Inlägg från: Anonym (En pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En pappa)

Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?

Det här är ett förfärligt beteende av pappan! 

Jag hoppas att det här är en reaktion efter chocken. Han känner sig säkert påtvingad till något han inte har väalt själv, och känner säkert att du bär en del av den skyldigheten (då barnet är i dig, och då du kan välja abort). Hoppas han agerar mer sansat senare och umgås med båda barnen.

Han kanske behöver prata med en kurator eller psykolog så hjälper de honom. 

Det är fint och ärligt av dig att erkänna ert ansvasbristande i samband med denna graviditet. Men man lär sig av livet. Grubbla inte mycket över det. 

Nu tycker jag att du skall vara glad över det nya barnet. Du ska självklart ange hans pappa. Allt annat vore ett moraliskt brått av dig mot barnet (skit i vad pappan tycker). 

Jag tycker inte du skall skapa onödiga konflikter med pappan. Låt det nya barnet komma och observera hur dynamiken utvecklas. Om hans pappa har ett mjukt hjärta, så kanske du kan övertyga honom om att hälsa på det nya barnet osv
    Kanske kan du prata med hans eventuella nya tjej, så hon övertygar honom om att träffa barnet. 

Ta hjälp av psykolog och socialtjänsten allt eftersom du behöver. Jag råder dig till att inte orosanmäla honom förrän det börjar gå över barnens välmående. Även då, skulle jag tipsa om att låta någon annan göra det åt dig (släkt eller helst vård/förskolepersonal). 

Men som sagt, börja med de fredliga metoderna först.

Lycka till. 
    Var glad! 
    Kram

• Anonym (En pappa)
    Tow2Mater skrev 2023-07-20 13:02:12 följande:
    Man pratar klarspråk. Det har både TS och mannen misslyckats med. Tänk liknande som samtycke vid sex. Tydligt samtycke (och inte något diffust silent-comitment) borde ju vara självklart.
    Helt rätt har du. 

Att skaffa barn är ett stort ansvar. Man ska komma överens med ett tydligt språk. Inga antaganden eller silent-commitment.

TS har nämnt dock att båda kan ha brustit i ansvar, och det har de gjort. Ingen snack om saken.

Diskussionen är snarare vad man ska göra nu, och där kom det fram en hel del bra förslag. 
Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?