• Anonym (hyresvärden)

Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?

Jag äger ett hyreshus där jag bland annat hyr ut en lokal till en person som driver en enskild firma. Under pandemin gick det dåligt för honom och jag sa att han kunde betala sin hyra när han hade bättre ekonomi och pandemin lättate. Nu har jag dock dumt nog väntat lite för länge och han har bara kunnat betala en bråkdel av sin hyra. Det gäller för många månader tillbaks, så det är en hel del pengar det handlar om.

Jag ska säga upp honom snarast men undrar hur jag kan göra för att få in de resterande pengarna? Enskild firma innebär väl att han själv står för eventuella skulder. Skriver man en avbetalningsplan, eller ska man vända sig till kronofogden? Är det någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?
  • Anonym (??)

Är du hyresvärd och vet inte hur detta går till? 
    Och vänder dig till Familjeliv för råd? 

• Anonym

Eftersom en enskild firma inte är en juridisk person är den enskilda firman "han". Han är personligen ansvarig för allt som firman kladdat till, eller "iklätt sig" som det brukar heta.

Hur du vill göra med själva indrivningen (KFM, avbetalningsplan, sälja fakturor eller vad du nu vill) är naturligtvis upp till dig att välja inom tillåtna ramar.
    Har du fakturerat ordentligt så du har ett gäng förfallna fakturor nu, eller handlar det om lite halv-lösa, muntliga överenskommelser som du får det att låta här?

• Anonym (Wille)

Du kan inte skicka fakturor till en privatperson om det gått mer än 3 år. Annars spelar det ingen roll att du inte fakturerat tidigare, du har som sagt 3 år på dig. 

• Anonym (hyresvärden)
    Anonym (??) skrev 2023-07-11 21:55:46 följande:

Är du hyresvärd och vet inte hur detta går till? 
    Och vänder dig till Familjeliv för råd? 

Jag har tagit över efter min far så är relativt ny som hyresvärd.
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym skrev 2023-07-11 22:08:33 följande:

Eftersom en enskild firma inte är en juridisk person är den enskilda firman "han". Han är personligen ansvarig för allt som firman kladdat till, eller "iklätt sig" som det brukar heta.

Hur du vill göra med själva indrivningen (KFM, avbetalningsplan, sälja fakturor eller vad du nu vill) är naturligtvis upp till dig att välja inom tillåtna ramar.
    Har du fakturerat ordentligt så du har ett gäng förfallna fakturor nu, eller handlar det om lite halv-lösa, muntliga överenskommelser som du får det att låta här?

Enligt kontraktet ska han betala en viss hyra varje månad, så det kommer inga fakturor. När pandemin började så betalade vad han kunde varje månad, och så har det fortsatt tyvärr. 
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (Wille) skrev 2023-07-11 22:36:22 följande:

Du kan inte skicka fakturor till en privatperson om det gått mer än 3 år. Annars spelar det ingen roll att du inte fakturerat tidigare, du har som sagt 3 år på dig. 

Han får aldrig några fakturor utan ska enligt kontraktet betala en hyra varje månad. Om han inte betalat för en hyra för över 3 år sedan, kan jag alltså då inte kräva att han ska betala det?

Min fundering är också om jag helt enkelt kan skriva en avbetalningsplan han måste följa för den summa som han inte betalat?
  • Anonym (??)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-11 22:51:26 följande:
    Jag har tagit över efter min far så är relativt ny som hyresvärd.
    Ok. Fråga Hyresnämnden och KFM om råd om indrivning. Det lär ju finnas regler om påminnelser och krav. Men jag vet att det måste inte ha skickats ut fysiska fakturor, ni har kontrakt som tur är och hg antas förstå det han skrivit på. 
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (??) skrev 2023-07-11 23:03:56 följande:
    Ok. Fråga Hyresnämnden och KFM om råd om indrivning. Det lär ju finnas regler om påminnelser och krav. Men jag vet att det måste inte ha skickats ut fysiska fakturor, ni har kontrakt som tur är och hg antas förstå det han skrivit på. 
    Ok, tack! Det ska jag göra!
  • Anonym (??)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-11 22:57:42 följande:
     Om han inte betalat för en hyra för över 3 år sedan, kan jag alltså då inte kräva att han ska betala det?

Min fundering är också om jag helt enkelt kan skriva en avbetalningsplan han måste följa för den summa som han inte betalat?
    Ta reda på det där så du vet på riktigt. Ni har ju ett kontrakt. 
    Som hv kan du vara snäll och  göra en avbetalningsplan men frågan är ju om du bara är dumsnäll och inte får pengar ändå. Hg är vräkt och om han inte följer den planen så förändras inget för honom
    Det kan vara idé att sälja  fakturorna till ett inkassobolag så får du iaf igen dina pengar och är av med bekymret. 
  • Anonym (....)
    Anonym (??) skrev 2023-07-11 23:10:44 följande:
    Ta reda på det där så du vet på riktigt. Ni har ju ett kontrakt. 
    Som hv kan du vara snäll och  göra en avbetalningsplan men frågan är ju om du bara är dumsnäll och inte får pengar ändå. Hg är vräkt och om han inte följer den planen så förändras inget för honom
    Det kan vara idé att sälja  fakturorna till ett inkassobolag så får du iaf igen dina pengar och är av med bekymret. 
    Lite svårt att sälja fakturor som inte finns... 
Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?