Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Vart har alla experter tagit vägen?

Få är genuint duktiga eller intresserade utav sina jobb idag. Många ser sina jobb som ett steg i sitt arbetsliv och lägger bara ner en ytligt insats för att sen kunna hoppa vidare till nästa och nästa och nästa. Vi ser det överallt idag, som västgötemamma skriver så jobbar man för att tjäna pengar till minsta möjliga ansträngning, detta trots allas feta och långa utbildningar.  

• Postman
    Soryu skrev 2023-07-20 18:50:11 följande:
    Jag är läkare och nästan alla läkare jag känner som inte är allmänläkare jobbar heltid, och jag skulle säga att de nästan alla har en yrkesstolthet. Allmänläkarna jobbar deltid för att de har en totalt orimlig arbetssituation som gör att få orkar jobba heltid, i synnerhet om man också har hemmavarande barn.

Jag skrev inte om just läkare utan mitt inlägg var riktat till yrken generellt idag. 

Jag har repekt för att läkare är i en pressad organisation men variationerna bland läkarna är enorm, bor du i en liten håla med en liten vårdcentral så vill jag påstå att läkarna är katastrofala. De är antigen ditkommenderade eller så är de inhyrda, det de har gemensamt är att ingen av dem har någon större motivation och de verkar mest önska att arbetsdagen går fort över.  

• Postman
    Anonym (Mx) skrev 2023-07-21 10:44:41 följande:

Jag vet ärlig talat inte vad som förändrats mest. Att läkare blivit sämre eller att den stora massan har blivit mer ifrågasättande och krävande.. vad tror ni?

Jag tror att det stora problemet i vården är själva organisationen, den är märklig, trög och den har fastnat i något märklig ond spiral där åtgärder och så kallade effektiviseringar inte får effekt. Folk generellt verkar också ha tappat allt vad egenvård heter och det bör snarast införas som ett ämne i skolan. 
Svar på tråden Vart har alla experter tagit vägen?