• Anonym (Stänga munnen)

Tugga med öppen mun

Bland det värsta jag vet är när man tuggar med öppen mun. Vill helst slippa både se maten och höra det. 

Lär mina barn att när man äter så gör man det med stängd mun. 

Dock leker de med kompisar som inte gör det. 

Hade ni sagt till dem att stänga munnen eller låta det va? 

• Svar på tråden Tugga med öppen mun
  • Anonym

Jag har påmint barn som varit hemma hos oss att tugga med stängd mun.
    Det är vidrigt att göra så när man äter med andra

• Anonym (trånga näsgångar)

Jag brukar påminna barn under 10. Men jag själv och mitt ena barn har trånga näsgångar och får välja mellan att tugga med stängd mun och att andas så jag vet att det kan vara svårt. Jag har lärt mitt barn att hålla två fingrar framför munnen när han tuggar om han skulle behöva öppna munnen.

• flygrl

Jag är uppfostrad att man inte tuggar med öppen mun och kommer lära mina framtida barn det med. Blir trevligast för alla vid matbordet så.

Anonym (trånga näsgångar) skrev 2023-07-21 21:30:46 följande:

Jag brukar påminna barn under 10. Men jag själv och mitt ena barn har trånga näsgångar och får välja mellan att tugga med stängd mun och att andas så jag vet att det kan vara svårt. Jag har lärt mitt barn att hålla två fingrar framför munnen när han tuggar om han skulle behöva öppna munnen.

Ok, det där låter som ett specialfall men ni försöker ju hålla för munnen när den behöver va öppen för kunna andas och det är väl okej imho. Man måste ju kunna andas med. 😉
  • Anonym (trånga näsgångar)
    flygrl skrev 2023-07-21 21:49:29 följande:

Jag är uppfostrad att man inte tuggar med öppen mun och kommer lära mina framtida barn det med. Blir trevligast för alla vid matbordet så.

Ok, det där låter som ett specialfall men ni försöker ju hålla för munnen när den behöver va öppen för kunna andas och det är väl okej imho. Man måste ju kunna andas med. 😉
    Jo men jag tänker att det kan vara bra att veta att det kan finnas andra orsaker till folks olika beteenden än de man genast kommer på. Annars kan det bli som för min kollega som träffade på en äldre man som betedde sig konstigt. Kollegans första fråga var om mannen tagit droger. Visade sig att han hade diabetes och behövde sin medicin. Kollegan skämdes rejält efteråt.
  • Anonym (Dotter)

Jag har ett barn som jag tjatar på, men jag kan förstå att hon har svårt för hon har en väldigt liten mun (till och med tandläkaren påpekade detta sist). Jag tjatar och tjatar. Hon lyckas kanske i 10% av måltiderna.  
    En del av hennes kompisar tuggar med stängd mun, andra med öppen, jag säger inte till kompisarna. Jag tänker att de säkert får höra det massor hemma så jag behöver inte tjata när de är gäster hos mig.
    Jag har ett barn till som alltid tuggat med stängd mun (eller sen hon var 4) men henne har jag aldrig tjatat på...

• flygrl
    Anonym (trånga näsgångar) skrev 2023-07-21 21:59:25 följande:
    Jo men jag tänker att det kan vara bra att veta att det kan finnas andra orsaker till folks olika beteenden än de man genast kommer på. Annars kan det bli som för min kollega som träffade på en äldre man som betedde sig konstigt. Kollegans första fråga var om mannen tagit droger. Visade sig att han hade diabetes och behövde sin medicin. Kollegan skämdes rejält efteråt.
    Absolut, du har deffo en viktig poäng där. Jag lärde mig nåt på ditt inlägg t.ex. som jag inte tänkt på förut. Det är väl öht bra inte genast döma ut eller skälla på människor utan kanske ibland fråga först och ge dom en chans. Det gäller här på FL med imho. 😉

Det finns tyvärr många fall där personer med diabetes, epilepsi m.fl. sjukdomar blivit misstagna för va drogpåverkade och därför inte fått hjälp. Tragiskt och ofta onödigt. 😔
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Dotter) skrev 2023-07-21 21:59:59 följande:

Jag har ett barn som jag tjatar på, men jag kan förstå att hon har svårt för hon har en väldigt liten mun (till och med tandläkaren påpekade detta sist). Jag tjatar och tjatar. Hon lyckas kanske i 10% av måltiderna.  
    En del av hennes kompisar tuggar med stängd mun, andra med öppen, jag säger inte till kompisarna. Jag tänker att de säkert får höra det massor hemma så jag behöver inte tjata när de är gäster hos mig.
    Jag har ett barn till som alltid tuggat med stängd mun (eller sen hon var 4) men henne har jag aldrig tjatat på...

Har du prövat att komma med tips istället för att bara tjata och därmed sänka hennes psykiska mående eller så? 

Tips som att andas genom näsan är bra för energi nivåerna och hjälper hjärnan. 

Det värsta jag vet är människor som snackar om att människor ska tugga med stängd mun.. Vad jag har sett så sänker det enbart måendet för den personen som de ständigt håller på att tjata på..

Dessutom är det konstigt med folk som ska stirra på andra medans de käkar, så vart är erat eget ansvar att faktiskt vända er om och börja fokusera på något annat?
    Du behöver inte använda de få hjärnceller som du har på att zooma in i någons annans jävla mun. 

• Anonym (Cc)

Det är inte direkt komplicerat att skifta energin och börja lyssna eller zooma in på något annat. 

*Gapar och tuggar som en gam*

• Anonym (Teres)

Ett av mina barn har ibland svårt med det eftersom näsan är trång, så det räcker med  pollen eller en lätt förkylning så blir hon täppt. 

Ett av barnens kompisar tuggar alltid med öppen mun. Han har också problem med sin näsa. 

• Anonym (Svårt)

Vi har ett barn som alltid tuggar med stängd mun. Men ett barn som vi påmint hundra gånger och det fastnar liksom inte. Dvs han kan men glömmer bort det konstant. 

Svar på tråden Tugga med öppen mun