• Anonym (Molly)

Störningsjouren

Om jag ringer till störningsjouren kl 02.30 då grannen spelar musik och väktare kommer.
    Får den hyresgästen en räkning på vad utryckningar kostar av hyresvärden?

Vad händer efter att störningsjouren varit där?
    Tar dom kontakt med min granne?

Tar dom kontakt med mig och ställer frågor eftersom jag  ringde?

Den dumma faan har börjat om nu vid 11 tiden på fm med sin jävla musik.
    Han är alkoholist i grunden och kör ofta på fyllan.
    Har ringt polisen när han gett sig ut. 

• Svar på tråden Störningsjouren
  • Anonym (Nja)

De kommer inte att ringa dig. De kanske, kanske inte kontaktar din granne med officiellt klagomål. Tror inte de skickar ut faktura iaf.

Är musiken väldigt hög eller är det bara att du inte gillar genren? Man får inte störa även om det är dagtid.

• Freddie K

Jag har en kompis som ofta ringer störningsjouren då hennes granne håller på och lever upp på nätterna. Om väktare skickas ut och allt är lugnt, då skickas en faktura till dig. I hennes fall så knackade dem på hos grannen, men den öppnade inte. Tror den är vräkt nu.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Nja) skrev 2023-07-14 13:36:10 följande:

De kommer inte att ringa dig. De kanske, kanske inte kontaktar din granne med officiellt klagomål. Tror inte de skickar ut faktura iaf.

Är musiken väldigt hög eller är det bara att du inte gillar genren? Man får inte störa även om det är dagtid.

Han spelar på natten på dagen skiter jag I att han spelar. 
    Han spelar olika musik och inget fel på den enda felet var tidpunkten
  • Anonym (Molly)
    Freddie K skrev 2023-07-14 13:40:59 följande:

Jag har en kompis som ofta ringer störningsjouren då hennes granne håller på och lever upp på nätterna. Om väktare skickas ut och allt är lugnt, då skickas en faktura till dig. I hennes fall så knackade dem på hos grannen, men den öppnade inte. Tror den är vräkt nu.

Ja blir det många samtal utan napp på störningen så självklart att man får stå för kostnad eller bevisa att det var störning innan väktare kom.
  • Anonym (Hmmm ....)

Varför inte bara ringa på dörren och be honom sänka?

• Anonym (Larmoperatören)

Hej,

jag jobbar på larmcentral och hanterar bland annat störningsjourer.
    det varierar från olika hyresvärdar, men i de flesta fall har hyresvärden ett avtal med oss där det ingår att vi ska skicka väktare vid störning utan extra avgift.

Det som sker (i de flesta fall), är att om det är en störning så får hyresvärden reda på det. De ska i så fall ta kontakt med den störande men i många fall ringer de även upp anmälaren för att stämma av hur ofta det sker etc.
    skulle det vara tyst vid ankomst rapporteras även detta till hyresvärden, men det skickas inte ut en faktura till anmälaren eller hyresvärden - då de redan har ett kontrakt med oss, likt ett abonnemang med en fast månadskostnad.

om det däremot är samma anmälare som ringer flera gånger och det alltid är tyst vid ankomst, kan de ?spärra? just att den anmälaren får göra en anmälan till oss igen.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-14 15:48:07 följande:

Varför inte bara ringa på dörren och be honom sänka?

Mitt i natten till en alkolist som varit dömd för misshandel.. 
    Tack men nej tack
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Molly) skrev 2023-07-17 16:26:01 följande:
    Tack men nej tack
    Hur vet du det? 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Larmoperatören) skrev 2023-07-14 15:55:16 följande:

Hej,

jag jobbar på larmcentral och hanterar bland annat störningsjourer.
    det varierar från olika hyresvärdar, men i de flesta fall har hyresvärden ett avtal med oss där det ingår att vi ska skicka väktare vid störning utan extra avgift.

Det som sker (i de flesta fall), är att om det är en störning så får hyresvärden reda på det. De ska i så fall ta kontakt med den störande men i många fall ringer de även upp anmälaren för att stämma av hur ofta det sker etc.
    skulle det vara tyst vid ankomst rapporteras även detta till hyresvärden, men det skickas inte ut en faktura till anmälaren eller hyresvärden - då de redan har ett kontrakt med oss, likt ett abonnemang med en fast månadskostnad.

om det däremot är samma anmälare som ringer flera gånger och det alltid är tyst vid ankomst, kan de ?spärra? just att den anmälaren får göra en anmälan till oss igen.

Tack för info

Det var inte tyst när väktare var här.

