• Anonym (H)

Hur?

Hur kommer jag över en narcissist? Jag har lyckats komma över mitt ex jag var tillsammans med i år men denna man kan jag inte komma över. Det har gått några månader nu och jag har försökt men går inte.

• Svar på tråden Hur?
  • Anonym (Hmm)

Varför tror du att de e en narcissist?

• Anonym (Lättare än en icke-narcissist)

Du har tur. Det är mycket lättare att komma över en narcissist än en vettig, bra ej narcissistisk snubbe. En narcissist kan man gråta bort på en vecka, en bra kille kan dröja månader...

Eftersom du inte kunnat göra detta gissar jag på att du är masochist eller har DPD (dependant personality disorder).

• Söndagsbarnet

Nu vet jag ju inte hur den här partnern var. Men om hen hade narcissistiska drag fick hen förmodligen dig att känna dig sämre. Så då kan det nog vara viktigt att jobba på din självkänsla? 
    När jag lämnade en nedbrytande relation så hjälpte det mig att göra listor på sådant som kunde ta mig tillbaka till den jag var förut. Vänner som jag verkligen litade på. (Och försök träffa dem.) Saker jag tyckte om att göra. (Planera in sådana aktiviteter.) Värderingar jag har om hur man ska vara mot varandra i en relation. (Och så tränar du på att själv vara sådan mot dig själv och andra.) Osv. På så vis får du syn på saker som är bra med dig och ditt liv, och som särskiljer dig från den här personen.
    Acceptera att du förmodligen kommer att längta efter kickarna hen gav dig. Men de kickarna kommer du att få på andra sätt, av livet självt, så småningom. 
    Allmänt tycker jag det hjälper att inte kämpa emot sin sorg/saknad/besatthet så mycket utan låta känslorna vara där, men också aktivt söka upp andra, positiva känslor.
    Jag tycker också det kan hjälpa att börja dejta andra, eller lära känna nya människor som man åtminstone kan få en "kompiscrush" på.

• Anonym (Lättare än en icke-narcissist)
    Anonym (Oh shit) skrev 2023-08-01 21:58:52 följande:
    Vilket ärkenarcigt svar! Håva in med  "du har tur". Femmesplaina och deevaluera "det är mycket lättare att, bara att gråta bort på en vecka
    (helt utan att nämna all samlad kunskap) och avsluta med deevaluering igen plus sätt ett par nätta diagnoser över nätet. 
    Min egen eventuella narcissism gör inte att jag uppskattar den hos andra :D 

Är bara onödigt att grina över störda killar det ändå aldrig hade blivit något vettigt med. Spar på tårarna till nån som är värd dem.
  • Anonym (H2O)

Det är jobbigt att bli av med en narcissist som påstår sig hata narcissister, och bryr sig bara om sig själv 100%. Med noll empati för andra, och gör allt för att få empati själv från normala själar.

• Anonym (H2O)
    Anonym (Oh shit) skrev 2023-08-01 22:55:05 följande:
    Ingen gillar en narcissist. Narcissister brukar ofta säga sig ogilla andra narcissister för att ge intryck av att ha empati och kan även ge det intrycket, även på andra narcissister. Det gör att narcissister ofta gillar varandra till en början. Om de hittar en gemensam fiende så kan de hålla ihop länge. Men man är sällan "narcissist" om man har lätt att få fiender snabbt. Det du beskriver är mer nån som är allmänt jobbig för någon. Narcissister tigger inte om empatiDe ser till att andra tigger om empati av dem genom att lovebomba. Där har du skillnaden mellan narcissist och "narcissist" som skällsord. Ursäkta att jag är jobbig. 
    Du är inte jobbig, du behöver inte beskriva för mig för jag vet precis hur jobbigt det är att ha en i sitt liv.
  • Anonym (H2O)
    Anonym (Oh shit) skrev 2023-08-01 23:02:58 följande:
    Okej, jag beklagar! Hoppas att du fått ut personen eller åtminstone har den på avstånd idag. 
    Tyvärr nej det är på daglig basis, men jag kan hantera det hyfsat fast det är en tufft. Men det är allt som oftast på avstånd. Men allt svänger kontinuerligt, så man vet aldrig vad som händer härnäst.
  • Anonym (H2O)
    Anonym (Oh shit) skrev 2023-08-01 23:18:58 följande:
    Det verkar som om du skulle kunna ha bra råd till TS om hur man kommer över en narcissist, eller åtminstone hanterar en. För mig har det varit så att jag såg narcissister och narcissism överallt ett tag. Därför tycker jag att det där med lovebombing till exempel är en bra särskiljande faktor från vanlig sketen egocentricitet/självupptagenhet. Det som gör det svårt att glömma en narcissist verkar ju vara att den fick en att må toppen i början och ibland. Du verkar ha erfarenhet som sagt så jag vill inte femmesplaina utan dela med mig av min bild. 
    Jag är nog inte bra på att veta hur man kommer över någon, då jag inte har gjort det själv. Men att leva i nuet och hantera det möjligen. Samtidigt vi är också olika starka som personer att kunna hantera känslor och mottaglighet. Och att kunna stänga av och inte ta åt sig personligen, samt lära sig urskilja saker från deras perspektiv.

Fast det är ändå så svårt då det finns så många olika typer av narcissister, och de hittar ständigt nya vägar att påverka en på. Ingen är nog den andra lik, fast de säkert gör liknande saker.
Svar på tråden Hur?