Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?
TS,
Du tror inte att han bara mindfuckar dig till en abort? Spela på ditt samvete så du ska känna att du gör fel som behåller barnet?
Jag har två fantastiska barn med samma pappa, båda planerade av oss båda, av en mängd olika anledningar har han ingen relation till yngsta barnet. Han tog inga initiativ till att lära känna den yngsta. Jag separerade från pappan när yngsta var 3 år. Sedan dess är det i princip bara äldsta som har umgänge med sin pappa, om än sällan. Nu har det gått ett år och den yngsta väljer bort sin pappa till 99%. Sonen sätter reglerna nu.
Jag har pratat med barnpsykolog även sökt hjälp själv hos psykolog för jag har varit så förtvivlad över hur pappan har agerat. Det gör ont i hjärtat på alla plan.
Men alla jag mött med kunskaper är eniga om att en välfungerande kan kompensera för det här. Äldsta barnet får ha sitt umgänge. Men även det barnet kommer att förstå en dag. Så länge du har en fin anknytning till den lilla och ger kärlek och allt det en förälder ska ge så skadar det inte barnet. En bra förälder är bättre än en bra och en dålig.
Självklart ska han stå som pappa, det är lag på det, se till att ha ensamvårdnad så att du automatiskt får alla föräldrardagarna. Skriver du barnet som fader okänd så ger du upp barnets rätt till arv er. Gör inte det för att skydda en osmaklig vuxen man!