• RubicsCube

    Betala för två boenden

    Jag och min kille bor i hans lägenhet. Jag hyr ut min lägenhet. När jag flyttade in, och all annan tid, har min kille sagt att ?du behöver inte betala hyra här om du inte har hyresgäster, det ska inte tära på dig?. jag har betalat hyra när jag fick in hyresgäster och sedan någon månad när hyresgästerna flyttade ut, då jag hade lagt undan för en hyra till. Jag söker aktivt efter nya hyresgäster. 

    igår kom vi in på hyran och jag sa ?denna månad kommer jag inte kunna betala hyra, vilken tur att jag hade lagt undan och kunde göra det förra månaden?. För att jag inte fått nya hyresgäster och tänkte på det killen sagt. Utan hyresgäster ska jag inte pröjsa hyra hos honom. Då säger killen plötsligt ?om inget annat avtalat är det X % i ränta? jag var tydlig med att jag trodde att han skämtade men så var det inte. Han sa ?jag tänker inte gå back för att du inte har hyresgäster?. Kontexten är också att vi har haft stora utgifter och bådas ekonomi är lite sämre än vanligt. Jag blev lite ställd, men tänker sen att jag borde betala hyran. 


    det var bara lite tråkigt känslomässigt att han hade sagt en sak, men sen när det gällde var det inte alls så. Jag vet inte hur jag ska lyckas pröjsa för två boenden. Vi har bråkat om det men slutade med att jag sa att jag ska betala. nu vill jag ändå gå här utan att betala när jag vet att han vill ha betalt. Jag funderar lite på att bo i min lgh igen tills jag har en hyresgäst, då pröjsar jag mitt och han sitt och jag behöver inte betala för två boenden. 


    gör jag fel som blev lite sårad av det här? Jag känner ju om att situationen var omvänd skulle han få bo hos mig gratis, då situationen är som den är och han har sitt boende att betala och jag mitt. Men jag skulle ju prioritera att bo ihop än att få in pengar när personen kanske har det tight. sen uttryckte han också att om jag skulle flytta tillbaka till min lägenhet upplever han det hela som en ekonomisk uppgörelse. det är ju så jag upplever det nu också. 

  • Svar på tråden Betala för två boenden
  • Anonym (Dåligt)

    Han bevisade att de inte går att lita på honom. Flytta tillbaka och betala din egna lägenhet. Helt vansinnigt att du ska behöva betala för två boenden. Han får då själv betala för sitt och förlorar tiden med dig iom att han håller på så som han gör.

  • Anonym (Ann)

    Ni behöver prata om detta och komma överens om vad som gäller och sedan hålla er till det. Du ska inte behöva gå back på att bo med honom, tycker jag. Då kan du lika gärna bo kvar i din egen lägenhet. 

  • Anonym (Linna)

    Du ska givetvis inte betala för hans hyra de månader du betalar din egen hyra.

    Samboskap ÄR ju en ekonomisk uppgörelse, vad är det för fel med det? De flesta tjänar ju på att flytta ihop med någon och på så sätt få ner sina räkningar/kostnader.

    Frågan är ju varför han anser att han ska tjäna på ert samboskap men att du ska förlora på det. Han tycker alltså att han ska betala en halv hyra och du en och en halv hyra?
    Bara en sån sak hade fått mig att flytta tillbaka till min egen lägenhet och sedan allvarligt fundera över förhållandet.
    Han vill inte att du gör så för att han då måste betala mer men han har inga skrupler om att du måste betala mer.
    Det är inte en fin egenskap hos en partner. Jag hade nog gjort slut eller varit enbart särbo. Flyttar ni ihop på riktigt en dag så vet du ju ändå hans värderingar. Att bara han ska ha det bra enonomiskt, hur du har det skiter han i.

  • Tow2Mater
    Anonym (Linna) skrev 2023-07-15 13:29:05 följande:

    Du ska givetvis inte betala för hans hyra de månader du betalar din egen hyra.

    Samboskap ÄR ju en ekonomisk uppgörelse, vad är det för fel med det? De flesta tjänar ju på att flytta ihop med någon och på så sätt få ner sina räkningar/kostnader.

