• Anonym (Medmänniska)

Misshandlad - bör jag varna hans nya tjej?

För ett par år sedan lyckades jag äntligen lämna en man som misshandlat mig i flera år. Det var nästan helt och hållet psykisk misshandel, med kontrollbeteende, övervakning, extrem svartsjuka, nedsättande kommentarer, gaslighting med mera. Men han höjde också handen mot mig vid något tillfälle, och han tog sig en del friheter sexuellt ("råkade" fingra mig medan jag sov etc). Efter att jag lämnat honom förföljde han mig och mina vänner i några månader innan han gav upp.

I efterhand har jag förstått att han var likadan mot minst en tidigare flickvän. Mot henne var han dock mer våldsam mot fysiskt.

Tyvärr har jag aldrig anmält honom, för jag har inte haft några bevis.

Vi bor fortfarande i samma stad och det händer att jag ser honom ibland. Jag har funderat på vad jag ska göra om jag upptäcker att han har en ny tjej. Jag vill varna andra kvinnor för honom, men vet inte hur jag ska gå tillväga när det aldrig funnits en anmälan och jag är rädd att själv råka illa ut då (förtal).

Någon som varit i den situationen och kan berätta om hur du gjorde?

• Svar på tråden Misshandlad - bör jag varna hans nya tjej?
  • Anonym (D)

Nej. Hon kommer ändå inte lyssna på dig utan vilja skaffa sig en egen uppfattning. 

• AndreaBD

Jo, jag gjorde en grej en gång. Både jag och exet och den nya tjejen var med i en community, där man också kunde skriva en slags dagbok. Och då skrev jag hela historien ner där - utan att nämna namn på killen, eller andra detaljer. Och sedan tipsade någon henne om att läsa den texten. 

Den killen var inte våldsam, men han var en jäkligt manipulativ narcisst. Han blev irriterad - skulle inte förvåna mig om han läst inlägget själv. Men han kunde ju inte göra något, för att det inte finns hans namn eller annat som skulle identifiera honom. 

Hon läste texten, fick sig en tankeställare, och fortsatte ändå vara ihop med honom. Det får man tyvärr också räkna med. 

RIsken är att exet kan trakassera dig. Jag har också en gång varnat en manlig vän för en kvinna som var elak och manipulativ. Tyvärr berättade han det för henne, att jag hade varnat för henne, och jag hade ett helvete. Hon var överallt, i sociala medier, kontaktade mina vänner och bekanta och folk tittade snett på mig utan att jag visste varför. Det finns folk som lägger ner ett himla arbete för att jävlas med andra, tyvärr. 

• Hjelm

Tanken är god såklart, men jag tror tyvärr inte att hon skulle lyssna på dig. Och risken är överhängande att han börjar göra dig illa igen, på andra sätt.

• Anonym (-)

Jag vet hur det känns att man vill berätta, man vill inte att ngn annan ska råka illa ut. Psyk misshandel är svår att bevisa. Mkt sker bakom stängda dörrar. 

Det jag tänker på är att du på något sätt kan göra dig känd så att hon vet om att du var hans förra tjej och då vänta på den dag om hon kontaktar dig för att hon själv mår dåligt i relationen. Hur det här ska gå till har jag tyvärr inga förslag på. 

Jag var en gång tillsammans med en man som psykolog/er bedömde som psykopat. Jag visste där hade varit några före mig, men hade inga namn och inget att gå efter. De som visste och de som han inte ville ha i våra liv såg han till att få ut. Jag hade ingen aning om att han var farlig på något sätt när vi blev ihop. Han var gemytlig (två ansikten). Han hade olika sätt att skrämma iväg folk på. en var social utskämning, han sabbade deras rykte, han klippte av, fick andra att vända sig emot den personen. Han gjorde särskilt så då han såg personen eller personerna som ett hot mot vår relation, att personen eller personerna ville åt mig (kanske hjälpa mig, kanske ge mig styrka). Jag fick veta och då ha dåligt samvete och inte vilja att ngn annan skulle råka illa ut pga. vad han läst in vad den personen då gjorde i vår omkrets. 

Jag vet att han till stor del kontrollerade vår omgivning och till stor del blev det människor som var mer naiva och som han inte var någon match för honom och som han inte hade något större intresse av egentligen, men de var hans soldater och de hjälpte honom ibland utan att veta det, ibland då de visste, att hålla ett öga på mig. Vad jag vet om är att han hade en naiv, snäll kvinna och han hade inget intresse av att behandla henne dåligt. 

Jag hade otur för jag var skärpt (sägs det), jag var högkänslig, jag kunde också se snabbt mönster i manipulation och kroppsspråk. En sak skiljde oss åt. Empatin. + tror jag han lätt hade högre IQ än vad jag hade. 

En typ som attraherar psykopater är högkänsliga. Han hade lättare också för att läsa av mina ansiktsuttryck. Det gav honom något. Det kunde kännas som om  han satt inuti min hjärna, så duktig var han på att läsa av. Den andra naiva, snälla kvinnan hade ingen högkänslighet. Hon väckte inte någon besatthet i honom. 

Jag har vittnat till ett annat fall där mannen var narcissist och kvinnan var snäll och smart i övrigt men kan inte läsa av manipulation. De är tillsammans. Han är noggrann med att hålla henne på en viss nivå och då tar hon inte skada på samma sätt. 

Jag vet inte men jag tror att om ditt ex själv ser sig som att han "råkat illa ut" med dig (han misslyckades, trots allt) så kanske han tar den lätta vägen nu och väljer i så fall en naiv, snäll tjej, som han kommer behandla bättre, och där hon inte kommer att förstå det "lilla" han manipulerar. 

• Anonym (E)

Mitt ex berättade till och med själv för sin nya om domarna för brott mot mig. Han sa att jag var psykiskt sjuk och att jag ville hämnas för att han lämnade mig. (Jag lämnade honom - med polishjälp.) Hon trodde honom för hon var väl kär. 

Jag vet allt det för när han hade slagit henne sönder och samman så ringde hon till mig och berättade det. Hon ville veta vad som väntade henne efter polisanmälan.

Min poäng är att det oftast inte är någon idé, inte ens när det finns domar.

Svar på tråden Misshandlad - bör jag varna hans nya tjej?