• MaryPoppinsM

Lov och varannan vecka

Hej,

Jag har funderingar kring skollov för mitt äldsta barn som bor varannan vecka. Jag och min sambo har möjlighet och hittar gärna på mycket så fort barnen är lediga. Vi åker på semester, skidresa, hälsar på folk på landställen. Min 6-åring som bor varannan vecka vill gärna vara med oss på loven då hennes pappa sällan hittar på något alls. Han har det tight ekonomiskt, är ofta trött och gillar inte att vara utomhus, vilket gör att loven till stor del spenderas i hans tvårummare. I julas var de inte utomhus en enda gång på en vecka medan andra barn var ute och åkte pulka. Han är nitisk med att dagar och timmar ska splittas 50/50 med dottern, oavsett vad. Går inte att diskutera vad som är bäst för henne. Även om vi har semester och han jobbar så vill han hellre att hon är på fritids än är ledig med oss. Allt för att inte ?förlora dagar? själv. Det känns hemskt att lämna henne till den ledigheten när hon ser sina småsyskon åka iväg med oss och hon är alltid ledsen inför loven med honom.

Som jag förstår finns ingen annan lösning än att vänta in att hon blir stor nog att rent juridiskt få bestämma själv. För även en umgägesförälder (om vi skulle gå vägen via domstol) som inte har boendet på vardagar verkar i alla domar jag läst ändå ha hälften av loven. Någon med annan erfarenhet? Vill understryka att det här i första hand inte är en ekonomisk fråga utan om att han inte intresserar sig för att göra saker och skyller på dålig ekonomi. Att gå till skogen och plocka blåbär och dricka en festis hade gjort hennes dag tex, behöver ju inte vara så storslaget i den åldern. 

Någon som varit i liknande sits på ena eller andra sidan? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Lov och varannan vecka
  • JodiBabe
    MaryPoppinsM skrev 2023-07-17 12:41:32 följande:
    Lov och varannan vecka

Hej,

Jag har funderingar kring skollov för mitt äldsta barn som bor varannan vecka. Jag och min sambo har möjlighet och hittar gärna på mycket så fort barnen är lediga. Vi åker på semester, skidresa, hälsar på folk på landställen. Min 6-åring som bor varannan vecka vill gärna vara med oss på loven då hennes pappa sällan hittar på något alls. Han har det tight ekonomiskt, är ofta trött och gillar inte att vara utomhus, vilket gör att loven till stor del spenderas i hans tvårummare. I julas var de inte utomhus en enda gång på en vecka medan andra barn var ute och åkte pulka. Han är nitisk med att dagar och timmar ska splittas 50/50 med dottern, oavsett vad. Går inte att diskutera vad som är bäst för henne. Även om vi har semester och han jobbar så vill han hellre att hon är på fritids än är ledig med oss. Allt för att inte ?förlora dagar? själv. Det känns hemskt att lämna henne till den ledigheten när hon ser sina småsyskon åka iväg med oss och hon är alltid ledsen inför loven med honom.

Som jag förstår finns ingen annan lösning än att vänta in att hon blir stor nog att rent juridiskt få bestämma själv. För även en umgägesförälder (om vi skulle gå vägen via domstol) som inte har boendet på vardagar verkar i alla domar jag läst ändå ha hälften av loven. Någon med annan erfarenhet? Vill understryka att det här i första hand inte är en ekonomisk fråga utan om att han inte intresserar sig för att göra saker och skyller på dålig ekonomi. Att gå till skogen och plocka blåbär och dricka en festis hade gjort hennes dag tex, behöver ju inte vara så storslaget i den åldern. 

Någon som varit i liknande sits på ena eller andra sidan? Hur gjorde ni?

Måste ni åka bort utan henne? Det är ju ett svek mot henne av dig.