    Frågan är ju varför han anser att han ska tjäna på ert samboskap men att du ska förlora på det. Han tycker alltså att han ska betala en halv hyra och du en och en halv hyra?
    Bara en sån sak hade fått mig att flytta tillbaka till min egen lägenhet och sedan allvarligt fundera över förhållandet.
    Han vill inte att du gör så för att han då måste betala mer men han har inga skrupler om att du måste betala mer.
    Det är inte en fin egenskap hos en partner. Jag hade nog gjort slut eller varit enbart särbo. Flyttar ni ihop på riktigt en dag så vet du ju ändå hans värderingar. Att bara han ska ha det bra enonomiskt, hur du har det skiter han i.


    Bra skrivet.

    TS, det är NU du lägger grunden för hur ditt liv kommer se ut om typ 10-15 år - om du vill sitta med typ två barn i en lägenhet du känner du måste betala halva hyran för fast du kanske har minimal inkomst i form av lägsta föräldraledighetsdagar, tvingas ta all föräldraledighet själv innan barnen kan börja fsk för han kanske tar tillbaka löftet om att han skulle vara ledig halva tiden, etc. Du är nu vid en punkt du gör ett viktigt val i hur du hanterar och löser detta.
  • RubicsCube

    jag hållet ju med er. Om jag skulle flytta tillbaka till min lägenhet skulle han tolka det som att göra slut. 


    han har försökt att hitta andra vägar, typ en avbetalningsplan när jag sen väl har hyresgäster. Men det landar också fel hos mig. Och vi har minskat vår gemensamma budget för att jag ska kunna fixa hyran hos honom. 


    imorse sa han att ?jag måste lära mig att prioritera vårt oss istället för privatekonomi? och det är ju bra. 


    men jag känner mig ändå fånigt kränkt över det här och är sugen på att flytta tillbaka till min lägenhet ett tag. 

  • RubicsCube

    Tillägg: för att förtydliga så sade han imorse alltså att jag inte skall betala När jag inte har hyresgäster. 


    men det känns som jag vet hur han egentligen vill ha det, och vill inte gå runt i lägenheten Under dem förutsättningarna. 

  • Anonym (+++)
    RubicsCube skrev 2023-07-15 14:39:32 följande:

    Tillägg: för att förtydliga så sade han imorse alltså att jag inte skall betala När jag inte har hyresgäster. 


    men det känns som jag vet hur han egentligen vill ha det, och vill inte gå runt i lägenheten Under dem förutsättningarna. 


    Han kanske har tänkt en runda till, mindes att han sagt så förut, samt insett att det blir tufft för dig att betala 1,5 hyra när han betalar 0,5. I så fall är det ju bra.

    Ni kanske ska sätta er ner och göra ett skriftligt avtal, så att ingen kan "glömma" vad ni har bestämt? 

    Men ja, alternativet är att du bor hos dig och han hos sig, tills du har hyresgäst igen. 
  • Anonym (Inte kärleksfullt)

    Som tidigare trådsvarare svarat är det en varningsflagga att han ens tänkte tanken att du ska betala 1,5 hyra och han en halv. Samboskap bör inte handla om att få så mycket ekonomisk vinning som möjligt av den andra. Detta kan bli ett problem om ni skaffar barn som tidigare trådsvarare skrev. 

    För mig hade det känts som att han inte brydde sig om mig om det varit min sambo som betett sig så. Bra att han ändå förstod att han betett sig dåligt. Är man sambos är man ett team - det borde vara ni mot världen!

    Min man och jag har alltid varit generösa mot varandra ekonomiskt (trots bonusbarn har det aldrig varit tjafs om pengar). I de få fall vi haft det tufft ekonomiskt har vi snålat båda två och den med mest pengar har delat med sig. Vi sitter i samma båt liksom. 

  • Jemp

    Hur länge sen gjorde ni den överenskommelsen och hur många månaders framförhållning hade du när du meddelade att du inte skulle betala hyran? 

Svar på tråden Betala för två boenden