men du får gärna förklara vad du menar med "Anledningen att du behöver säga det är för att ge henne möjligheten att lämna dig för det, helt ärligt."

Hur funkar det ekonomiskt? Innebär samboskap att ni får ett bättre boende eller finns risk att du sitter i ett hus och hon får tampas med en trång lägenhet?
    AstridElizabeth skrev 2023-07-04 14:37:28 följande:

Linda inte in det. Säg rakt upp och ner hur DU vill ha DITT liv.

Jag förstår dig fullt och helt. Jag är glasklar från start med alla jag träffar att jag aldrig någonsin kommer dela boende eller ekonomi med en man igen. Aldrig! Han får vara hur underbar och jämställd som helst. Det är nej ändå. Mitt hem är min och barnens borg. Min ekonomi är mitt och barnens välstånd och vår frihet och livlina. 

Du får lägga i vågskålen vad du vill ha mest. Ditt boende och din ekonomi ifred eller din partner. Hon vill bo ihop och risken finns att hon väljer att avsluta er relation för att kunna träffa någon som vill leva mer traditionellt med gemensamt boende.

Jag är fortfarande solo och även om jag ibland kan längta efter en vuxen relation så har hittills inte träffat någon som är beredd att leva som särbo. Men för mig är det långt viktigare att få ha mitt boende och min ekonomi trygg och säker. Det väger över så mycket att det inte kräver minsta eftertanke. Särbo eller tack och hej! 

Tack för peppen, jag känner att jag är trygg i mitt beslut med mig själv, men självklart är man alltid två om allt i en relation, jag kan kompromissa med saker men denna punkten blir det svårt. Skall göra mitt bästa :)
    Anonym (Klo) skrev 2023-07-04 14:42:05 följande:
    Hur funkar det ekonomiskt? Innebär samboskap att ni får ett bättre boende eller finns risk att du sitter i ett hus och hon får tampas med en trång lägenhet?
    Bra fråga, det är en av punkterna där våra åsikter går brett isär. Hon bor gärna 7 personer på 100 kv2 och tycker det är mysigt. Medans jag vill bo på minst på 200 kv2 och kan tänka mig betala för det, men där är vi oense som sagt. Hon tycker att det leder till för mycket kostnad för boendet
  • Anonym (Klo)
    Anonym (reserveradsjäl) skrev 2023-07-04 14:48:38 följande:
    Bra fråga, det är en av punkterna där våra åsikter går brett isär. Hon bor gärna 7 personer på 100 kv2 och tycker det är mysigt. Medans jag vill bo på minst på 200 kv2 och kan tänka mig betala för det, men där är vi oense som sagt. Hon tycker att det leder till för mycket kostnad för boendet
    Och då finns ju klara argument att prata kring.

Tänker att ni sitter ner, gärna med lite vin, och så säger du att du känner oro över att ni är olika på dessa punkter. 
    Att du vill dela livet med henne men känner rädsla att olikheterna kan mala på er relation.

dvs fokus ska vara rädslan att relationen tar stryk. Bekräfta att hon är det bästa som hänt dig och du blir rädd om ni ska hamna i ett bonusfamilj träsk som skapar friktion. 
Svar på tråden Hur skall jag berätta att jag inte vill flytta ihop?