• Mullvaden17

Så dåligt minne!

Hej
    jag är kvinna, drygt fyrtio, som har så otroligt dåligt minne Och har haft så under ganska många år. Jag har inga problem med korttidsminnet, dvs  att minnas vad som ska göras, hur de närmsta veckorna se ut men tittar man tillbaka säg tjugo år kan stora saker ha försvunnit helt. Te x träffade jag en vän jag inte sett på säkert femton år och han pratade om flera gånger vi setts, i olika städer på restaurang och hemma hos mig. Minns ingenting. Att jag inte ens kommer ihåg när jag får det berättat för mig? Liknande kan det vara med platser jag besökt. Och jag tänker inte att det har att göra med att jag inte prioriterade minnena, för många saker vill jag ju minnas men det går bara inte! det kan också vara liknande med fakta jag läser, det vill bara inte fastna. 

och visst, under denna tid drack jag mer eftersom jag var student och sov förre timmar osv men så mycket värre än andra har jag svårt att tro att det var. 

undrar om någon mer upplever liknande eller vet vad det kan bero på/går det att avhjälpa på något sätt? 

• Svar på tråden Så dåligt minne!
  • Goneril

Du är så pass ung ännu så du hinner utveckla tekniker för att förbättra förmågan. Jag har själv inga problem, än, fastän jag är nästan dubbelt så gammal som du. Problem förresten, det som är intressant minns man bättre. Jag har också besökt många, många platser under min "tyska tid" och som jag har glömt, antagligen för att de var ointressanta. Min teknik är att lära utantill. Jag kan mängder av klassiska dikter, första kapitlet av Strindbergs Hemsöborna och åtskilligt av Shakespeares skådespel. Jag hade en enorm nytta av denna "talang" när jag skulle hålla föredrag under mitt yrkesliv. Mina kollegor bläddrade nervöst i sina papper, jag kunde se ut över församlingen och fånga folks blickar, mycket lugnare och mindre nervöst. Jag tog en högskoleexamen vid 74 års ålder, vilket jag inte berättar för att skryta, utan för att påvisa att det förvisso går bra att hålla saker och ting i minnet vid hög ålder. Att du inte minns det som hände under din studenttid är inte så märkligt, du var säkert outsövd och lindrigt nykter. Alltså: Svenska dikter eller poesi på något annat språk du behärskar, det är bara att sätta igång! Tomas Tranströmer, underbara betraktelser,  Edit Södergrans "Dagen svalnar mot kvällen, drick värmen ur min hand ...  Karin Boye, osv. Bonus: Förutom att förbättra minnet har man roligt under tiden och dessutom kan man imponera i sällskapslivet! Lycka till! 

• Mullvaden17

Tusen tack för ditt konstruktiva svar!! 🙏 Ja jag kan ju lära mig saker utantill, typ föredrag och så. Och utantillramsor är ungefär det enda jag minns ifrån skoltiden (i alla fall känns det så). Jag minns telefonnummer och förelsedagar från barndomen och uppväxten, men det går bara inte att lära mig min mans telefonnummer..:) men jag kanske bara inte har övat mig tillräckligt. men det jag har tyckt varit läskigt är att hela sjok ur mitt liv känns borta. Men hoppas du har rätt att det berodde på studentliv och sämre leverne, och att det inte behöver vara något värre än så. Får försöka hitta minnestekniker att öva på. 

• Mullvaden17

? och tack för alla bra kulturtips.@goneril Även oerhört imponerande att du tog en högskoleexamen vid 74 års ålder!!. I vaddå om en får fråga?

• Goneril

Hej igen! Det var i engelska, skrev mina kandidatuppsatser, litterär och vetenskaplig, på Shakespeare-temat. Nu ska det också sägas att jag hade skapliga språkkunskaper i bagaget redan, så det var ingen övermänsklig bedrift. Stor fördel, eftersom jag har både engelska och tyska som andraspråk, är att jag alltid kan läsa på originalspråken. Men, dessvärre, min franska är inte på den nivån, det tar en evig tid att ta sig igenom till exempel Annie Ernauxs böcker. Där har jag min Akilleshäl, men jag försöker i alla fall ...

• Avenia

Har du levt i ett förhållande som.orsakat stress? Psykisk misshandel eller att leva med en narcissist kan orsaka skador på hjärnan och också minnesproblem. Stressen gör så att minnen inte fastnar. När allt går ut på att klara livet judt där och då skapas inga minnen. 

• Mullvaden17
    Avenia skrev 2023-07-21 17:29:19 följande:

Har du levt i ett förhållande som.orsakat stress? Psykisk misshandel eller att leva med en narcissist kan orsaka skador på hjärnan och också minnesproblem. Stressen gör så att minnen inte fastnar. När allt går ut på att klara livet judt där och då skapas inga minnen. 

Hm nja så långt som narcissister skulle jag nog inte vilja dra mina tidigare partners.. däremot har jag väl varit med om lite personliga trauman/kriser på senare år men det är ju långt efter studenttiden/första jobbåren där de riktigt stora lpåkomna luckorna verkar finnas. Kanske har det kunnat tränga undan tidigare upplevelser? :0

Jag har dock alltid haft dåligt minne gällande minnen/fakta osv (såvida jag inte tragglat fakta utantill i te x ramsor) men det är just i vissa fall som allt varit borta.

Kan man rabbla minnen man vill koma ihåg så att de fastnar tro? 

• Mullvaden17
    Goneril skrev 2023-07-21 16:49:35 följande:

Hej igen! Det var i engelska, skrev mina kandidatuppsatser, litterär och vetenskaplig, på Shakespeare-temat. Nu ska det också sägas att jag hade skapliga språkkunskaper i bagaget redan, så det var ingen övermänsklig bedrift. Stor fördel, eftersom jag har både engelska och tyska som andraspråk, är att jag alltid kan läsa på originalspråken. Men, dessvärre, min franska är inte på den nivån, det tar en evig tid att ta sig igenom till exempel Annie Ernauxs böcker. Där har jag min Akilleshäl, men jag försöker i alla fall ...

Wow snyggt jobbat!! Imponerande med franskan också. Kan i alla fall tyska och engelska hyfsat så det kanske finns hopp även för mig då :)
  • Mullvaden17
    Avenia skrev 2023-07-21 17:29:19 följande:

Väldigt intressant att jag nu såg ditt inlägg igen. Såg nämligen precis en serie på detta tema där jag kände att många situationer som utspelades där ?har jag upplevt? om än kanske i en något lightare variant men under just den här tiden. vilket fick mig att fundera på om min dåvarande partner var en slags narcissist, vilket aldrig slagit mig tidigare.. 
Svar på tråden Så dåligt minne!