Du kan inte kontrollera att pappan inte vill hitta på nåt, men du kan ju undvika att resa på massor av kul när dottern inte är med. Dvs din familj kan väl resa varannan vecka istället.
  • MaryPoppinsM
    JodiBabe skrev 2023-07-17 12:55:45 följande:
    Måste ni åka bort utan henne? Det är ju ett svek mot henne av dig.

Du kan inte kontrollera att pappan inte vill hitta på nåt, men du kan ju undvika att resa på massor av kul när dottern inte är med. Dvs din familj kan väl resa varannan vecka istället.

Tack för ditt svar. Det handlar inte om att vi reser varje vecka utan kan vara så enkla saker som att åka och bada, gå på middag hos någon i familjen etc, så tycker hon att det är tråkigt att inte få vara med. Att tiden hos henne pappa mest är en väntan på att få komma till oss igen. Jag tycker inte att det är rättvist mot de andra barnen att de ska sitta hemma och ha tråkigt för att deras syster tvingas till det. Och helst hade vi såklart sett att hon var med. Så det är en svår balansgång

• nernu

Det är ju tråkigt men hon har den pappa hon har. Ingen domstol skulle dra ner på umgänge med en fungerande förälder för att han inte hittar på roliga saker. 

• Mandel

Kan du inte föreslå att ni byter dagar du och pappan när det är lov och ni vill åka iväg?
    Om du lite försynt i god tid frågar att i år infaller sportlovet på din vecka, men jag skulle villa höra om det är okej med dig att hon är med mig den veckan och att hon är med dig en av mina veckor istället så hon kan få följa med oss på resa och ha det roligt under lovet.

Eller förtydliga verkligen att du inte tänker kräva underhåll om hon är mer med dig om det är utgiften han är nervös för.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MaryPoppinsM
    Mandel skrev 2023-07-17 13:29:37 följande:

Kan du inte föreslå att ni byter dagar du och pappan när det är lov och ni vill åka iväg?
    Om du lite försynt i god tid frågar att i år infaller sportlovet på din vecka, men jag skulle villa höra om det är okej med dig att hon är med mig den veckan och att hon är med dig en av mina veckor istället så hon kan få följa med oss på resa och ha det roligt under lovet.

Eller förtydliga verkligen att du inte tänker kräva underhåll om hon är mer med dig om det är utgiften han är nervös för.

Tack för input. Han är inte rädd för underhåll utan det handlar om att det ska vara rättvist mellan honom och mig med dagarna. Jag har försökt den här vägen med dåligt resultat tyvärr. Tror tyvärr att han inte vill att dottern ska få extra lov med oss eftersom det får honom att känna sig underläge och att han känner sig hotad av det. ?Kan hon inte resa med mig ska hon inte resa med dig, det känns orättvist?. Men absolut är det ett bra förslag, ska jobba vidare på det när det blir aktuellt.

• Anotherone
    MaryPoppinsM skrev 2023-07-17 13:41:41 följande:

Tack för input. Han är inte rädd för underhåll utan det handlar om att det ska vara rättvist mellan honom och mig med dagarna. Jag har försökt den här vägen med dåligt resultat tyvärr. Tror tyvärr att han inte vill att dottern ska få extra lov med oss eftersom det får honom att känna sig underläge och att han känner sig hotad av det. ?Kan hon inte resa med mig ska hon inte resa med dig, det känns orättvist?. Men absolut är det ett bra förslag, ska jobba vidare på det när det blir aktuellt.

Jag tror att det är den bästa vägen.
    Det låter hjärtskärande att ni går iväg på middag till goda vänner medan hon bara sitter tiden. Även om inte "vet" allt så ja... hon vet ju vad ni gör tillsammans annars när hon är med. Så att hon ska sitta där och ha sådana tankar. Det måste vara jättejobbigt för er alla.

