• Anonym (Millan)

Semesterrutiner, varning för gnälltråd

Jag är så trött på vår semester. Min man fixar ingenting självmant utan jag måste påpeka att det är dags för lunch, middag eller nattning av våra barn eller sköta allting själv.

Vi har två barn med diagnoser och de behöver rutiner. Vår ena kille har autism och adhd och allt blir kaos när han inte får mat på regelbundna tider eller blir för trött. Han känner inte själv när han är hungrig eller trött utan vi måste se till att han får i sig mat och kommer i säng. Han är 9 år så det är inte ett orimligt krav på oss föräldrar.  

Min man blir skitsur över att inget funkar med vår pojke och att han bråkar. Så istället för att laga lunch åt pojken blir han arg och gormar. Han kan inte själv dra slutsatsen att nu har pojken inte ätit på fyra timmar och behöver mat. 

Jag har skrivit ett schema med hålltider men det hjälper ju inte om han inte tittar på det.

• Svar på tråden Semesterrutiner, varning för gnälltråd
  • Anonym (Gurkan)

Stackars dig. Ni kan inte turas om då så att ni tar en hel dag var med ansvar för att "starta" måltider?

Så får mannen hantera följderna av att inte ge sonen mat i tid på sin dag tills han fattar, och du tar nästa dag och återupprättar ordningen.

• Anonym (Maud)

Trist för dig. 

Han tar dig för givet, en mansgris låter det som.

Du måste ta upp det här med honom, att det här är inte hållbart längre att du ska rodda allt, även du har semester. 

Kanske nämna att du lika gärna kan bo själv eftersom du ändå får ta allt.  

• nernu

Om du hade bott själv hade du åtminstone sluppit höra allt gnäll samtidigt som du ändå gör allt jobb

• Anonym (...)

Har mannen samma problematik själv, eftersom han inte förstår sig på pojken? 

• Anonym (Millan)

Mannen har en chefsposition där han jobbar och där har han inga problem med att leda och organisera, hemma verkar det omöjlig. 
    Eftersom båda våra barn har NPF diagnoser så har vi väl funderat över vilka diagnoser både han och jag hade fått om vi varit barn idag. 

Svar på tråden Semesterrutiner, varning för gnälltråd