Inlägg från: Anonym (Anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anhörig)

En förändrad sambo - Jag vill boka en tid till psykiatrin med honom

Tråkig situation TS. Paranoian, mentalt frånvarande och det konstiga samtalet till föräldrarna skulle väl möjligen kunna vara tidiga tecken på psykos.  Men psykossjukdom bryter ofta ut tidigare, mer i tonåren/ung  vuxen. Men det kan såklart vara olika. Han har som jag förstått det ingen historik med psykisk ohälsa?

Bra att du har kontakt med hans föräldrar. Om han inte har mer problem än det du beskriver här så är det svårt att få hjälp. Du kan ju försöka prata med honom, men troligen uppfattar han inte själv att han har några problem. Kanske kan du tillsammans med hans föräldrar få honom till en vårdkontakt. 

Om hans problem eskalerar och han glider mer ifrån verkligheten och gör konstiga saker så kolla om dom har ambulerande akutpsykiatriska team där du bor. Då kan du ringa så kommer dom hem till er. Men det krävs alltså mycket mer problem än det du beskriver.

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (op) skrev 2023-07-11 08:10:33 följande:
    Man kan ju få en enda enstaka psykos också. Det har hänt en nära vän när hon var utbränd, då 45 år gammal utan sådana händelser innan.

Men jag tror mycket mer på fysisk ohälsa hos ts man. Därför tycker jag egentligen en vanlig läkare skulle undersöka först, då psykiatriker inte är så fokuserade på somatiska problem, och man kanske missar något.

Ja, det kan ju utlösas av olika faktorer, stress tex. TS man är ju 30 så det jag menade är att psykossjukdom ofta utbryter tidigare och då borde han haft problem tidigare. Men det finns ju alltid undantag. 

Sen kan ju människor gå omkring och vara paranoida och mentalt frånvarande utan att det blir värre än så och aldrig går till psykos. 

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (Jfjf) skrev 2023-07-11 15:21:21 följande:
    Vart har du hört att det mest är folk under 30?
    18-24 år debut för schizofreni står bland annat här. Men det kan som jag redan påpekat vara olika - har en anhörig som blev sjuk i psykos vid 40+, men det var inte schizofreni. Det finns annat som debuterar senare, tex vanföreställningsyndrom.

Psykoser kan också vara enstaka och utlösas av tex stress. 

https://www.netdoktorpro.se/psykiatri/medicinska-oversikter/schizofreni-psykotiska-symtom/ 
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Jfjf) skrev 2023-07-11 15:35:39 följande:
    Inte samma sak 
    Samma sak som vad?
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Jfjf) skrev 2023-07-11 16:35:34 följande:
    Tack men jag vet vad det är då jag jobbar inom vården 
    Det var väl mest riktat till TS men hon verkar ha tappat intresset för tråden så förhoppningsvis var mannens besvär enbart tillfälliga.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (En förändrad sambo) skrev 2023-07-11 20:17:43 följande:

Vi/jag har nu bokad tid för vården för honom. Han har inte haft några problem med att gå dit och eventuellt till psykiatrin som jag tänkt på från början. Men vi provar nu med vården om det är något kroppsligt. Så han kommer att undersöka sig, om det rör sig om något fysiskt sjukdom.

Jag är i alla fall den enda personen han verkar känna pålitlighet till.

Han känner sig inte bekväm eller litar på varken sina föräldrar eller närmaste vän eller någon annan överhuvudtaget än mig.

Vänner är inga riktiga vänner, utan är där för hans pengar.

Han förstår inte varför människor bryr sig om honom och vill ''ta reda på varför dessa bryr sig så mycket''. Han tycker det är skumt med deras sympati.

Pappa och mamma känner inga känslor för honom, utan låtsas bara bry sig, för att framstå som ''goda människor och föräldrar''. De vill bara inte ''skämma ut sig'' och ''ses som dåliga och känslokalla människor''.

Som det alltid har varit ända sedan han började förändrats, har han aldrig uppvisat aggressivitet eller någonting som överhuvudtaget skulle tyda på att han är misstänksamt mot mig.

Så jag är den personen som får följa med och stötta honom hela vägen.

Vi har fått tid i veckan. Och så får vi helt enkelt se.

Allt det här känns bara så overkligt, så jobbigt, jag hade bara hoppats att det inte skulle bli såhär långt, utan det börjar helt enkelt kännas mer allvarligt nu, när man har bokad tid och allt. Missförstå mig rätt, jag är glad att vi är på väg till vården. Jag hade bara hoppats att det inte var såhär allvarligt, utan jag hoppades att han skulle bara bli själv, lika snabbt som när han förändrades.

Jag känner bara sorg överallt det här. Känns bara som en jobbig dröm alltihop!
    Vi har fått tid till vården och allt är så verkligt som det kan bli. Känns samtidigt  så konstigt. Jag antar att jag är en förnekare eller något :(

Oj, tråkig utveckling TS. Men jättebra att han är positiv till vårdkontakt. Som flera har påpekat så kan problemen ha fysiska orsaker, och det kan också vara så att säga en engångsföreteelse.

Hoppas du har stöd och någon bolla med.

• Anonym (Anhörig)

Hur har det gått TS?

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (En förändrad sambo) skrev 2023-08-16 12:40:55 följande:
    Det handlar om psykos. Så inget fysiskt. Jag försöker tänka positivt och lugna ner mig själv genom att säga att det i alla fall inte handlar om cancer/tumör i hjärnan eller så.

Men ändå.

Jag är glad att han tar sina mediciner. Ibland känns han fortfarande som om han är sjuk, men en liten skillnad har det i alla fall blivit. Han vill dock inte möta varken sina vänner eller föräldrar.

Jag frågade om det handlar om att han är misstänksam, men han menar att han bara inte har lust. Så jag vet inte om han känner skamkänslor eller om det handlar om att han är paranoid. Om jag har mina väninnor på besök, så sticker han ut.

Han har inte nämnt några ''sjukliga'' tankar så som: ''Det där kan man inte lita på.'' eller dylikt. men ibland känns det som om han bär på dessa tankar, bara att han inte säger dessa längre.

Så ibland känns det som om medicinen hjälper, men samtidigt inte.

Vad jag vet, så är jag den enda personen han överhuvudtaget har kontakt med. Han är förstås sjukskriven nu.

Tack som frågar!
    OK förstår, men så bra att han fått vård och tar läkemedel! Hoppas han blir bättre snart, och hoppas du har någon i din närhet att bolla dina tankar med. 
Svar på tråden En förändrad sambo - Jag vill boka en tid till psykiatrin med honom