• jessiebess00

Dumpad utan vänner

Hej, Familjeliv. Jag sitter i en extremt jobbig situation där jag precis blivit lämnad av min sambo som jag varit tillsammans med i 5 år. Under vårt förhållande har jag lidit av grava depressioner och har blivit väldigt passiv i förhållandet, till den grad att jag inte orkat hålla kontakt med vänner och nästan enbart umgåtts med min flickvän i snart två år. Och nu har hon lämnat mig. Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven från skolan, studerar nu deltid på distans, och är jag redan från början på en plats i livet där jag är för utmattad för att kunna jobba eller studera. Jag flyttade till staden jag bor i för fem år sedan för studier och stannade för förhållandets skull. Jag har en väldigt komplicerad men nära relation till min familj, som bor i andra städer. Min mamma bor i en väldigt liten stad och min enda utväg för att kunna överleva känns som att flytta tillbaka till hemstaden, men jag ser inte hur jag ska kunna bygga upp ett socialt liv i hennes stad över huvud taget, då jag studerar på distans, och har jag även har en väldigt traumabaserad och komplex relation till min mamma. Samtidigt är hon min enda vän. Just nu är jag i min hemstad och hälsar på men jag vet inte hur jag ska ens ska kunna få kraft åka tillbaka till staden jag bor för att flytta mina grejer och hämta min älskade hund. Ännu jobbigare att blrja leta ny lägenhet. Allting känns för kaotiskt. 
    Jag behöver verkligen psykiatrisk hjälp och är på väntelista till en mottagning i staden där jag bor, men köerna här i hemstaden är ännu längre. Allting är alldeles för tungt rörigt i min hjärna nu och jag undrar om ni har några liknande erfarenheter eller motiverande tips för att kunna få mig att se nåt ljus i detta mörker. Jag ser knappt hur jag ska kunna leva genom detta.

• Svar på tråden Dumpad utan vänner
  • Anonym (Syster)

Det finns andra sätt att hitta vänner än genom studierna. Du kan gå med i en förening, börja med gruppsporter och liknande. Jag tror ändå du mår bäst av att vara någonstans där du har någon du känner, om det är i mammas stad eller någon annanstans.

• Anonym (:()

Låter som en hemskt jobbig situation. Jag tror det är viktigt att du tar 1 sak i taget och inte tänker på allt då kommer det bli mer kaos i ditt huvud. Ska du bo hos din mamma tills du kommit på fötter igen? Isf tycker jag du ska börja med att flytta dina saker och hund. Börja där. Lista dig sedan på vårdcentralen i dim hemstad går enkelt att göra på 1177 e tjänster. Gå på dropin prata med läkare. Du kanske kan få medicin och remiss till psykiatrin eller remiss till deras psykologer till att börja med. Du har kanske en del i bagaget som behöver redas ut, medicin+psykolog. Hjälp i ditt akuta skede. Andas och ta det lugnt. Allt kommer att ordna sig. Nej du kommer bli en fungerande anställd i framtiden. Du är ung. Ta det bara lugnt.

• Anonym (33)

Jag tycker du kan gå till psyk akut i första hand, bara någon tar hand om hunden.

• Anonym (Ut och lev)
    Vänner ramlar inte ner i knät på en. Man kan inte heller annonsera efter vänner. Det låter som att du behöver ta dig ut, tänka på annat, hamna i sociala sammanhang. Det finns så många sätt att träffa vänner och nya människor, fundera över vad du tycker är roligt. Dansa, måla, fotografera, vandra, paddla kajak, föreningsliv, samlarklubbar, spelklubbar, gym, löparklubbar, titta på sport (arena), konserter, go-friendly-appen. Möjligheterna är oändliga. Grubbla inte och älta inte, bara gör, hoppa på allt möjligt även om det är utanför comfort-zonen. Du har ETT liv och EN chans att leva det. Fokus bör ligga utanför dig själv, älta inte kring det som varit eller det som kanske kommer, var i nuet och upplev det. Bara bita ihop och göra, utan att tänka efter så mycket.
  • Anonym (Åttan)

Jag förstår det känns tufft och tungt och livet suger rejält just nu och att huvudet snurrar. Situationen du är i just nu skulle vara förvirrande och kaotisk även för dom som är "friska" och ska orka. 

Börja med att skriva upp lista med vad som behöver göras och samtal som behöver ringas. Bli inte rädd för att listan kan komma att bli lång, du skriver den för att rensa och sortera i huvudet. Var inte rädd för att säga till någon i familjen att du behöver hjälp. 

Beroende på vilken stad du bor i just nu så får du kolla alternativen, är det andrahands boende du kanske får söka dig till? Eller inneboende tex? grupper på fb är ett bra sätt att söka på. 

Gällande vänner, var inte heller rädd att sträcka ut en hand till dom vänner du hade om du orkar det. Kanske tänker dom fortfarande på dig.  

Som ovan skriver så behöver relationer vårdas för att behålla vänskap, men du kanske inte behöver djupare vänskap just nu om orken inte finns. Då är kommentaren ovans tips faktiskt jätte bra, gå med i någon aktivitet och få ditt sociala där igenom, du kommer må mycket mycket bättre. SEN kommer du orka bygga på att fördjupa vänskaper och band du får

• Anonym (kännermeddig)

Hej!
    Jag känner verkligen med dig. Det låter som om du har det väldigt jobbigt. Till att börja med tror jag att det är viktigt att fokusera på att du är ung och att det inte är någon stress med någonting. Du har all tid i världen att skaffa dig utbildning, lägenhet osv. Du skriver själv att du är utbränd och att du känner dig ensam. Jag tror att det är tillstånd som ofta går hand i hand. När man inte har någon energi och känner sig nedstämd är det svårt att bygga nya relationer och upprätthålla gamla. Det är inte konstigt och många har gått igenom det du går igenom nu! Du är absolut inte ensam om att känna som du gör! Det viktiga nu tror jag är att du försöker fokusera på att vila och att göra sådant som kan få dig att må bättre. Men ställ inte för höga krav på dig själv! Ta hand om dig själv och din hund, boka tid på vårdcentralen. Kanske prata med en nätpsykolog? Kostar inte mycket. Man kan också kontakta Svenska kyrkan och får gratis samtalshjälp via dem, brukar vara riktigt bra och man behöver inte vara djupt troende. Jag tror att det kommer lösa sig för dig, du verkar vara medveten om din situation och ha huvudet på skaft! En sak i taget bara, stressa inte! Stor kram.

P.s. Jag är betydligt äldre än vad du är (femtio), men jag har gått igenom flera perioder i livet som den du beskriver. Men det har också varit många och långa perioder som varit bra! Så kanske är det så livet är för de flesta? Ingen Hollywoodfilm alltså, utan en blandning av glädje, svårigheter och vardagslunk. Kram igen.

Svar på tråden Dumpad utan vänner