• Anonym (TS)

Förskott på arv?

Min moster ägde ett antal fastigheter. Innan henne bortgång gav hon bort en fastighet till min bror och tänkte även ge en till mig.
    Nu har min moster gått bort och eftersom hon inte hade något testamente eller några barn ärvde min mor allt. Nu vill hon ge en fastighet till mig, så det ska bli lika för oss syskon. Men kan min bror sedan hävda att detta räknas som förskott på arv? 

• Svar på tråden Förskott på arv?
  • Anonym (Lis)

Det bästa är att prata med en jurist. Det ses nog som förskott på arv. Beroende på hur stor del av din mors tillgångar som ligger i den fastigheten så kan det nog gå att skriva nåt som reglerar det, så länge inte din brors laglott påverkas.
    så prata med en jurist.

• Anonym (Måsen)

Hej! Ja det går

Dock måste gåvobrevet innehålla meningen:
    Gåvan skall inte avräknas som förskott på arv.

Missar man det kan brodern komma och begära att det skall återgå till dödsboet om han är en hemsk person

• Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2023-07-19 05:46:40 följande:

Gåvobrevet ska som sagt ange att gåvan inte ska utgöra förskott på arv. Om din brors laglott inte påverkas är det lugnt, annars kan gåvan komma att jämkas enligt det förstärkta laglottsskyddet för bröstarvingar. Finns en del att läsa om detta, här är en länk som exempel.

https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-en-gava-inte-ska-utgora-forskott-pa-arv

Men vad innebär det rent krasst. "Ska inte räknas som arv". Det påverkar inte laglotten idag dvs fastigheten i sig utgör inte 50% av min mors ägodelar men det blir ju i slutändan så att ska vi dela på resten så kommer ju hans 50% bli mindre om denna fastighet inte räknas med.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2023-07-20 22:13:14 följande:
    Men vad innebär det rent krasst. "Ska inte räknas som arv". Det påverkar inte laglotten idag dvs fastigheten i sig utgör inte 50% av min mors ägodelar men det blir ju i slutändan så att ska vi dela på resten så kommer ju hans 50% bli mindre om denna fastighet inte räknas med.
    Mindre? Hur får du det att bli mindre? 

Den dagen eran mamma dör och ni arver så delas tillgångarna lika mellan er (laglotten).  Hans laglott blir inte mindre av att du tidigare fått en gåva då den gåvan inte räknas som arv överhuvudtaget.  Om ni nu skriver ett korrekt gåvobrev. 
  • Anonym (Z)
    Gåvan blir inte förskott på arv om ni skriver gåvobrevet korrekt. Läs på länken jag skickade. Du kan också googla förstärkt laglottskydd, står om det också på länken. 
  • Egon den stora

Som tidigare nämns så är det lätt värt att ta en timme hos en jurist när det gäller så mycket pengar. 
    Inga problem om det skrivs rätt. 

• Anonym (J)
    Ja, skänker din mor fastigheten till dig och det står i gåvobrevet att det inte är förskott på arv blir din brors arv mindre.
  • Anonym (M)

Och din del av arvet blir också mindre eftersom hon delat ut en fastighet till honom redan. 

I slutändan blir det korrekt, ni har fått en fastighet vardera och delar sedan lika på resterande arv.

• EpicF

Anonym (J): Arvet blir inte mindre eftersom fastigheten aldrig har varit tänkt som arv. 

• Anonym (Z)
    Anonym (M) skrev 2023-07-21 10:27:26 följande:

Och din del av arvet blir också mindre eftersom hon delat ut en fastighet till honom redan. 

I slutändan blir det korrekt, ni har fått en fastighet vardera och delar sedan lika på resterande arv.

EpicF skrev 2023-07-21 11:54:20 följande:

Anonym (J): Arvet blir inte mindre eftersom fastigheten aldrig har varit tänkt som arv. 

Rent juridiskt har mostern gett bort fastighet 1. Den har alltså inget alls med TS mor att göra.

Därefter gick mostern bort och mosterns kvarlåtenskap ärvdes. inklusive fastighet 2. av TS mor. 

