• Anonym (Hur ska jag våga)

Trauma från barndomen förstör för mig

Jag har så svårt för att öppna upp mig och prata med min sambo när jag är ledsen. Rädslan över att han ska bli arg eller sur finns där hela tiden men han är verkligen inte en sån person! Detta är nog bara ett trauma jag har från min barndom då min pappa var arg, hård och aldrig visade någon kärlek. Jag fick aldrig någon tröst när jag var ledsen och fick sitta på mitt rum. Det har gjort att jag, nu i vuxen ålder, har svårt att be om tröst och närhet från min sambo när jag inte mår bra. Jag håller tyst och blir frånvarande. 

Jag vet inte hur jag ska bryta detta mönster. Just nu är jag ledsen och har velat prata med honom sen igår men det går lixom inte. Jag vill inte förstöra stunden. 
  • Svar på tråden Trauma från barndomen förstör för mig
  • Anonym (...)

skriv till honom? Inled med att du har så svårt att prata om det men att du vill prata, men skriver nu för att starta. 

• Anonym (Hur ska jag våga)

Ja, men vill ju inte förstöra hela stämningen. Jag är nog lite skadad eller mycket skadad av den förra killen jag dejtade. Han var som min pappa. Att visa några känslor var inte okej under hans tak och han blev alltid sur och trött om jag var ledsen för något. 

• Jårdi

Låter som att du behöver ta kontakt med en psykolog för att bearbeta ditt trauma under trygga förhållanden. Först efter det kan du börja jobba  med att förändra  dina relationsmönster.  

• Anonym (Terapi?)

Beklagar din situation. Var din mamma inte med i bilden när du växte upp? Jag tycker du ska söka hjälp så att du får bearbeta din uppväxt med professionell hjälp - uppväxten präglar oss enormt.

• Anonym (Shadowwork)

Hej Ts har du provat shadow wrk min flickvän lärde mig shadow  work och mår idag mkt bättre

• Söndagsbarnet

Jag känner igen mig mycket i detta. Känner också igen vissa killar jag dejtat. Det där att man blivit bra på att ?trösta sig själv? men inte riktigt vet hur man ska våga söka tröst, saknar orden, kanske inte riktigt ens får tag i exakt hur det känns. Och så när man väl försöker så kan det bli lite ketchupeffekt, att man blir helt förtvivlad och tröstlös?
    Skulle du kunna berätta för din kille att det är såhär? Ett tips är att man kan öppna sig lite grann i taget. Typ en dag när du känner dig ledsen så kan du bara ta mod till dig att istället för att spela glad säga ?jag känner mig lite ledsen idag?. Nästa gång kanske du vågar säga ?jag tycker det kan vara svårt att prata om det som gör mig ledsen, jag har varit så van vid att trösta mig själv men jag skulle vilja göra annorlunda med dig för jag litar på dig?. 

De allra flesta blir glada och varma av att höra att man litar på dem, eller vill lita på dem. Att man känner en sådan kärlek till dem. Tänk på det. <3

• AndreaBD

Gå i terapi! En vanlig samtalsterapi bör funka där. En psykolog kan förhoppningsvis på bara några gånger säga rätt saker och så kan det släppa. 

• Amanda33
    Jårdi skrev 2023-07-15 21:22:44 följande:
    Trauma från barndomen förstör för mig

Låter som att du behöver ta kontakt med en psykolog för att bearbeta ditt trauma under trygga förhållanden. Först efter det kan du börja jobba  med att förändra  dina relationsmönster.  

Håller med, du behöver verkligen kontakta en psykolog för att få hjälp att bearbeta ditt trauma under trygga förhållanden.
    Carpe diem
Svar på tråden Trauma från barndomen förstör för mig