• Anonym (ts)

Verkligen ok att byta strumpbyxor varannan eller var tredje dag?

Jag har flera gånger sett skötselråd för nylonstrumpbyxor, där det sägs att de slits orimligt mycket om man tvättar dem dagligen eller efter varje användning. I stället skulle man tvätta dem efter tre användningar, vilket ju då kan innebära tre dagar, Har också läst här på FL att folk självklart byter strumpor dagligen, men kan vänta en eller ett par dagar innan strumpbyxor hamnar i tvättkorgen.

Hur tänker man då? Strumpbyxor har ju en fotdel precis som strumpor, så borde de inte bytas/tvättas efter en dags användning? Särskilt med tanke på att nylon inte precis andas.

Själv kastar jag strumpbyxorna i tvättkorgen efter en dags användning eller om jag nu haft dem en kväll i samband med något festligare tillfälle. Allt annat skulle kännas ofräscht. Eww! Obestämd

Hur gör ni andra? Och hur tänker ni kring att bära strumpbyxor flera dagar? Är det okej?

• Svar på tråden Verkligen ok att byta strumpbyxor varannan eller var tredje dag?
  • Anonym (P)

Jag tvättar mina efter varje användning. Precis som med vanliga strumpor, skulle jag inte bära nylonstrumpor mer än en dag. Det känns väldigt ofräscht.

Däremot tvättar jag dem alltid i tvättpåse.

• Anonym (Sällan)
    Anonym skrev 2023-07-11 20:06:07 följande:
    Ett vardagligt uttryck för att "avyttra" eller "deponera"/"lämna till återvinning". Alltså inte i betydelsen "kasta" i det här fallet.
    Slänger betyder väl ändå slänga bort? Sopor. 
    Kasta bort. 
    Använder två ggr om år i kyrkan vid jultid när vi sjunger. 
    Tycker de ofta går sönder även om jag är försiktig. 
    De få gångerna kan jag köpa nya. 

Bruna använder jag aldrig. 
  • Anonym (Lina)

Bär du strumpbyxorna som arbetskläder, så att du står och går i dom en heldag? Typ flygvärdinna? I så fall förstår jag om du vill tvätta dom dagligen om dom känns solkiga. 

Annars känns det onödigt. Man bär väl huvudsakligen strumpbyxor på vinterhalvåret, en tid man naturligt svettas naturligt mindre. Dessutom är nylon inte ett absorberande material på samma sätt som bomull. 

Rekommenderar att, i  situationer då du har en grövre sko, bära en strumpa närmast foten.

• Anonym
    Anonym (Sällan) skrev 2023-07-11 20:15:03 följande:
    Slänger betyder väl ändå slänga bort? Sopor. 
    Kasta bort. 
    Använder två ggr om år i kyrkan vid jultid när vi sjunger. 
    Tycker de ofta går sönder även om jag är försiktig. 
    De få gångerna kan jag köpa nya.
    Det var det jag försökte förklara för personen som blev till synes helt chockerad av ordet "slänga".
    Vad annars skulle "avyttra" eller "deponera" betyda?
  • Anonym (g)
    Anonym skrev 2023-07-11 20:35:33 följande:
    Det var det jag försökte förklara för personen som blev till synes helt chockerad av ordet "slänga".
    Vad annars skulle "avyttra" eller "deponera" betyda?
    Men såna fjanterier. Självklart blev jag inte chockad av ordet utan betydelsen, att någon använder en sak en gång istället för att tvätta.
  • Anonym
    Anonym (g) skrev 2023-07-11 20:07:48 följande:
    .kasta är då samma sak... Om nu inte kasta i tvättkorgen är ett begrepp i personens värld.
    Det kan det vara. Blir du lika chockad av det?
  • Anonym (g)
    Anonym skrev 2023-07-11 20:37:28 följande:
    Det kan det vara. Blir du lika chockad av det?
    Det är ungefär som en vägg va? Kastar ofta saker in i väggen.
  • Anonym
    Anonym (g) skrev 2023-07-11 20:37:26 följande:
    Men såna fjanterier. Självklart blev jag inte chockad av ordet utan betydelsen, att någon använder en sak en gång istället för att tvätta.
    Ja. Jag vet det.

Man kanske kan erbjudas hjälp för detta. Ring kommunen och fråga om de erbjuder något för den nylon-medvetna. De kanske har en sk stödstrumpa.
  • Anonym (ts)
    Drottningen1970 skrev 2023-07-11 19:57:23 följande:

Hur menar du att nylonstrumpor inte andas? Materialet är i princip ett nät. Dra en strumpbyxor över huvudet och försök kväva dig själv så får vi se hur det funkar.

Själv kan jag lätt använda strumpbyxor i ca en vecka. Men då inte varje dag i rad. Kanske använder de två dagar, sedan nåt anna plagg några dagar, för att sedan använda ytterligare en dag osv. Upplever inte de som ofräscha. Sätts ju på en ren kropp och nån fotsvett har jag inte tillstymmelse till.

Allt är väl relativt kanske, men nylonstrumpor är ju tätare än bomullsstrumpor och andas därför sämre.

Ok, en vecka låter länge för mig - även om det inte är varje dag - men det kanske funkar bra för dig då. Flört
  • Anonym (ts)
    Anonym (Filur) skrev 2023-07-11 19:54:58 följande:

Jag har strumpbyxor på mig ungefär en gång per år.
    Efter användning tvättar jag upp dem och låter dem torka. 
    Så jag har inte riktigt det problemet. Men jag skulle nog kunna byta varannan dag kanske?

Ok, tack för att ditt svar. Glad
Svar på tråden Verkligen ok att byta strumpbyxor varannan eller var tredje dag?