Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-26 17:16:17 följande:
    Man måste också kunna vara diplomatisk och välja sina strider. Man måste inte alltid för att man har rätt! Lite ner flexibilitet är önskvärt. Ni yttrandefrihetsaktivister är ju nästan fundamentalistiska i er attityd och i er tolkning av yttrandefrihetsrätten.
    Förtydligar att jag inte alls baserar min ståndpunkt på det du läser in, utan på realistisk fruktan och avsky för regressiva och förtryckande krafter. Inte alls "för att ha rätt och vägra diplomati". En rätt så banal och förminskande tolkning. Diplomati är inte nödvändigtvis att vika ner sig i grundlagsfrågor.
  • Anonym (NEJ!)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-27 16:15:21 följande:
    Vi har religionsfrihet och man bör inte kritisera andras religioner. Tänk på Hitlers  anhängare som  brände judiska böcker. 
    Du har helt missförstått vad religionsfrihet är. Muslimska brödraskapet vurmar för flera av nazismens ideal, dessa är mer jämförbara än ditt haltande exempel. Nazisters målsättning var (bl.a) att utplåna judisk kultur och inflytande, därav beslagtagande av böcker och bokbål. Att provokativt bränna ett ex av en totalitär skrift under en demonstration är inget bokbål. Det är inget bokbål om en utesluten person bränner Vakttornet utanför Rikets sal eller en antirasist eldar upp SDs vitbok utanför deras partilokal. 
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2023-07-27 19:21:36 följande:
    Det är fullt rimligt att jämföra när Sverigedemokraterna på 90-talet brände judisk litteratur och när Sverigedemokrater idag bränner den muslimska Koranen inlindad i bacon. i bägge fallen handlar det i grunden om hat/hets mot folkgrupp.

Bild på Sverigedemokrat som håller tal i samband med att judiska bäcker eldas upp. 

//
    Muslimer är ingen folkgrupp. Paludan har mkt gemensamt med 90-talets nynazister=en vidöppen dörr du inte behöver stå och svänga fram o tillbaka för någon. Måltavlorna har väldigt lite gemensamt, i meningen utsatta och offer, vilket jag förtydligat flera gånger. Ditt wokea trams faller platt. Sorry, men du är ingen match varken verbalt eller intellektuellt för någon som är lite påläst om samtliga ideologier vi diskuterar här. Du håller för låg nivå. 
  • Anonym (NEJ!)
    Dr Nail skrev 2023-07-27 21:09:04 följande:
    Fast för mig är Sveriges flagga lika helig. Ska det verkligen vara lagligt att skända Flaggan?
    Pudelns kärna: "För dig".

Yttrandefrihet "drabbar" just olika "heligheter" "för dig/mig/dem"
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (H) skrev 2023-07-27 21:44:12 följande:

Finns väl ingen normal människa som tycker koranbränningar är värd Sveriges säkerhet?? Finns nog andra bättre alternativ till ett bättre sverige. Helt jävla vansinnigt att offra Sveriges säkerhet för detta helt meningslösa, idiotiska påfund. Sluta hata och lägg energin på något mer konstruktivt - eller skaffa er något intresse i livet så ni slippe ha massa  dötid för helt meningslösa saker som bara leder till skit.. Tragiska människor 

Så låter det när vissa blivit så vana vid mänskliga rättigheter att det är något de kan "både ha och mista". Skrämmande.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (H) skrev 2023-07-27 22:31:23 följande:
    Fortsätt du och lev i gamla lagar som du fastnat i. Det är år 2023 och det är sunt att ändra riktning och leva som sig bör och anpassa sig trots sitt inre personliga hat- man vinner ingenting på krig och det borde varje civiliserade människa nu fattat. Lagar behöver ändras efter tiden och den tiden är nog inne nu - koranbränningar leder inte till något positivt och det är dags för förändring. Så om något är skrämmande, är det du
    Är du väldigt ung? Gymnasiet?  Det är ju du som vill ha tillbaka gamla lagar. Dessutom lagar som överlägset har sitt största värde diktaturer. Där kan du prata krig mot mänskliga rättigheter och hat mot fridstörare av överheten. Helt historielöst resonemang du för... Du har totalt missuppfattat att majoriteten som värdesätter yttrandefrihet drivs väldigt lite av "hatet" du hätskt och överdrivet orerar om. Nej "hatet" är mot att stateb förtrycker eller åter skulle förtrycka medborgarna.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (H) skrev 2023-07-27 23:01:24 följande:
    Det jag reagerar mkt kraftigt på, är folks upphettsning över koranbränningar - hur man nästan i tungomål gagga om yttrandefriheten som något inövat tal. För mig är det självklart att göra någon förändring i detta som bara är till ondo. Varför denna upphettsning i att provocera bara för att ? Tider förändras och folk borde vara trötta på krig och elände. Det finns inget positivt i koranbränninga och det kommer inte att förändra något till det bättre. Och by the way, jag är 50+, kvinna, högskoleutbildad oxh lever ett mkt konservativt ordnat liv i övre medelklass. Vem är du? Jag väljer att inte generalisera min åsikt om  din typ av person här
    Det visade sig vara ännu värre, som att vi tillhör samma generation och utbildningsnivå med det naiva resonemanget. Så barnsligt att gå på om "haaaat". Urlöjligt. Hur kan du vara så världsfrånvänd att du inte förstår att hädelselagar och inskränkningar av "nyss" erövrade rättigheter begränsar människors framtida möjligheter att lagligen protestera mot andra saker "av ondo"? Människor som inte har privilegiet att tillhöra en övre medelklass där få protester behövs göras. Dessa andra vill du beröva mänskliga rättigheter för att du själv för en tillvaro där det inte kommer vara avgörande för dig att få uttrycka dig på något uppseendeväckande vis mot t.ex religiösa dogmer. Så bäddar du in denna avskyvärda syn på förtryckta människor i att du är fredsälskande. Har sällan skådat något så dumt. 
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (H) skrev 2023-07-27 23:33:33 följande:
    Och jag har sällan skådat något så dumt som dig. Herregud människa, engagera dig i något som gynnar Sverige och häng inte upp dig på dina innerst inne rasistiska värderingar. Tror vi inte kommer längre än så här, vi har noll lika värderingar och jag tycker du snackar lika mkt skit som du tycker att jag gör
    Du är totalt ute och cyklar om "rasism". Du försvarar rasister. Och ja, jag ser tydligt hur du håller barns och kvinnors rättigheter mycket lågt, så att vi inte delar värderingar har du alldeles rätt i. Många taffliga försök av pseudopsykologi du snubblar runt i när argumenten för att begränsa mänskliga rättigheter faller platt till marken. Bildningen och fredsperspektivet lyser tyvärr också med sin frånvaro.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (H) skrev 2023-07-27 23:50:38 följande:
    Det du skriver säger allt om dig och ingenting om mig. Jag hatar rasister och män som bedriver våld för att känna makt. Däremot älskar jag barn och mina medsystrar som ofta blir offer för mäns våldsamheter. Så dina plagierande försök till att försvara koranbränningar, faller helt jävla pladask för mig
    Syster Marie Antoinette har talat: "Mänskliga rättigheter till folket? Ge dem freeed istället."
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?