Vet att väktaren stod utanför dörren i några minuter innan dom ringde på.
    Det blev tyst efter att väktaren varit här.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-17 16:27:28 följande:
    Hur vet du det? 
    Att han är alkolist går inte att missa.
    Försöker gå rakt som alkolister gör. 
    Sen är sidor på nätet bra för att se domar mm.
  • Anonym (mÖ_jinkni)

Där jag har bott har det varit så att den som stör får en faktura på utryckningen. Dock tror jag inte den är på hela summan det egentligen kostar. 

Om det är lugnt när jouren kommer dit KAN den som ringt få fakturan om det vill sig illa. 

Särskilt om det sker flera gånger. 

Jag hade en granne under mig som var psykist sjuk. Hon ville ofta ha hjälp och i början hjälpte vi henne, men det tog liksom aldrig slut så vi sa ifrån. 

Då började hon klaga på att vi störde. Bla sa hon att vi släppte bowlingklot i golvet tidiga mornar. Hon hade frågat oss vid ett tillfälle vad som lät och det enda vi kunde komma på var om katten hoppat ner högst uppe från katträdet. Så vi flyttade det så det inte stod rakt ovanför där hon hade sin säng. (Hon sov i vardagsrummet så de tre barnen fick de tre sovrummen när de var där.) 

Sen så ringde hon jouren om att vi väsnades och spelade hög musik. Då var vi inte ens hemma utan kom precis hem när jouren stod utanför vår dörr och lyssnade. Det var flera sådana händelser och efter andra gången så började hon få fakturor på det. 

I ditt fall var det ju inte tyst när de kom så du riskerar inget. 

Det du bör göra, och det kanske du gör också, är att ringa dem varje gång granne sätter igång. Du kan också anteckna när det börjar och hur länge det håller på även dagtid. Då har du sen ytterligare att visa upp för hyresvärden om det behövs och det visar att du inte ringer i tid och otid trots att man inte får störa oavsett tid på dygnet. Dagtid får man ju dock tåla lite mer och du skrev ju också att du inte störs dagtid, bara nattetid. 

Tyvärr är det svårt att vräka folk som stör. Men det verkar som att det sker mer och mer, men det kan ju mest vara folk som inte har betalt hyran som vräks. 

• Anonym
    Anonym (Molly) skrev 2023-07-17 16:26:01 följande:
    Tack men nej tack
    Frågan kvarstår.
  • Anonym (mÖ_jinkni)
    Anonym skrev 2023-07-17 21:10:01 följande:
    Frågan kvarstår.

Förstod du inte hur TS vet att personen är dömd för misshandel? 

Det är ganska lätt att få reda på. I en liten stad pratas det, sen kan man kolla upp det på nätet. 

Har det skrivits om det i tidningen är det ännu lättare att ta reda på det. 

Svårare brott tas ofta direkt upp på flashback och då kommer namn ofta ut ganska fort. Blir det sen ett åtal kan man läsa fup (förundersöknignsprotokoll) och sen även domen när den är klar. 

Har man målnr kan man själv beställa hem domen. 

• Anonym
    Anonym (mÖ_jinkni) skrev 2023-07-17 21:27:48 följande:

Förstod du inte hur TS vet att personen är dömd för misshandel? 

Diverse självklarheter.
    Jo.
    Det var inte den frågan som (inte) besvarades i inlägget som jag citerade.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Molly) skrev 2023-07-17 16:58:49 följande:
    Att han är alkolist går inte att missa.
    Försöker gå rakt som alkolister gör. 
    Sen är sidor på nätet bra för att se domar mm.
    Har du för vana att kolla upp belastningsregistret på dina grannar eller är det just denna du är nyfiken på?

Jag tycker det låter obehagligt. 

Sen vet du inte om han är alkoholist för hans journal kan du inte kolla upp om du inte är behörig läkare till mannen.

Men vågar du inte ringa på kan du väl lämna en lapp i brevlådan,  anonymt såklart. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-18 08:37:34 följande:
    Har du för vana att kolla upp belastningsregistret på dina grannar eller är det just denna du är nyfiken på?

Jag tycker det låter obehagligt. 

Sen vet du inte om han är alkoholist för hans journal kan du inte kolla upp om du inte är behörig läkare till mannen.

Men vågar du inte ringa på kan du väl lämna en lapp i brevlådan,  anonymt såklart. 
    Nej ingen vana.
    Jag gjorde det efter jag mötte honom i soprummet full och stank sprit. Han gick från soprummet till sin bil och körde iväg.
    Jag ringde 112 och meddela bil färg regnr.
    Sen kollade jag upp honom och det var flera domar pga alkohol och olaga hot.
    Det är offentliga handlingar så inget att hänga upp sig på.
Svar på tråden Störningsjouren