Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Anonym (Gudsu Gerkuk) skrev 2023-08-09 17:13:21 följande:
    Salman Rushdie gjorde precis det, han skrev en bok. Sedan dess lever han under dödshot, och fick närapå betala det yttersta priset för att ha argumenterat med ord.
    Om mitt minne inte sviker mig så var det han som skrev Satansverserna?

Och att muslimerna brände den boken på bål i protest för att den ansågs vara anti-islamistisk?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2023-08-09 21:37:16 följande:
    Det är ett bra argument för att inte bränna böcker i Sverige. Vi bör visa att vi står över sådant.
    Ja vi bör nog stå över sådant,...

Fast  när skall folk inse att man inte kan hålla på att dra paraleller med nazismen i tid och otid? Ganska så patetiskt att blunda för att bokbränningar för provokationer och bokbålar för att det inte "passar in för den sittande regimen" har förkommit innan nazismen. Men av någon anledning så vill inte folk se detta, i synnerhet de människor som skall och vill leta efter nazism/rasism i allting..

• EnAnonumius
    Pixie99 skrev 2023-08-10 07:17:57 följande:
    Jag har själv läst denna bok och har den i bokhyllan. Den som har läst den fattar att den inte är anti-islamistisk över huvud taget. Boken beskriver en drömsekvens som refererar till en incident i profeten Muhammeds liv där han blir vilseledd av ondskan att tro att det är Guds ord. Denna incident finns alltså beskrivet i islamsk litteratur, men som en del har velat stryka eftersom profeten ska vara ofelbar.

Att boken refererar till denna händelse (i boken dock inte Muhammed utan en helt annan person) var den officiella orsaken till att Ayatollah Khomeini utfärdat en fatwa mot Rushdie.
    Tack..

Uppenbarligen hade inte Ayatollah Khomeini (och andra muslimer) läst den ordentligt.  🤔

Då jag inte läst boken själv så jag passar på att fråga dig. Är boken bra?
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2023-08-10 06:11:52 följande:
    Man kan inte neka till att det finns paralleller till Nazism. På 90-talet brände Sverigedemokraterna (som bildades av nazister och fascister)  judisk litteratur. idag bränner Sverigedemokrater muslimska skrifter..
    Ditt svar här stinker Guillt by association..

Ja och ingen har missat att SD bildade av nazister.
    Det är inget du behöver hamra i var och varje svar, bara patetiskt och onödigt. Frågan är när du skall förstå att ingen har missat detta? (Aldrig?)

Jag tror jag skall göra samma sak som dig varje gång jag skriver något om Vänsterpartiet så skall jag sticka in med en kommentar "som bildades av kommunister". Framför allt när jag svara dig.😈
    (Då du inte är sen att hamra in det på folk som inte delar din "världsbild" om hur det är)

Sedan så hävdar DU att man "inte kan neka" att det finns paralleller.. Enligt VEM? Och VAD för paralleller? Det skiter du i att förklarat för att <fyll i valfri (icke) förklaring här> för att du struntade idet.

Är det detta enligt de historielösa eller ni historieförnekare som anser att "man måste kunna se" dessa paralleller som skall finnas enligt VISSA, ja du och company? Och "kan man inte se"  dessa paralleller då så är det för att "man inte vill se dem eller?

Eller är det det gamla vanliga, du klara inte av att förklara egentligen, och anser att folk skall tycka och se "samma saker" som dig per se?

• EnAnonumius
    Pixie99 skrev 2023-08-10 08:09:33 följande:
    Jag tycker faktiskt att den var lite kaotisk. Den handlar om två manliga indiska kändisar som (kanske eller inte) överlever en flygolycka och förvandlas till något slags änglar. Boken utspelar sig till stora delar i en alternativ verklighet i England samt i en drömvärld, men jag får erkänna att jag stundtals fann det svårt att hänga med och fick läsa om stora delar.
    Tack för recensionen..
    Låter som en virrig bok. Få se om jag laddar ned den som e-bok för att läsa den...
    Pixie99 skrev 2023-08-10 08:09:33 följande:
    Jodå, Khomeini hade säkert läst den, det var nog inte boken i sig som triggade fatwan, utan att Khomeini valde att använda den som ledstjärna för att samla den muslimska världen mot den dekadenta väst. 
    Så var det nog ja.. Det var så länge sedan det hände denna massiva storm kring den boken och författaren.
    Men oavsett så visar det ju att muslimer ( i majoritet) är knappast för tolerans för yttrande- och åsiktsfrihet.

