• Anonym (Gad)

GAD

Någon som blivit diagnotiserad med Generaliserat ångestsyndrom? Berätta mer. Hur hanterar ni det, hur ser era liv ut? Är det medfött som vissa studier visar? Hjälper samtalsterapi?

• Svar på tråden GAD
  • Anonym (Hmm)

En f.d. kompis till mig fick diagnosen. Det man kunde märka var att hon oroade sig mest för hennes partners hälsa (lite för mycket, hon vågade inte ens lämna honom ensam en enda natt), men sedan var hon mest liksom fundersam kring saker, lite så där smått bekymrad över hur saker skulle lösas osv, alltså inte värre än någon av oss andra liksom, men det kändes som att hennes man snarare underblåste hennes oro genom att tala om för henne att han kunde märka att hon började gå in i orostankar och att allt skulle ordna sig osv, alltså det kändes snarare som att han förvärrade hennes symptom och det kändes verkligen som att deras relation var ojämn på det sättet att han var den lugna trygga pappafiguren och hon blev alltmer den spattiga flickan. Jag ska poängtera att han inte verkade göra detta för att trycka ner henne eller styra henne eller på annat sätt utsätta henne för psykisk misshandel, verkligen inte! Men jag är övertygad om att hans attityd verkligen har förvärrat hennes situation. Och med det sagt så tror jag också att man tvärtom kan förbättra situationen genom terapi som t ex KBT som kan vara väldigt effektivt.

Som svar på din fråga om medföddhet så nej, hon var inte född med detta. Uppfostran och tankemönster man lägger sig till med kan skapa GAD, helt klart. Hon var inte ens sån när vi började lära känna varandra, och vi hade kontakt i över femton år.

• Anonym (Me too)

Ja har/hade GAD! I mitt fall handlar de om katastrof tankar.. rädsla för att bli sårad, ensam, nåt hemskt ska hända. Olyckor osv så att ja blir helt ensam. Nu har de dock blivit så att ja e helt ensam, utan familj o partner så nu har ja inte alls såna tankar.. nu tycker ja de e skönast att vara ensam ist..

Dock vet ja inte alls hur mina tankar kommer bli den dagen ja träffar nån o blir kär.. vill helst inte tänka på de haha

• Anonym (Me too)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-19 18:37:16 följande:

En f.d. kompis till mig fick diagnosen. Det man kunde märka var att hon oroade sig mest för hennes partners hälsa (lite för mycket, hon vågade inte ens lämna honom ensam en enda natt), men sedan var hon mest liksom fundersam kring saker, lite så där smått bekymrad över hur saker skulle lösas osv, alltså inte värre än någon av oss andra liksom, men det kändes som att hennes man snarare underblåste hennes oro genom att tala om för henne att han kunde märka att hon började gå in i orostankar och att allt skulle ordna sig osv, alltså det kändes snarare som att han förvärrade hennes symptom och det kändes verkligen som att deras relation var ojämn på det sättet att han var den lugna trygga pappafiguren och hon blev alltmer den spattiga flickan. Jag ska poängtera att han inte verkade göra detta för att trycka ner henne eller styra henne eller på annat sätt utsätta henne för psykisk misshandel, verkligen inte! Men jag är övertygad om att hans attityd verkligen har förvärrat hennes situation. Och med det sagt så tror jag också att man tvärtom kan förbättra situationen genom terapi som t ex KBT som kan vara väldigt effektivt.

Som svar på din fråga om medföddhet så nej, hon var inte född med detta. Uppfostran och tankemönster man lägger sig till med kan skapa GAD, helt klart. Hon var inte ens sån när vi började lära känna varandra, och vi hade kontakt i över femton år.

Helt rätt! Man ska inte göda början till nåt sånt..kanske var de pga honom hon fick de?
  • Anonym (Gad)

Me too: Blir lite orolig över det du skriver då senaste killen jag träffade märkte att jag var en övertänkare osv. Har precis blivit diagnotiserad med GAD så inget han visste då. Har alltid varit en orolig själ sedan jag var liten. 
    Vill killar inte ha tjejer som är oroliga? Ingen är ju perfekt.

