• Anonym (Fonzie)

Är högskola "bättre" än yrkeshögskola?

En bekant ska eventuellt gå högskola 3 år och jag yrkeshögskola 2 år och då menas det att vanlig högskola är då "bättre" och svårare att komma in på .

Jag tänkte att yh är bara mer yrkesinriktat men kanske jag som är ute och seglar ?
    Någon som vet ?

Ja, den bekanta vill ju då framstå som om hen är bättre än en annan...

• Svar på tråden Är högskola "bättre" än yrkeshögskola?
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (Fonzie) skrev 2023-07-11 08:12:21 följande:

En bekant ska eventuellt gå högskola 3 år och jag yrkeshögskola 2 år och då menas det att vanlig högskola är då "bättre" och svårare att komma in på .

Jag tänkte att yh är bara mer yrkesinriktat men kanske jag som är ute och seglar ?
    Någon som vet ?

Olika typer av utbildningar, din är mer yrkesinriktad, hens kan vara ett steg i ännu mer utbildning t ex.

Så hen kommer att ha en högre utbildning än dig men det är inte samma sak som att hen är bättre än dig. 
  • Anonym (Ntng)

Det är inte samma sak. Man får YH-poäng där tex, inte som man kan räkna in på universitet / högskola. Sedan är det väl mindre krav har jag förstått det som. 

• Anonym (Ntng)

Har själv gått yrkeshögskola och trodde med att det var samma / liknande till en början.

Men spela roll. Din vän är taskig.

• Lönnsirap

Bättre är verkligen en "sanning" med modifikation. Det är olika typer av utbildningar.

En 2 årig YH utbildning brukar ju ge kompetens att jobba med ett yrke. Tre år på högskolan är en kandidat -examen på grundnivå och ofta inte exakt vad arbetsgivaren letar efter, men absolut något som kan ge jobb.

• Johan70

Det beror ju på vad man menar med bättre, men en yrkeshögskola är inte en akademisk utbildning och anses därför inte lika avancerad som högskola/universitet.

• Avenia

Högskola/unibersitet anses vara lite finare utvildning. Denr .er teoretisk och nivånr lite högre. Du kan t.ex inte bli sjuksköterska, lärare, läkare eller civilekokom på yrkeshögskola. Det är högskoleutbildningar. Men vad spelar det för roll? Man läser det man vill läsa för at förhoppningsvis få ett bra arbetsliv.

• Anonym (Elin79)

Jag tycker att det beror helt på yrke. Vissa utbildningar finns ju inte på högskolan. 
    Högskolan ger akademiska meriter som kan vara krav när man söker vissa jobb. En kandidatexamen kan du inte få på YH.
    Samtidigt finns det många yrken du inte kan studera dig till på högskolan.
    Jag ser dem som komplement.

• Anonym (Ullis)

Man får ju lättare att vidareutbilda sig om man har en högskoleutbildning. 

Vi säger någon som läst behandlingspedagog på en yrkeshögskola två år, den får inte samma möjligheter till vidareutbildning. En socionom som man får högskolepoäng för kan öppna upp möjligheter att läsa till terapeut, sexolog eller varför inte bygga på sin utbildning 1,5 år och få en ny kandidats typ att man är socionom, läser 1,5 år till och läser kanske kriminologi säger vi och skriver en ny uppsats om våld i nära relation. Den personen har ju helt andra möjligheter på arbetsmarknaden. Så om man inte vill utvecklas och hoppa runt på olika spår efter att man studerat, få chefspositioner så kan man ju gå yrkeshögskola. 

Men det är ju inom ett område jag jämför nu då. Men det kan ju vara kul att få bli behörig till fördjupningskurser. 

• Anonym (Stud)
    Anonym (Fonzie) skrev 2023-07-11 08:12:21 följande:

Någon som vet ?

Yh har en tydlig yrkesinriktning och ska ge kompetens till ett lokalt bristyrke

Högskola ska bygga på vetenskaplig grund och ge en bra baskompetens.  I vissa fall även en tydlig yrkeskompetens, tex läkare

Kurserna inom de olika systemen är inte utbytbara

De flesta som går en yh utbildning får jobb inom sitt område när de är klara. Samma gäller inte alla högskoleutbildningar 

Behörighetskrav och vilka betyg som krävs varierar mycket i båda system så svårt att säga vilken som är svårast. 
  • Kvittning

Jag skulle säga att högskola vet dig en högre utbildning medan yh gör dig mer anställningsbar.

Sedan är det väldig skillnad på olika högskolor och universitet också. Både vad gäller den faktiska kvaliten och synen på utbildningen från framtida arbetsgivare. 