Fastighet 2 ägs alltså nu av TS mamma och om hon går bort nu, utan testamente, ärver TS och hennes bror även fastighet 2 till lika delar mellan sig.

Så visst blir arvet efter mamman mindre om hon ger bort fastighet 2.

• EpicF
    Anonym (Z) skrev 2023-07-21 13:01:48 följande:
    EpicF skrev 2023-07-21 11:54:20 följande:

Rent juridiskt har mostern gett bort fastighet 1. Den har alltså inget alls med TS mor att göra.

Därefter gick mostern bort och mosterns kvarlåtenskap ärvdes. inklusive fastighet 2. av TS mor. 

Fastighet 2 ägs alltså nu av TS mamma och om hon går bort nu, utan testamente, ärver TS och hennes bror även fastighet 2 till lika delar mellan sig.

Så visst blir arvet efter mamman mindre om hon ger bort fastighet 2.

Nej,  inte dirket eftersom fastigheten aldrig var tänkt att ingå i arvet. 
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2023-07-21 18:15:25 följande:
    Nej,  inte dirket eftersom fastigheten aldrig var tänkt att ingå i arvet. 
    Mostern hade inte tänkt det nej, men just nu ingår den i arvet efter mamman om hon skulle kolavippa. Hard core facts.
  • EpicF
    Anonym (Z) skrev 2023-07-21 19:22:04 följande:
    Mostern hade inte tänkt det nej, men just nu ingår den i arvet efter mamman om hon skulle kolavippa. Hard core facts.
    Det är aldrig tänkt att ingå i arvet efter mamman, då ts ska få det ingåva av mamman. Mostern är död och förmodligen redan begravd. 
  • Anonym (Z)
    EpicF skrev 2023-07-21 19:52:51 följande:
    Det är aldrig tänkt att ingå i arvet efter mamman, då ts ska få det ingåva av mamman. Mostern är död och förmodligen redan begravd. 
     Just nu ingår det och det är ju därför TS startat tråden, för att hon vill att det ska undantas. Inga problem om man skriver ett korrekt gåvobrev, och regeln om förstärkt laglottskydd ska inte kicka in om det finns andra tillgångar i boet.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2023-07-20 22:23:44 följande:
    Mindre? Hur får du det att bli mindre? 

Den dagen eran mamma dör och ni arver så delas tillgångarna lika mellan er (laglotten).  Hans laglott blir inte mindre av att du tidigare fått en gåva då den gåvan inte räknas som arv överhuvudtaget.  Om ni nu skriver ett korrekt gåvobrev. 
    Om vi säger att värdet på fastighet och övriga tillgångar är 3 miljoner. Fastighetens värde är 500 000:- t ex. Om jag inte får fastigheten ska vi ha 1,5 miljoner var. Får jag fastigheten som gåva blir det 2,5 miljoner som ska delas på och vi får då 1 250 000:- vardera dvs hans arv blir 250 000:- mindre än om jag inte får fastigheten. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2023-07-22 22:48:48 följande:
    Om vi säger att värdet på fastighet och övriga tillgångar är 3 miljoner. Fastighetens värde är 500 000:- t ex. Om jag inte får fastigheten ska vi ha 1,5 miljoner var. Får jag fastigheten som gåva blir det 2,5 miljoner som ska delas på och vi får då 1 250 000:- vardera dvs hans arv blir 250 000:- mindre än om jag inte får fastigheten. 
    Eftersom du får fastigheten i gåva så ingår aldrig den i ett framtida arv. Den var inte heller tänkt att ingå i ett framtida arv. 

Så nej, det framtida arvet blir inte mindre. 

Er mamma kan lika gärna använda upp de 2.5 miljoner sä får ni noll kr i arv. Dsv inget arv. Inte mindre arv. Utan inget arv. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-22 22:48:48 följande:

Ja precis.

Därav viktigt att prata med en jurist så ni kan reda ut om det går att skriva gåvan så den inte ses som förskott på arv, då den inte var tänkt från början att ingå i mammans tillgångar och ert framtida arv men som läget är nu så gör den ju det så skulle hon bara ge den som gåva så kan den ses som förskott på arvet. Prata med jurist så det blir rätt.

Svar på tråden Förskott på arv?