• Solrosennn

    Laglig arbetstid?

    Hej! Jag blev tvingad att jobba vaken natt efter att ha jobbat en heldag på 13h. Är detta verkligen lagligt??

  • Svar på tråden Laglig arbetstid?
  • gråfågel
    Solrosennn skrev 2023-07-20 04:05:22 följande:
    Laglig arbetstid?

    Hej! Jag blev tvingad att jobba vaken natt efter att ha jobbat en heldag på 13h. Är detta verkligen lagligt??


    Hur blev du tvingad?
  • rosesarewhite

    En inbeordring ska vara en sista utväg där inga andra alternativ finns.
    Om det måste vara bemanning på plats så är det lagligt att beordra in, men frågan är om det verkligen var helt nödvändigt att du stannade hela natten och vad arbetsgivaren gjorde för att försöka få in en ersättare. Jag tycker att du ska kontakta facket. Arbetsgivaren har brustit här tycker jag, ett par h är en sak att behöva stanna tills ersättare kan vara på plats, men hel vaken natt kan inte vara bra ur säkerhetspunkt. Men fanns inget alternativ dvs du eller ingen alls på plats, så tror jag det är lagligt, ja.
    Du har rätt till övertidsersättning för de h du jobbade som inbeordrad.

  • Anotherone
    rosesarewhite skrev 2023-07-20 05:56:47 följande:

    En inbeordring ska vara en sista utväg där inga andra alternativ finns.
    Om det måste vara bemanning på plats så är det lagligt att beordra in, men frågan är om det verkligen var helt nödvändigt att du stannade hela natten och vad arbetsgivaren gjorde för att försöka få in en ersättare. Jag tycker att du ska kontakta facket. Arbetsgivaren har brustit här tycker jag, ett par h är en sak att behöva stanna tills ersättare kan vara på plats, men hel vaken natt kan inte vara bra ur säkerhetspunkt. Men fanns inget alternativ dvs du eller ingen alls på plats, så tror jag det är lagligt, ja.
    Du har rätt till övertidsersättning för de h du jobbade som inbeordrad.


    Precis så är det. Fanns det inga andra alternativ och det uppstod en akut situation så får man överskrida både dygns-och veckovilor. Men då är det ju också så att man ska ha uttömt alla möjligheter och funderat på vem exakt det är som skall beordras in. Kanske inte den som fullgjort ett helt dagpass...
    Kostnadsmässigt, eftersom det blir övertid efter att medarbetaren redan jobbat så många timmar är det bättre att ta in en timavlönad vikarie om man har tillgång till sådana i organisationen.
    Men svaret är - man får. 
  • fornminne

    Som sagt, man får beordra in om man måste. Men fanns det verkligen ingen annan att beordra in hela natten? Än den som redan hade jobbat en hel dag? Det är ju varken bra för personalens hälsa eller brukarens säkerhet att det blir så. Att man ibland får jobba över är en sak, men inte hela natten.

    Jag tycker att du ska kontakta facket och rådfråga, samt eventuellt ta detta vidare. Din arbetsgivare måste haft ett mycket bra skäl för att tillåtas utsätta dig och brukaren för detta. 

  • November Rain

    Det är bara att säga att jag kan inte. Om de frågar om varför, så är det en privat angelägenhet. Inte mycket de kan göra då. Chefen får åka själv dit och jobba.

  • rosesarewhite
    November Rain skrev 2023-07-21 10:51:26 följande:

    Det är bara att säga att jag kan inte. Om de frågar om varför, så är det en privat angelägenhet. Inte mycket de kan göra då. Chefen får åka själv dit och jobba.


    Blir man inbeordrad kan man inte säga nej. I så fall måste man ha väldigt starka skäl till det.
  • November Rain
    rosesarewhite skrev 2023-07-21 11:23:08 följande:
    Blir man inbeordrad kan man inte säga nej. I så fall måste man ha väldigt starka skäl till det.
    Precis privata, på min icke schemalagda tid kan jag vara upptagen med något som gör att jag inte kan. Och ingen kan tvinga mig att tala om vad det är. Så har jag hanterat det.
  • rosesarewhite
    November Rain skrev 2023-07-21 11:31:37 följande:
    Precis privata, på min icke schemalagda tid kan jag vara upptagen med något som gör att jag inte kan. Och ingen kan tvinga mig att tala om vad det är. Så har jag hanterat det.
    Det funkar inte så i alla yrken. Du kan göra dig okontaktbar och tex inte svara när jobbet ringer, men är du på plats och chefen beordrar dig att stanna kvar så måste du stanna kvar.

    Det enda du skulle kunna ange som privata skäl är tex om du har barn som du inte kan lösa barnomsorg för.

    Arbetsvägrar du en inbeordring kan det bli skäl för uppsägning.
  • November Rain
    rosesarewhite skrev 2023-07-21 12:23:10 följande:
    Det funkar inte så i alla yrken. Du kan göra dig okontaktbar och tex inte svara när jobbet ringer, men är du på plats och chefen beordrar dig att stanna kvar så måste du stanna kvar.

    Det enda du skulle kunna ange som privata skäl är tex om du har barn som du inte kan lösa barnomsorg för.

    Arbetsvägrar du en inbeordring kan det bli skäl för uppsägning.
    Säkert inte i alla yrken, men de yrken jag jobbat med så har det fungerat. Och jag ser till att om jag nu måste jobba utanför schemalagd tid, så ska jag ha kvalificerad övertid = dyrt för arbetsgivaren dessutom.
  • Nelphie

    Hände mig med vid en skiftändring sen glömde jag bort det och fick bara Lön för 1 dag.... life is life 

  • rosesarewhite

    Ja givetvis ska man ha ordentligt betalt för sin tid om man blir inbeordrad.

    Det finns jobb som kräver folk på plats, tex där man tar hand om gamla, barn eller sjuka. Blir inbeordring aktuellt då finns det ju en anledning. Dock ska ju arbetsgivaren försöka lösa det först med tex vikarier och därefter kan de ju se om någon frivilligt kan tänka sig ta inbeordringen.
    Att beordra in någon som jobbat ett helt pass att jobba ett helt pass till ska givetvis vara den allra sista utvägen när inga andra alternativ finns.

Svar på tråden Laglig arbetstid?