• Lönnsirap
    Anonym (Ullis) skrev 2023-07-11 08:48:22 följande:

Man får ju lättare att vidareutbilda sig om man har en högskoleutbildning. 

Vi säger någon som läst behandlingspedagog på en yrkeshögskola två år, den får inte samma möjligheter till vidareutbildning. En socionom som man får högskolepoäng för kan öppna upp möjligheter att läsa till terapeut, sexolog eller varför inte bygga på sin utbildning 1,5 år och få en ny kandidats typ att man är socionom, läser 1,5 år till och läser kanske kriminologi säger vi och skriver en ny uppsats om våld i nära relation. Den personen har ju helt andra möjligheter på arbetsmarknaden. Så om man inte vill utvecklas och hoppa runt på olika spår efter att man studerat, få chefspositioner så kan man ju gå yrkeshögskola. 

Men det är ju inom ett område jag jämför nu då. Men det kan ju vara kul att få bli behörig till fördjupningskurser. 

Det är absolut fördelen, att man med högskoleutbildning kan komplettera med vidareutbildning. Men det är också skillnad att just läsa 2 år och snabbt komma ut i ett yrke, än att bli socionom och läsa 7 terminer. Och då faktiskt ha en teoretisk kunskap som naturligtvis är bra... Men som kanske inte alls eftersöks hos arbetsgivaren hos de tjänster där en behandlingspedagog är eftertraktat.

Jag tänker att just de där människorna på högskolan, som tror att de är så himla mycket bättre än andra faktiskt också behöver förhålla sig till vad de faktiskt har för förutsättningar när de är klara med studierna. Akademiker med massor av utbildning och inte speciellt mycket erfarenhet är inte alltid så eftertraktade på arbetsmarknaden. En kandidat är inte något som per automatik ger status och möjlighet till att bli välbetald, utan många YH utbildningar kan definitivt vara en bättre väg för många.

En person med en YH utbildning har också möjlighet att senare plocka en kurs på universitetet på grundnivå och komplettera sin kompetens. Visst tar det tid att läsa upp tillräckligt för att få en kandidat, men väldigt mycket på högskolan är så teoretiskt att det kan vara svårt att faktiskt förstå när man endast tidigare gått i skolan. 

YH stänger inte dörren till studier, utan ger just en snabb väg in i yrken. Tillskillnad från högskolan som ger en långsam väg in till en examen, som du sedan kan använda i ditt yrke.

Självklart ger 5-6 år på högskola mer kompetens än 1 1/2 år i skolbänken+praktik. Men att redan år 1-2 slå sig för bröstet är alltid lite fjantigt. Man bör ju avvakta med att skryta tills man de facto har lyckats samla på sig den "bättre utbildningen".
  • Anonym (Ulva)

Vilken utbildning som är bäst beror på vad du vill jobba med. Att det är svårt att komma in behöver absolut inte vara ett tecken på att utbildningen är bättre. 

• Citronella

Sånt där status tjafs tycker jag du ska strunta i. Din bekant är barnslig som behöver hävda sig på det viset och vill visa sig förmer och bättre än andra. 

Hur svårt det är att komma in beror på utbildningen samma sak gäller svårighetsgrad de naturvetenskapliga utbildningarna på universitetet är i allmänhet svårare än humaniora exempelvis. 

Högskoleutbildning och YH är inte samma sak eller likvärdigt, en kandidatexamen går att bygga vidare på det kan man inte göra med yrkesutbildningar som dessutom inte ger några högskolepoäng. Högskola räknas som en högre utbildning än YH men det är inte samma sak som att det är bättre eller lättare leder till jobb. 

• Anonym (Johanna)

Vissa högre jobb kräver en högskoleutbildning men många jobb anställer gärna någon med KY.

En KY utbildning ger dig spetskompetens inom ett specifikt området. Vill du ha möjlighet till bredare utbud så är högskoleutbildning bättte.

• Anonym (Ui)

Beror helt på bransch. Finns nån HR-utbildning via YH, helt värdelöst enligt många, där är det universitet som gäller. Däremot verkar det inte finnas någon utbildning till exempelvis säkerhetschef eller liknande på universitetet, men det finns på YH och den verkar räcka gott och väl. Så det beror helt på vad branchen kräver.
    Jag har gått HR på universitet men känner faktiskt behov av YH då jag vill jobba med arbetsmiljö. Fick ingen praktik på universitet, gick på ett av de få universitet som inte har praktik på den utbildningen, och det märks. Skulle verkligen behövt praktik. 

Svar på tråden Är högskola "bättre" än yrkeshögskola?