• Anonym (.)

Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt

Hej!

Jag är intresserad av att jobba i kök/restaurang. Jag har också ett intresse av att jobba i en matbutik, men får aldrig något jobb där.

Men inom restauranger får jag oftast napp. Men oftast handlar det om gratis arbete ''För att se hur det går''.

Om det är tal om att jag faktiskt skall få lön (som det är nu), så blir det svårt att få ordentligt svar hur mycket jag skall få i timmen.

Det stället som jag är på nu, är kul. Trevliga kollegor och bra arbete. Men det är kollektivavtalet, de har inte det.

Avtal i papper finns inte heller. Däremot skulle jag skriva mitt bankkontonummer på mejlen, vilket jag har gjort. Även skriva tider på ett papper, vid in och ut-checkning.

Men det är sällan prat om att vilja skriva något anställningsavtal. ''Men du skall få lön''. Pratas det om. Men det är svårt för mig att veta om det kommer handla om svart jobb eller inte. Jag vill att skatt skall betalas. Och jag vill inte vänta till nästa månad, för att sedan se att det har dragits skatt eller inte. Det är viktigt för mig att det görs ordentligt från allra första början.

Jag har oerhört svårt att hitta jobb i övrigt. På massa andra seriösa företag, så får jag inget jobb alls. Varken de stora restaurangerna eller i övriga jobb ställena.

Kan någon vara min vägledare eller stödperson, om hur jag skall göra. Jag skall skicka ett mejl nu till restaurangen och säga att jag vill ha en lönespecifikation när lönen kommer, så jag vet att skatt har betalats.

Tack!

• Svar på tråden Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt
  • blomman 2

Bra att du kollar upp så att du får ett ärligt arbete med skattat inkomst och kollektivavtal . 

Tråkigt att det finns arbetsgivare som utnyttjar arbetstagare 😡

Heja dig och hoppas du hittar något❤️

• Tom Araya
    Anonym (.) skrev 2023-07-09 09:23:45 följande:
    Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt

Hej!

Jag är intresserad av att jobba i kök/restaurang. Jag har också ett intresse av att jobba i en matbutik, men får aldrig något jobb där.

Men inom restauranger får jag oftast napp. Men oftast handlar det om gratis arbete ''För att se hur det går''.

Om det är tal om att jag faktiskt skall få lön (som det är nu), så blir det svårt att få ordentligt svar hur mycket jag skall få i timmen.

Det stället som jag är på nu, är kul. Trevliga kollegor och bra arbete. Men det är kollektivavtalet, de har inte det.

Avtal i papper finns inte heller. Däremot skulle jag skriva mitt bankkontonummer på mejlen, vilket jag har gjort. Även skriva tider på ett papper, vid in och ut-checkning.

Men det är sällan prat om att vilja skriva något anställningsavtal. ''Men du skall få lön''. Pratas det om. Men det är svårt för mig att veta om det kommer handla om svart jobb eller inte. Jag vill att skatt skall betalas. Och jag vill inte vänta till nästa månad, för att sedan se att det har dragits skatt eller inte. Det är viktigt för mig att det görs ordentligt från allra första början.

Jag har oerhört svårt att hitta jobb i övrigt. På massa andra seriösa företag, så får jag inget jobb alls. Varken de stora restaurangerna eller i övriga jobb ställena.

Kan någon vara min vägledare eller stödperson, om hur jag skall göra. Jag skall skicka ett mejl nu till restaurangen och säga att jag vill ha en lönespecifikation när lönen kommer, så jag vet att skatt har betalats.

Tack!

Du ska begära at ni gör ett avtal om din anställning och lön.
  • Anonym (Ajaj)

Börja inte jobba förrän du fått ett påskrivet avtal med vad som gäller.
    Vägrar de så vet du att det inte är ett vitt jobb. Och hur gärna man än vill komma in och få jobba så är risken du tar inte värd det. 

• Anonym (.)
    blomman 2 skrev 2023-07-09 09:30:20 följande:

Bra att du kollar upp så att du får ett ärligt arbete med skattat inkomst och kollektivavtal . 

Tråkigt att det finns arbetsgivare som utnyttjar arbetstagare 😡

Heja dig och hoppas du hittar något❤️

Tom Araya skrev 2023-07-09 09:32:21 följande:

Tyvärr så är det inget kollektivavtal på arbetsplatsen. Begäran om anställningsavtal var svårt att få. ''Det är onödigt med papper''. Sades det. Så det är sådana ''små'' saker  som gjort mig att bli orolig att det inte kommer dras någon skatt.

