• Anonym (Maria)

Vet ni någon god parfym som är somrig?

Tycker de jag har känns som vinter/höst parfymer... vill ha någon som passar bra på sommaren! 

Men inte alltför lätt/mesig i doften heller.

Kanske lite kryddig/orientalisk touch om det är möjligt för en somrig men det är inget måste! Huvudsaken att den luktar somrigt/blommigt!

Kom gärna med tips!

• Svar på tråden Vet ni någon god parfym som är somrig?
  • Tihi

Någon av Clean kanske? De brukar ha sommardofter varje år men tycker att många av deras andra också är somriga.

• Mayweed

Finns ju onekligen en del. Men vad tänker du för budget? :) ska det vara lättillgängligt eller funkar det med webbshoppar?
    Men några snabba förslag är ju klassikern Chanel - Coco Mademoiselle, eller Byredo - Bal D'afrique.
    Jag gillar själv Houbigant - quelques fleurs Royal, men den är inte för alla.
    Kan nog komma med en drös förslag till, men inte utan inriktning  😁

• Anonym (Maria)
    Mayweed skrev 2023-07-18 20:50:46 följande:

Finns ju onekligen en del. Men vad tänker du för budget? :) ska det vara lättillgängligt eller funkar det med webbshoppar?
    Men några snabba förslag är ju klassikern Chanel - Coco Mademoiselle, eller Byredo - Bal D'afrique.
    Jag gillar själv Houbigant - quelques fleurs Royal, men den är inte för alla.
    Kan nog komma med en drös förslag till, men inte utan inriktning  😁

Webshoppar funkar väl, budget -ja jag vet inte? 2000 kr max kanske? Men den måste inte vara dyr.

Berätta gärna mer, varför är den inte för alla?
  • Anonym (Dofter)

Min absoluta favoritdofter är de från Narciso Rodriguez!
    Det finns ett par stycken att välja på men alla doftar fantastiskt.
    En annan är Chanel Chance. Somrig med mycket doft.
    Till kvällen så passar Hermes traveller toppen.

• Anonym (...)

Gå in på en Kicks-butik och be om hjälp. Jag fick superbra hjälp där när jag behövde hitta en ny parfym eftersom den jag använt i 20 år hade slutat tillverkas. Jag var helt nollställd, hade ingen som helst aning om vad jag skulle ha, eller ens ville ha. Expediten lyckades (förvånansvärt snabbt) leda mig till två parfymer som kunde passa mig och den ena visste jag direkt jag hade luktat på den, att det var DEN jag skulle ha. Nu kör jag nog den i 20 år, haha.  

• Mayweed
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 21:12:44 följande:
    Webshoppar funkar väl, budget -ja jag vet inte? 2000 kr max kanske? Men den måste inte vara dyr.

Berätta gärna mer, varför är den inte för alla?
    Parfym är generellt något som måste provas, iom att huden kan ampa upp lite olika på olika människor. Men tex Coco mmlle och Bal d'afrique har jag inte stött på någon som inte funkar i. 
    Quelques fleurs, är ganska mycket. Blommor och honung 🥰🤤
    Så på mig, som ampar upp sötma och vanilj så blir den bara härlig. Men på någon som appar upp honungen eller "värme" (kan inte förklara bättre) så kan den bli kvalmig. 
    Jag har också en tendens att dra mig till orientaliska dofter, så majoriteten av mina parfymer drar åt höst/vinter 😁

Med 2000 så kan du hitta ganska mycket!
    Ska kolla lite vad jag har hemma och komma med förslag. Mycket kan man sedan köpa sample på, på tex fragrancesandart.com, och liknande sidor.
  • Anonym (S)

Narciso Rodrigues For her doftar blommigt och fräscht utan att vara mesig.

• Anonym (Flora)

En gammal goding och personlig favorit sedan trettio år tillbaka: Cabotine från parfymhuset Grès. Den allra första Cabotine med den illgröna broccolihatten. Det är min sommardoft varje år sedan den kom 1990.  Blommig, men med ett örtigt kryddigt bett Behagligt pris dessutom 100ml edp för under 200 kr i näthandeln. Vansinnigt billigt för en doft av så hög klass.

• Anonym (Anna)

Tommy Hilfiger - Tommy girl

Escada - Flor del Sol (äldre, men finns på nätet)

Svar på tråden Vet ni någon god parfym som är somrig?