Där jag har bott har det varit så att den som stör får en faktura på utryckningen. Dock tror jag inte den är på hela summan det egentligen kostar.
Om det är lugnt när jouren kommer dit KAN den som ringt få fakturan om det vill sig illa.
Särskilt om det sker flera gånger.
Jag hade en granne under mig som var psykist sjuk. Hon ville ofta ha hjälp och i början hjälpte vi henne, men det tog liksom aldrig slut så vi sa ifrån.
Då började hon klaga på att vi störde. Bla sa hon att vi släppte bowlingklot i golvet tidiga mornar. Hon hade frågat oss vid ett tillfälle vad som lät och det enda vi kunde komma på var om katten hoppat ner högst uppe från katträdet. Så vi flyttade det så det inte stod rakt ovanför där hon hade sin säng. (Hon sov i vardagsrummet så de tre barnen fick de tre sovrummen när de var där.)
Sen så ringde hon jouren om att vi väsnades och spelade hög musik. Då var vi inte ens hemma utan kom precis hem när jouren stod utanför vår dörr och lyssnade. Det var flera sådana händelser och efter andra gången så började hon få fakturor på det.
I ditt fall var det ju inte tyst när de kom så du riskerar inget.
Det du bör göra, och det kanske du gör också, är att ringa dem varje gång granne sätter igång. Du kan också anteckna när det börjar och hur länge det håller på även dagtid. Då har du sen ytterligare att visa upp för hyresvärden om det behövs och det visar att du inte ringer i tid och otid trots att man inte får störa oavsett tid på dygnet. Dagtid får man ju dock tåla lite mer och du skrev ju också att du inte störs dagtid, bara nattetid.
Tyvärr är det svårt att vräka folk som stör. Men det verkar som att det sker mer och mer, men det kan ju mest vara folk som inte har betalt hyran som vräks.