• Anonym (hyresvärden)

Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?

Jag äger ett hyreshus där jag bland annat hyr ut en lokal till en person som driver en enskild firma. Under pandemin gick det dåligt för honom och jag sa att han kunde betala sin hyra när han hade bättre ekonomi och pandemin lättate. Nu har jag dock dumt nog väntat lite för länge och han har bara kunnat betala en bråkdel av sin hyra. Det gäller för många månader tillbaks, så det är en hel del pengar det handlar om.

Jag ska säga upp honom snarast men undrar hur jag kan göra för att få in de resterande pengarna? Enskild firma innebär väl att han själv står för eventuella skulder. Skriver man en avbetalningsplan, eller ska man vända sig till kronofogden? Är det någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (??) skrev 2023-07-11 23:10:44 följande:
    Ta reda på det där så du vet på riktigt. Ni har ju ett kontrakt. 
    Som hv kan du vara snäll och  göra en avbetalningsplan men frågan är ju om du bara är dumsnäll och inte får pengar ändå. Hg är vräkt och om han inte följer den planen så förändras inget för honom
    Det kan vara idé att sälja  fakturorna till ett inkassobolag så får du iaf igen dina pengar och är av med bekymret. 
    Kan det inte gå till inkasso om han inte följer avbetalningsplanen?Han skriver ju i så fall under den och bryter kontraktet om han inte följer den.
  • Anonym (??)
    Anonym (....) skrev 2023-07-11 23:17:47 följande:
    Lite svårt att sälja fakturor som inte finns... 
    Det måste inte finnas en faktura i fysisk form. De har ett kontrakt enligt ts. Ett avtal om betalning. 
    Min vän bor i ett hus där de aldrig får faktura av bolaget men vet hur mycket de betala varje månad. 
    Det är avtalet som är viktigt. 
  • Anonym (??)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-11 23:22:10 följande:
    Kan det inte gå till inkasso om han inte följer avbetalningsplanen?Han skriver ju i så fall under den och bryter kontraktet om han inte följer den.
    Jo men då måste du ju sälja kravet till en 
    inkassobyrå. Det är ju inget som bara sker automatiskt och de vet ju inget om dina hyresgäster. Ring ett bolag och fråga. 
    Typ Sergel Inkasso. 
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (??) skrev 2023-07-11 23:33:50 följande:
    Jo men då måste du ju sälja kravet till en 
    inkassobyrå. Det är ju inget som bara sker automatiskt och de vet ju inget om dina hyresgäster. Ring ett bolag och fråga. 
    Typ Sergel Inkasso. 
    Ok, det får jag göra. Eller börja med att lita på att de kommer följa avbetalningsplanen.

• Anonym (??)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-11 23:43:30 följande:
    Ok, det får jag göra. Eller börja med att lita på att de kommer följa avbetalningsplanen.
    Hoppas du får igen dina pengar hur än du väljer att göra. 
  • Anonym (Tina)
    Du kan inte vara så ny som hyresvärd om du ägt hyreshuset minst tre år. Nåt är det som inte stämmer.

Jag tycker inte du ska skicka direkt till KFM och göra dig ovän direkt med honom. Om du nu ska vara hyresvärd - var schysst och snäll, det vinner du på i längden. 

Så. Gå och prata med honom. Säg att nu är det så att han får from 1 augusti betala full hyra eller säga upp lokalen (här kan du vara schysst och ge honom kort uppsägning om han önskar). 

Skulle det nekas eller bråkas så kan du tänka på att han kan vara med i hyresgästföreningen och de kan bråka med dig om han hyr som privatperson om det inte går rätt till. Du kan hamna på svarta listan och rykten om dig som svår och otrevlig hyresvärd kan spridas vilket gör att du får svårt att få hyresgäster. 

Med det menar jag inte att du ska låta honom betala lägre hyra men just nu låter du som en riktig girigpetter. Var schysst vinner du på i längden. Så. Kontakta personen och gör ett ny tag.  
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (Tina) skrev 2023-07-12 00:45:06 följande:
    Du kan inte vara så ny som hyresvärd om du ägt hyreshuset minst tre år. Nåt är det som inte stämmer.

Jag tycker inte du ska skicka direkt till KFM och göra dig ovän direkt med honom. Om du nu ska vara hyresvärd - var schysst och snäll, det vinner du på i längden. 

Så. Gå och prata med honom. Säg att nu är det så att han får from 1 augusti betala full hyra eller säga upp lokalen (här kan du vara schysst och ge honom kort uppsägning om han önskar). 

Skulle det nekas eller bråkas så kan du tänka på att han kan vara med i hyresgästföreningen och de kan bråka med dig om han hyr som privatperson om det inte går rätt till. Du kan hamna på svarta listan och rykten om dig som svår och otrevlig hyresvärd kan spridas vilket gör att du får svårt att få hyresgäster. 

Med det menar jag inte att du ska låta honom betala lägre hyra men just nu låter du som en riktig girigpetter. Var schysst vinner du på i längden. Så. Kontakta personen och gör ett ny tag.  
    Jag är relativt ny som hyresvärd. Jag tog över efter min pappa som gick bort för ett antal år sedan, och har fått ta itu med problem allt eftersom de uppstått. Hyresgästen som hyr lokalen har hyrt där under många år så jag var inte med när han började hyra där och har såldes inte varit med om denna situationen.

Jag ska gå och prata med honom och vara snäll (igen). Jag har inte lagt fram all info här men han ligger efter med nästan 1.5 års hyra! Så att kalla mig en girigpetter vette tusan... Snarare en dumsnäll hyresvärd Obestämd Men jag har lärt mig en läxa.

Varför så mycket? Jo för jag var snäll (och inte girig) och lät honom få ha kvar sin lokal under pandemin när det gick dåligt. Och jag trodde på att han skulle kunna betala tillbaks.
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (??) skrev 2023-07-11 23:45:22 följande:
    Hoppas du får igen dina pengar hur än du väljer att göra. 
    Tack! I annat fall har jag lärt mig något av allting.
  • Anonym (....)

Har  ni skriftligt avtal på att ha ska betala tillbaka det han inte har betalat i hyra? 

• Anonym (??)
    Anonym (....) skrev 2023-07-12 10:33:17 följande:

Har  ni skriftligt avtal på att ha ska betala tillbaka det han inte har betalat i hyra? 

Jag tror inte just det behövs eftersom de tur nog har avtal på vad som ska betalas från början. Att kalla det    "betala tillbaka" blir fel ordval  eftersom hg inte betalat alls. Men jag förstår hur du menar. 

Ts skrev "Enligt kontraktet ska han betala en viss hyra varje månad, så det kommer inga fakturor"

(Alla bolag använder inte fakturor utan  informerar enbart om summan ändras)
Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?