• Ferdinand101

menstruation 11 dagar för tidigt

Hej, jag har under fem månader haft olika gynekologiska besvär men läkaren kan inte hitta anledningen till dessa besvär. Min symtom startade med smärta längst ner i magen två veckor innan mens, och nu upplever jag även oregelbunden menstruation. Min menstruation håller väldigt länge (8 dagar) och är väldigt riklig dom 4 dagarna. Det är så pass riklig att jag är sängliggande i några dagar tills mensen blir mindre och mindre. Idag fick jag min mens 11 dagar för tidigt, vilket är väldigt olikt sig eftersom min cykel är oftast 32-34 dagar lång. Min cykel denna gång är 22 dagar lång, alltså så  var det 16 dagar sen jag hade mens sist. Jag är inte ens säker om jag har hunnit få min ägglossning. Det har bara blivit så konstigt, och jag märker hur det är en skillnad men jag vet inte vad jag ska göra. Jag har redan besökt en gyn som ej kunde utföra Vag-Ultrajud och vet inte då om jag bör kontakta dom igen ?

• Svar på tråden menstruation 11 dagar för tidigt
  • Pimpinellan

En gyn som inte kan göra VUL? Låter ju helknäppt. Gå privat är mitt svar. Du måste ju utredas ordentligt. Flera hormonprover och VUL förstås. Dina besvär kan ju bero på flera saker som tex endometrios eller myom. Det finns medicin mot riklig mens. Även på recept.

• Ferdinand101
    Pimpinellan skrev 2023-07-19 14:27:17 följande:

En gyn som inte kan göra VUL? Låter ju helknäppt. Gå privat är mitt svar. Du måste ju utredas ordentligt. Flera hormonprover och VUL förstås. Dina besvär kan ju bero på flera saker som tex endometrios eller myom. Det finns medicin mot riklig mens. Även på recept.

Jag har väldigt ont när gyn försökte utföra VUL, så det gick tyvärr ej att göra det. Gick för andra gången hos privat denna gång och stötte på samma problem. Jag misstänker också endometrios, med tanke på att jag mår sjukt dålig vid mens. Men jag vet ej hur jag ska ta mig vidare när jag inte kan göra VUL och det finns inte någon mottagning nära mig som utför transabdominal UL heller  :/ 
  • Pimpinellan
    Ferdinand101 skrev 2023-07-19 21:51:37 följande:
    Jag har väldigt ont när gyn försökte utföra VUL, så det gick tyvärr ej att göra det. Gick för andra gången hos privat denna gång och stötte på samma problem. Jag misstänker också endometrios, med tanke på att jag mår sjukt dålig vid mens. Men jag vet ej hur jag ska ta mig vidare när jag inte kan göra VUL och det finns inte någon mottagning nära mig som utför transabdominal UL heller  :/ 
    Du skulle behöva gå till en endo.mottagning. Tyvärr finns det inte många såna. Själv vet jag bara om Uppsala faktiskt. Endo. syns ju inte med vare sig UL eller VUL utan bara via op., men du borde ju börja med VUL/UL och hormonprover i alla fall.
    Kanske värt åka en bit bort trots allt?
Svar på tråden menstruation 11 dagar för tidigt