• Anonym (Me too)
    Anonym (Gad) skrev 2023-07-21 18:49:25 följande:

Me too: Blir lite orolig över det du skriver då senaste killen jag träffade märkte att jag var en övertänkare osv. Har precis blivit diagnotiserad med GAD så inget han visste då. Har alltid varit en orolig själ sedan jag var liten. 
    Vill killar inte ha tjejer som är oroliga? Ingen är ju perfekt.

Ja kan bara tala för mig o mina upplevelser.. dom killar ja har träffat, har varit sådana som riktar in sig på empatiska, känslomässiga tjejer som tänker mycket.. ja fick dessutom adhd diagnos 2021..vilket förklarar mycket.. att han visste att du var en övertänkare var för att han vet vilka han ska trycka på för att få som han vill..o sen e de ändå vårat fel för vi tänker för mycket? Lr hur?
  • Anonym (Me too)

De finns killar som vill ha såna som oss.. men tyvärr e vi mest utsatta av rövhål som utnyttjar vår situation..

• Anonym (Gad)
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:57:30 följande:

De finns killar som vill ha såna som oss.. men tyvärr e vi mest utsatta av rövhål som utnyttjar vår situation..

Han kunde nämna att jag tänker för mycket och borde släppa till lite. Manipulation? Men jag är bra på att sätta gränser ändå.
  • Anonym (Me too)
    Anonym (Gad) skrev 2023-07-21 20:20:22 följande:
    Han kunde nämna att jag tänker för mycket och borde släppa till lite. Manipulation? Men jag är bra på att sätta gränser ändå.
    Ja, de e manipulation.. 😔
  • Anonym (Me too)
    Anonym (Gad) skrev 2023-07-21 20:20:22 följande:
    För din egen skull så bör du avsluta innan han får dig att tvivla på ditt psyke 🥺
  • Anonym (Inte rädd för GAD)

Min sambo fick diagnosen GAD i tidig tonårs ålder, vi träffades när hon var 17år och jag 22 år. Visste inget om vad det var då och vad det innebar. Hennes föräldr förklarad mycket väl för mig vad GAD var och innebär med henne som katastänk som hon har hela tiden, svårt att bland mycket folk ( social fobi) men vi har jobbat mycket med detta och hon har en depression med sig oxå. i perioder mår hon inte bra och men jag finns här vid hennes sida än idag 16 år senare. 

Vi har byggt hus och har 2 fantastiska barn.
    så det finns killar som inte bryr sig utan ser förbi alla diagnoser. 

• Anonym (Gad)
    Anonym (Inte rädd för GAD) skrev 2023-07-22 21:05:44 följande:

Min sambo fick diagnosen GAD i tidig tonårs ålder, vi träffades när hon var 17år och jag 22 år. Visste inget om vad det var då och vad det innebar. Hennes föräldr förklarad mycket väl för mig vad GAD var och innebär med henne som katastänk som hon har hela tiden, svårt att bland mycket folk ( social fobi) men vi har jobbat mycket med detta och hon har en depression med sig oxå. i perioder mår hon inte bra och men jag finns här vid hennes sida än idag 16 år senare. 

Vi har byggt hus och har 2 fantastiska barn.
    så det finns killar som inte bryr sig utan ser förbi alla diagnoser. 

Vad fint av dig och roligt att höra. Senaste jag träffade nämnde hela tiden att jag tänker för mycket. Kändes nästan som det störde honom. Jag behöver en man som förstår mig och kan lugna mig, som är min trygga punkt och dämpar min oro.
  • Anonym (Inte rädd för GAD)

Tänka är ju en sak man får försöka visa att inget farligt kommer hända.
    När hon får sina ?värsta perioder där allt kolvar in samtidigt kan det vara jobbigt för hela familjen men man får då vi sa att hon får sköta sitt som hon behöver så får jag ta hand om huset och barnen mesta dels så hon får vila.

men de klart det är tufft period vis men jag har alltid varit ärlig mot mig och henna att vi klarar detta tillsammans. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:21:03 följande:
    Helt rätt! Man ska inte göda början till nåt sånt..kanske var de pga honom hon fick de?
    Ja jag misstänker att han har varit en starkt bidragande orsak till hennes mående!
Svar på tråden GAD