Anonym (Hmm) skrev 2023-07-19 18:37:16 följande:
En f.d. kompis till mig fick diagnosen. Det man kunde märka var att hon oroade sig mest för hennes partners hälsa (lite för mycket, hon vågade inte ens lämna honom ensam en enda natt), men sedan var hon mest liksom fundersam kring saker, lite så där smått bekymrad över hur saker skulle lösas osv, alltså inte värre än någon av oss andra liksom, men det kändes som att hennes man snarare underblåste hennes oro genom att tala om för henne att han kunde märka att hon började gå in i orostankar och att allt skulle ordna sig osv, alltså det kändes snarare som att han förvärrade hennes symptom och det kändes verkligen som att deras relation var ojämn på det sättet att han var den lugna trygga pappafiguren och hon blev alltmer den spattiga flickan. Jag ska poängtera att han inte verkade göra detta för att trycka ner henne eller styra henne eller på annat sätt utsätta henne för psykisk misshandel, verkligen inte! Men jag är övertygad om att hans attityd verkligen har förvärrat hennes situation. Och med det sagt så tror jag också att man tvärtom kan förbättra situationen genom terapi som t ex KBT som kan vara väldigt effektivt.
Som svar på din fråga om medföddhet så nej, hon var inte född med detta. Uppfostran och tankemönster man lägger sig till med kan skapa GAD, helt klart. Hon var inte ens sån när vi började lära känna varandra, och vi hade kontakt i över femton år.
Helt rätt! Man ska inte göda början till nåt sånt..kanske var de pga honom hon fick de?