• Pixie99

Överreagerar jag?

Jag tror att problemet ligger i avsaknad av respekt. Hon tycker uppenbarligen inte om att han följer andra tjejers TikToks och ännu mindre att han kommenterar dessa. Men antingen fångar han inte upp hennes signaler, eller vad som vore ännu värre, han struntar i dessa. I bägge fallen är det fråga om respektlöshet.

Det är naturligtvis en enorm skillnad på att uppskatta andra människors rent fysiska utseende - och att faktiskt gå vidare på denna känsla. Jag kan få tycka att en man är väldigt vacker eller attraktiv, och min partner kan få tycka att en tjej är söt eller sexig. Det är helt normalt och ingenting att hymla med, så länge det stannar vid ett konstaterande. Det är ungefär på samma nivå som att tycka att St Peterskyrkan är en vacker byggnad, utan att man för den skull skulle ha någon slags obskyr kyrkofetisch.

Men sedan sitter jag knappast och gnuggar mig mot soffkudden varje gång jag ser Chris Hemsworth, utan behåller denna känsla för mig själv för att inte skapa olustkänslor hos min partner. Och hade min partner dreglat över bilder på unga TikTok-tjejer, hade jag inte hoppats på att han ska förstå att jag blir ledsen, utan ta upp det omgående för ett seriöst samtal. 

Så nej, du överreagerar inte. Du måste förklara för honom hur du känner. Men gör det tydligt: gå inte omkring och sura i veckor för att sedan utan förvarning explodera, utan ta upp det till en konstruktiv och saklig diskussion. Är han en förståndig och vettig person, så kommer han att förstå. Är han inte det, ja, då kan du fundera på hur du ska hantera situationen därefter.

Svar på tråden Överreagerar jag?