Om ni byter en vecka mot en annan helt utöver det faktum att det är en lov-vecka så borde han vara nöjd kan jag känna. En vettig förälder hade inte lagt sina egna principer eller känslor kring tillkortakommanden (vilket kan säkert kan ha) så att de gick ut över barnet. Ni VILL ju ha flickan hos er.
    Samarbetssamtal hos familjeenheten på kommunen kan man ha även om man överens och det inte handlar om ändrat umgänge. Kanske kan någon där stötta dig i att ge pappan perspektiv?
  • Mortiscia80

Jag skulle föreslå ett samtal hos Familjerätten där ni pratar om möjligheten att byta veckor under loven. Man kan fortfarande ha 50/50, det är inte frågan om att hindra umgänget. Samtidigt är umgänget till för dottern, inte pappan, och det verkar inte som att hon får ut så mycket av att tvingas sitta instängd när andra barn är ute och leker. Det blir så klart bättre när hon blir äldre och kan gå ut ensam, men just nu känns det kanske ledsamt för henne.

• Magical

Jag tycker du ska försöka med det förslaget ovan, och göra det regelbundet. Mjuka upp honom sakta liksom. Framför rakt och ärligt att barnet utrycker detta och att han inte kan ha missat det. 

I takt med att barnet blir äldre och kanske kan mer och mer uttrycka att hon vill hänga med er,/de andra barnen, så kanske han sakta förstår. 

• MaryPoppinsM
    nernu skrev 2023-07-17 13:25:00 följande:
    Lov och varannan vecka

Det är ju tråkigt men hon har den pappa hon har. Ingen domstol skulle dra ner på umgänge med en fungerande förälder för att han inte hittar på roliga saker. 

Tack för svar. Har du någon erfarenhet av hur domstolar behandlar just lov och umgänge? Givetvis skulle jag inte ta det till domstol för att han är tråkig att vara med utan det ligger mycket annat i hans föräldraförmåga som är problematiskt till stor del följt av hans psykiska ohälsa. Anledningen att jag undrar just över loven är för att jag inte har sett domar där den lediga tiden regleras i umgänge utan enbart vardagarna. Tex om hon framåt skulle bo bara varannan helg hos honom så skulle ändå hälften av loven vara där som jag förstått det.
  • Mortiscia80
    MaryPoppinsM skrev 2023-07-17 13:55:10 följande:
    Tack för svar. Har du någon erfarenhet av hur domstolar behandlar just lov och umgänge? Givetvis skulle jag inte ta det till domstol för att han är tråkig att vara med utan det ligger mycket annat i hans föräldraförmåga som är problematiskt till stor del följt av hans psykiska ohälsa. Anledningen att jag undrar just över loven är för att jag inte har sett domar där den lediga tiden regleras i umgänge utan enbart vardagarna. Tex om hon framåt skulle bo bara varannan helg hos honom så skulle ändå hälften av loven vara där som jag förstått det.
    Nu var detta inte ställt till mig men det jag vet om sådana här ärenden är att man alltid måste börja med Familjerätten innan man tillåts gå till tingsrätten, så är arbetsgången numera helt enkelt.

I FR kan man diskutera sånt som umgängesschema och annat. Det är också här du ska lyfta de brister du ser i hans föräldraskap. Är det så att föräldrarna inte kan komma överens hos FR och det är stora brister kan man ansöka om enskild vårdnad, umgängesrätten finns alltid kvar oavsett, men det ger dig en chans att styra umgänget på ett helt annat sätt! Det betyder att pappan i princip måste foga sig efter ditt/ert schema (så klart med dotterns bästa i tankarna) och du kan låta honom fortsätta ha tid 50/50 men om ni t ex ska på resa tillsammans under småloven kan du säga till att ni kommer att byta, just den gången. Just nu verkar han inte sätta hennes bästa först utan kämpar för millimeterrättvisa bara för sakens skull, och det blir inte rätt mot henne. Tingsrätten går knappast in på sådan detaljnivå som vem som ska ha vilka lov osv, särskilt som det är något som kan ändras från år till år. Om man däremot har en överenskommelse om varannan helg så spelar det ingen roll om det är lov eller inte.
Svar på tråden Lov och varannan vecka