• Anonym (Så svårt)

Vilka glasögon ska jag ha?

Jag har haft ganska markanta mörka bågar ett tag nu och jag har tröttnat lite på dom då jag känner att dom tar upp hela ansiktet på nåt vis.

Jag vill ha något som passar ett ovalt ansikte. Jag är ljushyad och mörkblond och passar bäst i guldsmycken.

Jag kan tänka mig färg på glasögonen som blå t ex men inga skrikiga färger. Jag vill ha lite mer diskreta och kanske tunnare bågar den här gången men dom får inte vara helt intetsägande ändå. Sen är det ju det svåra med att inte se äldre ut än man är som jag tycker att vissa glasögon får en att göra men jag har svårt att sätta fingret på vad det är. Vad får en att se äldre ut?

Hur väljer du glasögon? Har du några bågar du vill visa här som du har haft eller funderar på? Vi kan kanske hjälpa varandra att välja nya bågar?

• Svar på tråden Vilka glasögon ska jag ha?
  • Anonym (Två regler för mig)

Jag har två saker som jag väljer efter. Det viktigaste är att bågarna inte täcker ögonbrynen då det tar bort mycket av ansiktsuttrycket. Det andra är att övre delen av bågen ska vara rak då det passar mitt ansikte bäst (jag antar att dett beror på min ansiktsform).

• Anonym (Så svårt)
    Anonym (Två regler för mig) skrev 2023-07-18 15:01:35 följande:

Jag har två saker som jag väljer efter. Det viktigaste är att bågarna inte täcker ögonbrynen då det tar bort mycket av ansiktsuttrycket. Det andra är att övre delen av bågen ska vara rak då det passar mitt ansikte bäst (jag antar att dett beror på min ansiktsform).

Det med ögonbrynen har jag läst att man ska göra som du gör. Mitt problem är att mina ögonbryn sitter olika högt och att jag har tunga ögonlock så jag har inte så mycket plats mellan ögonen och ögonbrynen för ett par glasögon att ens få plats. Så mina glasögon täcker oftast mina ögonbryn helt.

Det med rak båge är ju bra att du vet vad som passar dig bäst. Jag måste nog också testa olika former för att se vad som passar mig bäst av mina gamla bågar så jag har något att utgå ifrån i affären.

Hur tänker du angående tjocka eller smala bågar? Metall eller plast? Färg eller inte på bågen?
  • Anonym (Hjärta)

Jag har ungefär samma färger som du, och ovalt ansikte. Jag har lite större glas, stora runda bågar med tunn guldfärgad skalm. 

Jag har tidigare haft mörka bågar som var ganska kraftiga och dominerande. Jag valde guldfärg för att det är en varm färg, och de runda glasen ger ett vänligt och positivt intryck. Jag har tidigare haft mer kantiga som var särpräglade, men gillar dessa stora, runda glas som känns inbjudande utan att ta över.

• Anonym (Så svårt)
    Anonym (Hjärta) skrev 2023-07-18 20:26:28 följande:

Jag har ungefär samma färger som du, och ovalt ansikte. Jag har lite större glas, stora runda bågar med tunn guldfärgad skalm. 

Jag har tidigare haft mörka bågar som var ganska kraftiga och dominerande. Jag valde guldfärg för att det är en varm färg, och de runda glasen ger ett vänligt och positivt intryck. Jag har tidigare haft mer kantiga som var särpräglade, men gillar dessa stora, runda glas som känns inbjudande utan att ta över.

Det låter fint. Är dina bågar i metall? Jag testade tunna guldmetallbågar förra gången jag böt men kände mig så himla gammal i dom fast optikern sa att jag var fin i såna bågar.

Har du varit nöjd med dina bågar? Det låter som något jag borde titta på igen. Råkar du ha någon länk på hur bågarna ser ut?
  • Tow2Mater

Ett tips är att begränsa dig inte bara till dambågar, utan titta även på tunna herrbågar om du inte hittar något du gillar. Vill man t ex ha små glasögon, kan det finnas bland herrmodellerna, medan dammodellerna bara har blivit större och större senaste åren.

Svar på tråden Vilka glasögon ska jag ha?