• Anonym (Orolig)

    Uppsägning lgh

    Vi har bestämt oss för att flytta från stad A. Har 3 mån uppsägning på lägenheten, flyttlasset går om knappt 1.5 månad. Vi har räknat med att betala dubbla hyror. 
    Ett besök i stad A kommer göras om 2 mån, min tanke var då att "campa" i lgh men nu säger hyresvärden att han vill ha nycklar m.m när flyttlasset går för troligtvis kommer nya hyresgäster någon v efter flyttlass. 
    Är det ok? Tänker vi betalar ju ändå hyran och ham har sagt att vi måste betala för de 3 månaderna. 
    Känns ju dumt att betala hotell när vi har en lgh. 

  • Svar på tråden Uppsägning lgh
  • Elin pelin

    Han har inte rätt att hyra ut lägenheten om ni betalar hyra.

    Vid för tidig flytt står hyresförhållandet kvar som tidigare, hyresgästen måste erlägga hyran och har rätt att bruka lokalen. Om hyresvärden hyr ut lokalen till någon annan under uppsägningstiden begår denne därför ett avtalsbrott gentemot hyresgästen.

  • kioskvältare
    Anonym (Orolig) skrev 2023-07-05 21:39:19 följande:
    Uppsägning lgh

    Vi har bestämt oss för att flytta från stad A. Har 3 mån uppsägning på lägenheten, flyttlasset går om knappt 1.5 månad. Vi har räknat med att betala dubbla hyror. 
    Ett besök i stad A kommer göras om 2 mån, min tanke var då att "campa" i lgh men nu säger hyresvärden att han vill ha nycklar m.m när flyttlasset går för troligtvis kommer nya hyresgäster någon v efter flyttlass. 
    Är det ok? Tänker vi betalar ju ändå hyran och ham har sagt att vi måste betala för de 3 månaderna. 
    Känns ju dumt att betala hotell när vi har en lgh. 


    Nej, ni ska inte lämna några nycklar förrän sista dagen. Han kan inte hyra ut lgh till någon annan innan dess. 
  • Aniiee

    Nej, det är inte ok. Om ni har 3 månaders uppsägningstid så har ni, så länge ni inte kommer överens om annat med värden och nya av hyresgäster. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Orolig)

    Tack.
    En sak om han frågade om ok att jag hyr ut så slipper ni betala 1 månads hyra men....känns fel som nu. 

  • EpicF
    Anonym (Orolig) skrev 2023-07-05 21:46:54 följande:

    Tack.
    En sak om han frågade om ok att jag hyr ut så slipper ni betala 1 månads hyra men....känns fel som nu. 


    Om nya hyresgästerna kommer en vecka efter att ni har flyttat så ska de ta över och betala hyra från det datumet. För er är det bra eftersom ni slipper dubbla hyror. 
Svar på tråden Uppsägning lgh