• Obscenitet

Barn och alkohol

Det är så många här som inte dricker en droppe alkohol. Har ni aldrig druckit eller är det något ni gett upp? 

varför sådan hets kring det här ämnet? Vad är det stora problemet? Har ni själva haft föräldrar som druckit för mycket? 

• Svar på tråden Barn och alkohol
  • fjanten

Hade föräldrar som var absolutister (väldigt kristna också) och jag var den där tonåringen som låg asplakat i en buske och inte vågade ringa hem - SÅ jag tror därför mer på att "visa" barnen ett vettigt förhållningssätt där vi vuxna kan ta ett eller två glas ibland och det är ingen fara. Ungefär som alla mina kompisars föräldrar var. Ungefär som min mans föräldrar var (och är).

• Meddelande borttaget
  • RenLuft
    Obscenitet skrev 2023-07-05 13:49:08 följande:
    Barn och alkohol

Det är så många här som inte dricker en droppe alkohol. Har ni aldrig druckit eller är det något ni gett upp? 

varför sådan hets kring det här ämnet? Vad är det stora problemet? Har ni själva haft föräldrar som druckit för mycket? 

Jag dricker inte alkohol. Varken på fest eller middagar eller i någon annan typ av sammanhang överhuvudtaget.

Du skriver att det är en sådan hets kring denna ämne, men eftersom det står i rubriken: ''Alkohol och barn'', så förmodar jag att det är just det som är det hetsiga i ämnet, du menar?

Jag personligen dricker inte alkohol och undvek det som tonåring. Alkohol förekom inte i mitt hem och i skolan så fick man ju i sig kunskapen om att det är gift. Så vid tonåren så kanske man därför undvek alkohol.

När alkohol förekommer i närheten av barn, blir det så normal och därför kan många barn när dessa kommer i tonåren dricka alkohol på fester. För att det är så ''normalt''. Kunskapen om att alkohol är gift, blir mer bagatelliserat och ''överdrivet''. Därför blir inte alkohol skrämmande.

Tonåringar skall framförallt inte festa idag med alkohol eftersom narkotika börjar bli mer vanligare.

Nu när jag inne i detta, så vill jag bara säga att cannabis blev vanligt förekommande för femton år sedan. ''Det är inte farligt att röka cannabis''. ''Cannabis är mildare än alkohol''.

Men se hur det gick, många är beroende av cannabis, många har massa olika sorters droger på fest.

Sådant förekom egentligen på ''stora fester''.

Men dessa droger finns numera överallt. Massa  olika varianter. Dem så kallade ''party drogerna'', är väldigt vanligt på fester.

Det är skrämmande utveckling.
  • Persefone234

Ja, jag tror det är så som du skriver sist i ditt inlägg, TS - att de som tycker att man inte ska dricka en droppe i barns närvaro är de som själva vuxit upp med alkoholiserade föräldrar. De tror inte att man kan dricka med måtta, utan det är spiknykter eller stupfull som gäller - för så var det för deras föräldrar.

Jag tror precis som fjanten, att det är bättre att visa barnen ett sunt förhållningssätt till alkohol. Att man faktiskt kan ta ett glas vin till maten utan att bli packad eller otrevlig.

• Obscenitet
    Persefone234 skrev 2023-07-05 14:07:43 följande:

Ja, jag tror det är så som du skriver sist i ditt inlägg, TS - att de som tycker att man inte ska dricka en droppe i barns närvaro är de som själva vuxit upp med alkoholiserade föräldrar. De tror inte att man kan dricka med måtta, utan det är spiknykter eller stupfull som gäller - för så var det för deras föräldrar.

Jag tror precis som fjanten, att det är bättre att visa barnen ett sunt förhållningssätt till alkohol. Att man faktiskt kan ta ett glas vin till maten utan att bli packad eller otrevlig.

Vanjasöt skrev 2023-07-05 13:54:00 följande:

Flr att alkohol och barn inte är en bra kombination. Punkt. Att det ska vara så jävla svårt för er alkisar att begripa det.

Ja det är sådan här hets jag menar. att alla som dricker alkohol är alkoholister. På mitt jobb och i livet möter jag få som inte dricker alls. De förekommer såklart men här på familjeliv verkar det vara klar majoritet som är absolutister 
  • Obscenitet
    Persefone234 skrev 2023-07-05 14:07:43 följande:

Ja jag tror oxå det. Jag växte upp i en familj där alkohol var sällan förekommande. Vi pratar då om fåtal gånger om året. Har aldrig kännt att mina barn far illa av ett lågt alkoholbruk. De har dock aldrig sett mig full. 
  • Magical
    Barn och alkohol

Vad menar du med hets? Varför tar du själv upp ämnet? Har du några exempel som du vill diskutera? Din TS är rätt innehållslös. 
  • elsi
    Barn och alkohol

Det är säkert personer som själva haft dåliga erfarenheter av alkohol, antingen bland de vuxna när de själva vara barn, eller själva under livet.

Jag har själv aldrig sett mina föräldrar eller andra vuxna i min familj fulla, men de har druckit alkohol på ett sunt och vettigt sätt som inte var skrämmande eller jobbigt för mig som barn. Och nu dricker jag själv på det sättet med mina barn. Jag blir inte full, beter mig inte skrämmande, men visar att jag uppskattar en god drink eller ett gott glas vin. Jag förmedlar att alkohol kan vara trevligt och gott och inte skrämmande och farligt.

När barnen var små så drack jag mindre, nästan inte alls, för det kändes fel att inte ha fullt fokus. Men även då kunde jag ta lite vin då och då. 

MEN, mina barn har inte fått smaka så länge de varit underåriga, för det är en vuxendryck och barn ska inte dricka alkohol. Nu är min äldsta vuxen och han dricker säkert en del, men verkar kunna hantera det bra. Han skulle få vin eller så hemma till middagen om han ville. 
  • Ellie

Mina föräldrar drack alkohol max en gång per år, och då bara något enstaka glas.
    Jag har aldrig druckit i mina föräldrars närvaro.

Mellan 20-30 års ålder festade jag en hel del och drack mycket. Jag har dock aldrig gillat smaken utan drack enbart för effekten.

Jag har inga problem att avstå i mina barns närvaro och ser inte poängen med "ett glas vin" i och med att det inte är så gott. Jag dricker helst vatten och ibland, på restaurang, någon cola.

• Drottningen1970
    fjanten skrev 2023-07-05 13:53:46 följande:

Hade föräldrar som var absolutister (väldigt kristna också) och jag var den där tonåringen som låg asplakat i en buske och inte vågade ringa hem - SÅ jag tror därför mer på att "visa" barnen ett vettigt förhållningssätt där vi vuxna kan ta ett eller två glas ibland och det är ingen fara. Ungefär som alla mina kompisars föräldrar var. Ungefär som min mans föräldrar var (och är).

Och jag hade familj som drack ett par glas vid fest och nubbe till julbordet och midsommar och påsk. Jag låg ändå aprak i en buske som tonåring.

Själv dricker jag ett par ggr om året. Nät jag och grabben varit utomlands ensamma sedan han var tre dricket jag gärna nån rolig drink eller en bärs till lunchen utan att blinka. Min son som nu är i övre tonåren har aldrig druckit och det känns inte som det är nära förestående heller.

Jag tvivlar på starka samband genom att visa hur man ska dricka. Tror mest det är slump och umgänge.

Det som däremot är bevisat är att ungdomar som får smaka hemma dricker mer än andra.
Svar på tråden Barn och alkohol