Anonym (Tina) skrev 2023-07-12 00:45:06 följande:
Du kan inte vara så ny som hyresvärd om du ägt hyreshuset minst tre år. Nåt är det som inte stämmer.
Jag tycker inte du ska skicka direkt till KFM och göra dig ovän direkt med honom. Om du nu ska vara hyresvärd - var schysst och snäll, det vinner du på i längden.
Så. Gå och prata med honom. Säg att nu är det så att han får from 1 augusti betala full hyra eller säga upp lokalen (här kan du vara schysst och ge honom kort uppsägning om han önskar).
Skulle det nekas eller bråkas så kan du tänka på att han kan vara med i hyresgästföreningen och de kan bråka med dig om han hyr som privatperson om det inte går rätt till. Du kan hamna på svarta listan och rykten om dig som svår och otrevlig hyresvärd kan spridas vilket gör att du får svårt att få hyresgäster.
Med det menar jag inte att du ska låta honom betala lägre hyra men just nu låter du som en riktig girigpetter. Var schysst vinner du på i längden. Så. Kontakta personen och gör ett ny tag.
Jag är relativt ny som hyresvärd. Jag tog över efter min pappa som gick bort för ett antal år sedan, och har fått ta itu med problem allt eftersom de uppstått. Hyresgästen som hyr lokalen har hyrt där under många år så jag var inte med när han började hyra där och har såldes inte varit med om denna situationen.
Jag ska gå och prata med honom och vara snäll (igen). Jag har inte lagt fram all info här men han ligger efter med nästan
1.5 års hyra! Så att kalla mig en girigpetter vette tusan... Snarare en dumsnäll hyresvärd

Men jag har lärt mig en läxa.
Varför så mycket? Jo för jag var snäll (och inte girig) och lät honom få ha kvar sin lokal under pandemin när det gick dåligt. Och jag trodde på att han skulle kunna betala tillbaks.