Inlägg från: Cookee |Visa alla inlägg
  • Cookee

Stämd för bild

Advokatbyrån själv kan inte göra mer än framställa ett krav, på precis samma sätt som en privatperson kan göra. De kan inte meddela böter eller utfärda stämning, det är det domstolen som gör efter ansökan. Bestrider du kravet så måste de alltså driva processen i domstol, och all kommunicering sker då genom domstolen. Det är alltså domstolen som skickar stämning mm till dig, inte advokatbyrån.  Om det är i svensk domstol så blir det ett småmål om det endast gäller ca 4000 kr, där vardera parten står sina egna ombudskostnader, dvs du riskerar inte att behöva betala motparten advokatkostnader även om du förlorar. Dock kan du få betala domstolens provningsavgift på ett par tusenlappar. 

Med största sannolikhet driver de inte vidare detta rättsligt, så jag hade börjat med att endast bestrida kravet skriftligen till advokatbyrån, du behöver inte ens ange skäl.

• Cookee
    AndreaBD skrev 2023-07-14 15:57:36 följande:
    Det ÄR INGEN scam! Jag tar gärna emot råd om hur man kan hantera detta juridiskt, men det är tyvärr äkta. 
    ?Scammen? är väl den att de skickar ut kravbrev till massor med folk och får det att låta som att man måste betala, annars blir det domstol, trots att de förmodligen inte driver något vidare till domstol. när det gäller så små mål är arbetskostanden för en advokat att driva ett målni domstol tiotals gånger högre än vinsten på 400 euro, även om det är ett litet/enkelt mål. Det lönar sig helt enkelt inte att driva så små mål.
  • Cookee
    AndreaBD skrev 2023-07-14 16:29:34 följande:
    Så klart, när det väl går till domstol! 

De här skriver - de skrev på engelska - att de vill sköta detta "out of court" och att de uppskattar att detta är värt si och så mycket, och de citerar tidigare domar i liknande fall. Självklart kan jag låta det gå till domstol, men det är lite riskabelt att göra det - mot en av världens största modeagenturer! 

Tro mig, DE har råd att driva det vidare. 
    om du känner dig orolig så börja med att kolla med din hemförsäkring om du har rättskydd som kan ersätta kostnad för juristhjälp i tvisten, så kan du kanske få en konsultation av någon som kan upphovsrätt. 
Svar på tråden Stämd för bild