• EnAnonumius
    Pixie99 skrev 2023-08-10 08:50:03 följande:
    Jag tror inte om någon här kan uttala sig om muslimers syn på yttrandefrihet. Det är inte direkt så att "muslimer" är en homogen grupp.
    Självklart det så, det var därför jag förtydligade i "en majoritet", i stället för att skriva alla. För att påvisa att det inte var en homogen grupp.
    Pixie99 skrev 2023-08-10 08:50:03 följande:
    Jag tror inte om någon här kan uttala sig om muslimers syn på yttrandefrihet. Det är inte direkt så att "muslimer" är en homogen grupp.

Men det som man måste komma ihåg är att Koranen inte motsvarar den kristna Bibeln. Bibeln är bara en bok som innehåller berättelser som skrivits av människor. Det till och med står i Bibeln vem som avses ha "författat" avsnittet. Koranen däremot är inte bara en bok, utan anses som en representation av Guds närvaro på jorden: Guds egen röst. Att sparka och trampa på Koranen för en muslim är därför ungefär som att ge Jesus en fet örfil.

Visst är det så.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2023-08-13 11:31:40 följande:

Jag är definitivt inte ointresserad av antisemitism. Tvärtom är jag en av de flitigaste skribenterna i en av de trådar på FL som handlar om antisemitism. Du däremot har varit osynlig i den tråden.

Vad gör du för att hjälpa våra svenska judar som har problem med den rådande antisemitismen från muslimernas håll? Kom inte och påstå att du har missat det.. Det har varit med i den största tråden på FL om antisemitismen som du deltar i, och även jag IBLAND.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2023-08-13 16:38:09 följande:
    Jag visar att jag står upp mot antisemitism och det gäller oavsett från vilket håll antisemitismen kommer. På samma sätt står jag upp mot islamofobi och annan rasism. 
    Konstigt att man aldrig sett dig då kritisera antisemitismen som råder bland muslimerna.. Inget man har sätt även om man sitter och lusläser dina inlägg.. Oftast kompakt tystnad från din sida eller så styr du över, på ett eller annat sätta till att handla om SD, och så spy galla över SD.

Sedan apropå samröre.. Ditt favorit område hitta samröre även om den är mikroskopisk liten att den knappt existerar.

Är det muslimer som är nazister, eller är nazisterna muslimer? De båda grupperna har ju ett uttalat hat mot judar, d.vs båda grupperna är antisemitister.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2023-08-13 17:58:57 följande:

Jag tycker att all antisemitism är förkastlig men eftersom många andra bara kritiserar antisemitism som folk i arabvärlden gör sig skyldiga till väljer jag att lyfta fram den antisemitism som kommer från SD och andra inom ytterhögern. På så sätt belyser vi tillsammans all form av antisemitism. Jag har inte sett särskilt mycket kritik från dig mot antisemitism från SD/ytterhögern men det innebär inte att jag tror att du står bakom sådan. 

Ett otroligt stort skitsnack från din sida om "tillsammans så lyfter vi"..

Nej vi gör inte detta p.g.a av dig.
    Då du vägra att acceptera of topic i trådar som handlar om din favorit grej, d.v.s gnälla, hata SD, högern och nazzar. 

OM du är för  "tillsammans så lyfter vi", så kan du faktiskt lägga av att gnälla på folk att de är of topic i trådar som handlar om SD, högern och nazzar när de lyfter upp att det finns liknande inom vänster. Så det är lädsamtg av dig att inte köra med dubbla måttstockar.

• EnAnonumius
    nattuw skrev 2023-08-13 19:00:17 följande:
    Du har onekligen varit väldigt flitig när det gällt att försöka rikta uppmärksamheten bort från vänsterns antisemitism.
    Det har han..

I tråden
    Antisemitismen inom vänstern, varför?

Är ett talande exempel på det du skriver här.

Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?