Men jag har nu i alla fall skickat ett mejl. Men lite frågor och med ''bestämdhet'' att skatt måste betalas. Jag tänker spara mejlet, utifall att det inte kommer någon lön eller att skatten inte betalas. Så kanske jag kan visa upp den för Skatteverket eller någon myndighet åtminstone.

Det är så tråkigt att på många restaurangställen så skall det hålla på med sådana här ''krångel''. Det är kanske jättedyrt att betala skatt till anställda och det blir kanske billigare att ge svart-lön (eller vad man nu kallar det).

En undring: Kan man skvallra till myndighet angående om detta? Jag tror tyvärr att på denna ställe som jag är på. Så kanske det fuskas med skatt. Jag är osäker om jag kommer vara kvar. Kan man ''skvallra''  anonymt?

Och vilken myndighet då?
    Skatteverket, kanske?
  • Anonym (.)
    Anonym (Ajaj) skrev 2023-07-09 09:34:42 följande:

Börja inte jobba förrän du fått ett påskrivet avtal med vad som gäller.
    Vägrar de så vet du att det inte är ett vitt jobb. Och hur gärna man än vill komma in och få jobba så är risken du tar inte värd det. 

Hmm..Ajajaj, jag har jobbat utan att skriva på något. Och precis som du säger, jag ville så gärna jobba.

• Tom Araya
    Anonym (.) skrev 2023-07-09 09:48:01 följande:

Tyvärr så är det inget kollektivavtal på arbetsplatsen. Begäran om anställningsavtal var svårt att få. ''Det är onödigt med papper''. Sades det. Så det är sådana ''små'' saker  som gjort mig att bli orolig att det inte kommer dras någon skatt.

Men jag har nu i alla fall skickat ett mejl. Men lite frågor och med ''bestämdhet'' att skatt måste betalas. Jag tänker spara mejlet, utifall att det inte kommer någon lön eller att skatten inte betalas. Så kanske jag kan visa upp den för Skatteverket eller någon myndighet åtminstone.

Det är så tråkigt att på många restaurangställen så skall det hålla på med sådana här ''krångel''. Det är kanske jättedyrt att betala skatt till anställda och det blir kanske billigare att ge svart-lön (eller vad man nu kallar det).

En undring: Kan man skvallra till myndighet angående om detta? Jag tror tyvärr att på denna ställe som jag är på. Så kanske det fuskas med skatt. Jag är osäker om jag kommer vara kvar. Kan man ''skvallra''  anonymt?

Och vilken myndighet då?
    Skatteverket, kanske?
    Restaurangbranschen är känd för mycket ruffel och båg.

Du ska ha avtal på papper, inget snack!

Jag tycker absolut att du ska anmäla om du slutar.
    Anmäl till skatteverket. Du kan säkerligen vara anonym. Skicka ett brev med alla detaljer om dem, men inga om dig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (.) skrev 2023-07-09 09:48:01 följande:

Och vilken myndighet då?
    Skatteverket, kanske?
    Ja jag tycker faktiskt att du ska prata med Skv om alla dessa platser som inte vill betala vit lön med avtal.

Vägra jobba en enda timme utan avtal! Du står helt utan försäkring om en olycka händer. Du måste ta hand om dig!
  • Anonym (Orsak?)

Varför tror du att du inte får jobb? Vad har du på ditt cv? Kan du göra något för att öka chanserna?

• Anonym (AJ)

Spelar ingen roll om det finns kollektivavtal eller inte. Står i LAS att du ska ha anställningsavtal. Minns inte vilken paragraf men det är lätt att leta reda på själv. Sen meddelar du arbetsgivaren det. 

Det är såna här råd du kan få från ditt fackförbund, om du är med i ett. De kan driva ärenden och tvister. 

• Anonym (Ajaj)

Och förutom anställningsavtalet ska du begära att få en lönespecifikation varje månad där både brutto- och nettlolön framgår. Men eftersom din srbetsgivare tycker det är krångligt att skriva ett simpelt avtal (vilket i verkligheten betyder: de vill inte göra dig officiellt anställd med allt vad det innebär i skatter och skyldigheter) så komemr du inte få en ordentlig lönespec heller. Här blir det en stor risk för dig, kommer Skatteverket på det kommer du bli skyldig att betala den skatt som borde dragits på din lön. 

Svar på tråden Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt