Familj efter 12 år
Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 13 år.
Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 13 år.
Men vad f-n - han "har inte sagt något"? Hur sjutton ska man kunna tro på att det verkligen är sant att han vill ha barn. En så viktig insikt skulle han väl framfört av sig själv och med glädje eftersom han vetat att du ville ha barn? Nu säger han det när du vill lämna?
Du skriver också att du funderat på att lämna förr. Det kanske är så att han och du inte är de som ska skaffa barn ihop?
Ni behöver gå i terapi om ni tänker skaffa barn för här ser jag stora risker med att ni inte håller ihop sen alla fall, pga av outredda saker från era 13 år (och risken för att han bara säger att han vill ha barn nu för att han inte vill bli av med dig).
Har varit med om nästan exakt samma sak, fast för oss var det efter 11 år. Lämnade honom, och i samma stund som jag gjorde det kläckte han också ur sig att han visst ville allt det där jag tjatat om under alla år. Han skulle bättra sig och allt skulle bli bra. Jag valde ändå att ta en paus för att tänka och utvärdera hur jag ville ha det, valde sedan att gå tillbaka till honom och försöka på allvar. Gav det ytterligare ett år och han sa inte ett knyst om något av allt han lovat mig innan. Sen lämnade jag på riktigt. Visst kan jag sörja att det inte höll, älskar honom fortfarande som en familjemedlem, men är lyckligare av att faktiskt själv få sätta villkoren för mitt liv istället för att begränsas av någon annan.
Jag tänker att skillnaden i tempo är en väldigt stark varningssignal i ett förhållande och att det faktiskt är dags att lämna denna man trots er "nystart".
Att skaffa barn ska väl göras för att man vill, inte för att undvika separation, eller för att X antal år gått.
Personligen hade jag hellre startat en familj med någon annan. Det kanske är dumt, men jag tänker att 3-5 år är en lämplig tid att vänta. Inte över 10 år.
Lugn ts, han har inte ändrat sig utan säger nu bara vad som helst för att du inte ska lämna honom. Du gör helt rätt och du kan dessutom skaffa barn på egen hand om det är så. Hur han löser sitt liv är hans problem. Han är 38 år, har man inte känt tidigare att man inte vill ha barn så lär man inte vilja det i framtiden heller.
Du kan inte vara tillsammans med någon för att vara snäll!
Gör som du hade tänkt dig, du lever bara en gång. Dessutom känner du dig redan deppig, vilket innebär att han är faktiskt inte rätt för dig.
Första gången jag ville lämna så bröt han ihop och jag kom tillbaka. Ett par veckor senare när jag tog upp saken igen så blev han inte lika ledsen men han fick lite tårar i ögonen och skojade bort saken och utnyttjade mina svaga sidor.
Skoja, krama, säga att allt kommer bli bättre, gjorde mig extra kåt och sa romantiska ord om barn, familj, "du är mitt liv och jag älskar dig"
Han vill inte släppa mig och accepterar inte en seperation. Först var det fjäsk och romantik, senare byttes det till lite mer irritation och han sa "jag har väntat på det här länge och jag kommer inte skaffa barn med någon annan, bara med dig. Det är inte bara ditt liv det gäller utan du förstör för mig också".
Efter de har det varit mycket romantik, puss, kram och sex.
Han vill inte släppa mig och accepterar inte en seperation. Först var det fjäsk och romantik, senare byttes det till lite mer irritation och han sa "jag har väntat på det här länge och jag kommer inte skaffa barn med någon annan, bara med dig. Det är inte bara ditt liv det gäller utan du förstör för mig också".
Efter de har det varit mycket romantik, puss, kram och sex.
Han verkar extremt manipulativ och extremt obehaglig. Verkställ din plan och separera.
Det är ju starka varningsklockor som ringer när du skriver att du gett upp dina vänner, familj och fritidsintressen pga denna man. Du kommer inte bli lycklig i ett familjeliv med denna man!
Bryt genast upp så du får möjlighet att bilda familj med någon annan eller på egen hand.
Men vänta lite nu. Är inte detta din tråd också?
Den som heter flytta från sin sambo i smyg
Där skrev du ju om fysiskt våld bland annat. Nu när jag blev påmind om den tråden blir det ju ändå skevare om du stannar.