Bejje skrev 2023-07-13 23:12:11 följande:
Jag håller med, alla job jag bytt till har alltid varit bättre på de flesta sätt, inte minst lönemässigt.
Men sedan pandemin och inlationen så har jag blivit allt mer rädd för att byta jobb.
Pengarna försvinner i allt högre takt nu mera och att byta jobb och att det inte går som man önskar skulle vara förfärligt. Säkerligen går det bra, men om det inte gör det? Då har jag nog inte råd att leva på a-kassa sålänge frun inte jobbar.
Det är därför jag inte riktigt vågar ta risken att byta ut mitt huvudjobb.
Att jobba extra ger bara mindre fritid och förlorar man det jobbet så är man bara tillbaka på där man var innan, men byter man jobb och förlorar det så är det mycket mycket värre.
Jo det är ju klart en faktor, jag har precis sagt upp mig från en arbetsgivare jag hade kunnat pensionera mig hos. Var som du osäker länge men bestämde mig för att köra, är rätt säker på att få komma tillbaka eller få arbete inom samma bransch så jag tyckte det var lika bra att testa.
Att mista jobbet i min bransch är iaf extremt ovanligt, då ska man göra någon fuffens eller var helt oduglig. Jag fick upp lönen 27% och bättre bonus, tanken var att sambon skulle gå upp i tid pga att allt blivit dyrare men hon vill egentligen inte det, så jag tog en för laget.