Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
Sune63 skrev 2023-07-24 14:17:54 följande:
Ja, det är det jag skrev. Varför måste folk ha just en gudstro för att att hitta en kompass i livet? Det räcker med att lära av vettiga människor.Att folk förr i tiden, innan vetenskapen förklarat så mycket, behövde olika förklaringsmodeller för naturfenomen och lidande (innan läkarvetenskapen blev värd sitt namn) tycker jag inte är så konstigt, men idag?
Det blir en gemenskap.
Att det inte var gud som skapade människan tror jag de flesta har koll på idag men sen när det gäller vissa moralisk-etiska frågor, tankar om livet, filosofiskt, döden, livet efter döden, sjukdom och elände - där är det många gånger svårt att förstå varför saker händer. Så jag förstår att folk finner ro i sin tro.
Jag personligen är pragmatiskt lagd och skeptisk till det mesta men utöver vissa extrema religiösa inslag som bara skapar elände så har jag inga problem med att andra tror. Min mormor är engagerad i kyrkan, går på gudstjänster och tar nattvard. Är med i något slags hembygdsförening i anslutning till kyrkan, håller loppis och sjunger i kör. Det skulle väl lika gärna kunna vara inom ett annat sammanhang, vilken förening som helst. Men jag uppskattar att svenska kyrkan (i detta fallet) finns för henne och andra som en samlande kraft.