• MrsNate

Föräldraledighet och semester- Arbesgivare gör felaktigt avdrag

Hej,

Gjorde ett avbrott i min FL för semester då jag hade många innestående dagar, ca 55 st. La de då from 1/4-30/6 för att det är många röda dagar då så jag skulle maximera det. Nu på sista lönen fick arbetsgivaren för sig att jag inte ska ha lön för de röda dagarna, för då va jag föräldraledig (?) och har således dragit av 6 st dagar på min lön. Detta utan att meddela mig och jag vet att de har fel. Är så fruktansvärt irriterad och ska ringa facket på måndag. Kan de få ngt mer ?straff? annat än att betala tillbaka det som de felaktigt dragit av? 

• Svar på tråden Föräldraledighet och semester- Arbesgivare gör felaktigt avdrag
  • Elin pelin

Varför ska du ha lön för de röda dagarna?
    Jag tänker att du får semesterersättning för de dagar du tagit semester och inget alls för de röda. Vad jobbar du inom, hur ser avtalet ut för röda dagar?
    Sen är det klart kan kan inte lägga föräldraledigt på de röda (om du inte skulle jobbat såklart, men då har du ju tagit semester den röda dagen istället)

• Medborgare

Vad menar du med straff? Brukar ni bli straffade på er arbetsplats om någon gör fel?

• MsFry
    Elin pelin skrev 2023-07-22 12:31:41 följande:

Jag tänker att du får semesterersättning för de dagar du tagit semester och inget alls för de röda. Vad jobbar du inom, hur ser avtalet ut för röda dagar?
    Sen är det klart kan kan inte lägga föräldraledigt på de röda (om du inte skulle jobbat såklart, men då har du ju tagit semester den röda dagen istället)

Har man månadslön har man ju lön alla dagar i månaden. Drar de då av ett antal dagar för att de fått för sig att ts var f-ledig då så blir det ju fel...
  • MrsNate
    Elin pelin skrev 2023-07-22 12:31:41 följande:

För att jag har månadslön och har tagit ut semester för hela månaden och inte är föräldraledig. 
  • MrsNate
    Medborgare skrev 2023-07-22 12:54:06 följande:

Vad menar du med straff? Brukar ni bli straffade på er arbetsplats om någon gör fel?

Straff är kanske fel ordval. Påföljd kanske är med lämpligt. De har ju gjort ett felaktigt avdrag vilket resulterat i att jag får för lite lön. Tänker typ ränta på den tiden de håller inne min lön? Tänker att det säkert kan ta lite tid med tanke på att de tror att de gjort rätt när de gjort så här. 
  • Medborgare
    MrsNate skrev 2023-07-22 13:27:35 följande:
    Straff är kanske fel ordval. Påföljd kanske är med lämpligt. De har ju gjort ett felaktigt avdrag vilket resulterat i att jag får för lite lön. Tänker typ ränta på den tiden de håller inne min lön? Tänker att det säkert kan ta lite tid med tanke på att de tror att de gjort rätt när de gjort så här. 
    Det kan du nog inte räkna med. Och eftersom du påtalat felet så kan de ju korrigera redan nästa månad. 
  • Elin pelin

Hur de röda dagarna räknas regleras i ditt kollektivavtal. I vissa branscher har du en årsarbetstid och jobbar kanske 180timmar en månad och 140 en annan men får samma lön. I andra brancher fungerar det annorlunda.
    Logiskt borde din arbetsgivare lagt den röda dagen som semester, föräldraledighet eller bara "blank". 
    Du skriver att du är föräldraledig men hade för mycket semester så nu har du tagit semester istället, då kan du ju inte få lön -för du har defacto inte jobbat!

• Elin pelin

Hur de röda dagarna räknas regleras i ditt kollektivavtal. I vissa branscher har du en årsarbetstid och jobbar kanske 180timmar en månad och 140 en annan men får samma lön. I andra brancher fungerar det annorlunda.
    Logiskt borde din arbetsgivare lagt den röda dagen som semester, föräldraledighet eller bara "blank". 
    Du skriver att du är föräldraledig men hade för mycket semester så nu har du tagit semester istället, då kan du ju inte få lön -för du har defacto inte jobbat!

Svar på tråden Föräldraledighet och semester- Arbesgivare gör felaktigt avdrag