• Klicki

Skoteråkning med 7 månaders baby...?

Jag undrar om det är OK att åka skoter med baby? Vi ska till stugan till helgen, och man vill ju gärna komma sig ut om vädret är vackert. Det handlar inte heller om någon lång tur. Men nån gång har jag hört att det kan vara något med vibrationerna som inte är bra för babyn - har nån annan hört detta? Och det vore kanske bra med hörselskydd?

• Svar på tråden Skoteråkning med 7 månaders baby...?
  • kana

Okej då hajar jagFlört

Fast den risken tror jag nog inte är så stor, man ser ju förhoppningsvis vart man kör, annars ska man nog inte köra Flört

• kana

myskatt

Visst saker kan hända, det är som när man är ute i trafiken med bil också....hu vågar inte tänka på hur många man möter som är påverakde av olika saker.....

Men du har din åsikt och jag min.....
    och det är ju tur att inte alla tycker lika Flört

• Malin1976

Ja har man inte bättre koll än att man hinner stanna/väja när man puttrar på i sakta fart med sitt barn på skotern bör man nog låta bli skoterkörning med barn.
    Men bara av nyfikenhet... Vart sätter man sin ettåring då? Bakom sig så den får hålla i sig själv??

• kana

Malin 1976

eller i en skoterkälke( om man har det) men mamma eller pappa.....Glad
    Fast personligen tycker jag att det skulle vara otäck, men det är kanske för att jag själv känner att jag inte har kontrollen och att det blir slängigare att sitta i kälken

• Snuva

Vi har varit ute och åkt med vår 7 månaders. Jag satt i pulkan med honom, och storasyster, 2 år, varvade mellan pulkan och skotern. Sonen sov precis hela tiden förutom när vi stannade och fikade. Det gick jättebra!

• Snuva

För att tydliggöra: Det var en skoterpulka, med tak och kapell, och inte en vanlig pulka men åker i pulkabacke med...

• kana
    Haha...Skrattande

Skulle vilja se det, en vanligt liten pulka men mamma och barn i, efter skotern Glad
  • myskatt

Då är jag väl extra nojjig då . Vår dotter ska bara åka pulka första åren.

Puttra gör vi runt gården typ men ska man åka en längre tur blir det skogspartier åt alla håll innan man kommer ut på sjön tex. Ni kanske har pistad led runt hörnet .

• 99och06

vi åkte massor med tjejen, mer snö den vintern. Hon var då 4 månader. Inte åkt något med sonen.

• babyred

Vi åkte massor förra året med dottern och då var hon bara några månader. Då satt vi i pulkan.

Men tänk på att om man åker skoterpulka ska de vara ett avgasrör som leder bort avgaserna från skotern och vidare bakom kälken.. Annars hamnar precis alla avgaser rätt på och i pulkan. Åker man i en täckt pulka är risken att barnen tuppar av då inte avgaserna har nånstans att ta vägen ut.

Nu har vi oftast dottern som är 1,5 framför den som kör. Hon verkligen älskar att åka skoter.. Och får hon välja sitter hon på skotern.
    De är tydligen väldigt avslappnande att åka skoter för hon somnar titt som tätt..

• Klicki

Tack för era snabba svar! Jag kommer nog att sitta på kälken med Hannah, det blir nog enklast. Men det är sant att avgaserna åker bak dit... Nåja, vi kommer förmodligen som längst att åka från stugan ner på älven vilket kanske tar fem minuter :) Men rätt var det är så kommer man på att man ska göra en längre tur, det var därför jag ville fråga. Imorgon ska jag åka på stan och köpa hörselkåpor och sedan ska vi njuta av det (förhoppningsvis) vackra vädret!

Svar på tråden Skoteråkning med 7 månaders baby...?